هم‌صدایی اروپا در حمایت از خودروسازی

مونا مشهدی‌رجبی

بحران بازار خودروی جهان بسیاری از کشورهای اروپایی را به پرداخت کمک‌های مالی به این صنعت واداشت. صنعت خودروسازی اروپا در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش فروش با مشکلات اقتصادی زیادی دست‌وپنجه نرم کرد و همین مساله سبب شد تا بسیاری از شرکت‌های خودروسازی در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

کمک مالی دولت‌ها به خودروسازان در درجه اول یکی از صنایع بزرگ اروپا را نجات داد و مانع از بیکاری هزاران نفر از شاغلان این صنعت شد. کمیسیون اروپا در روزهای آخر ماه فوریه جلسات متعددی برگزار کرد و در این جلسات از ارائه کمک مالی به خودروسازان اروپایی حمایت کرد.

طبق طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا کشورهای مختلف این قاره بر حسب بزرگی صنعت خودروسازی و نقش این صنعت در اقتصاد کشورشان باید حمایت‌های لازم را از این صنعت به عمل آورند.

به موجب این طرح کشور انگلیس ۳/۲میلیارد پوند معادل ۲۹/۳میلیارد دلار وام به صنعت خودروسازی ارائه کرد، دولت این کشور نیز۳/۱میلیارد پوند وام تضمینی از بانک سرمایه‌گذاری اروپا را به خودروسازان اختصاص داد. کشور فرانسه نیز به شرط عدم تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها سه‌میلیارد یورو وام به هر یک از دو شرکت خودروسازی رنو و پژو سیتروئن داد. همچنین دولت فرانسه اعلام کرد برای شرکت‌هایی که اقدام به مطالعه یا سرمایه‌گذاری در ساخت خودروهای سبز کنند وام بلند مدت با بهره ۶درصد ارائه خواهد داد.

علاوه بر کشورهای مذکور آلمان نیز ۵/۱میلیارد دلار کمک مالی به خودروسازی ارائه داده است و در کنار آن بسته‌ای تشویقی به ارزش ۵۰میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاران در صنعت و حمایت از شرکت‌های مختلف در نظر گرفت که عملکرد اقتصادی این صنعت را پویاتر و بهتر خواهد کرد. با وجود اینکه این سه کشور بزرگ اروپایی مبالغ کلانی را برای حمایت از صنعت خودروسازی خود در نظر گرفته‌اند، ولی مقامات کشورهای فرانسه و آلمان با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد داخلی خود اعلام کردند که میزان کمک‌های انجام شده به صنعت خودروسازی بسیار کمتر از نیاز آنها است. آنها در پاسخ به این مساله که اضافه شدن کمک‌های مالی به خودروسازان یک یا چند کشور خاص به معنای حمایت بیش از حد از صنعت و از بین بردن فضای رقابتی است گفتند: «در شرایط فعلی این کمک‌ها تنها مانع از سقوط صنعت می‌شود و نمی‌تواند تاثیر چندانی در فضای رقابتی دنیا داشته باشد.»

نیکولای سارکوزی رییس‌جمهوری کشور فرانسه و آنگلا مرکل نخست وزیر کشور آلمان در جلسه مشترکی که در روز اول ماه مارس برگزار کرده بودند اعلام کردند: «میزان کمک‌های تصویب شده متناسب با بزرگی بحران موجود نیست. زمانی که مجامع بین‌المللی و اقتصاددانان به این نتیجه رسیدند که باید برای حفظ صنعت خودروسازی از آنها حمایت شود، این حمایت باید کامل و بدون حد و مرز باشد.

در صورتی که مبلغ کمک‌ها کمتر از میزان تصویب شده باشد این امر به معنای رها کردن کار در نیمه راه است که مانع از به ثمر رسیدن تلاش جامعه جهانی می‌شود. بحران اقتصادی و رکود بازار خودرو سبب شد تا صنعت خودروسازی اروپا آسیب زیادی متحمل شود. صنعت خوروسازی اروپا که بزرگ‌ترین صنعت خودروسازی جهان است سالانه بیش از ۱۸میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند، اما مشکلات اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی سبب شد تا شمار خودروهای تولید شده در این صنعت در سال ۲۰۰۸ میلادی به کمتر از ۱۲میلیون دستگاه برسد.

انتظار می‌رود ادامه مشکلات کنونی بازار سبب شود تا در سال‌جاری میلادی شمار خودروهای تولید شده در شرکت‌های اروپایی به کمتر از ۱۰میلیون دستگاه برسد که این مساله یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعت خودروسازی در این منطقه محسوب خواهد شد. مطالعات نشان می‌دهد این صنعت برای ۱۲میلیون نفر در اروپا فرصت شغلی ایجاد کرده است و بیش از ۲۰میلیون نفر نیز در صنایع وابسته به خودروسازی از قبیل تایر سازی مشغول به کار هستند.

اتحادیه صنعت خودروسازی اروپا اعلام کرده است در ماه ژانویه سال‌جاری فروش خودرو در اروپا ۲۷درصد کاهش پیدا کرده است و در ماه فوریه نیز نرخ کاهش فروش بیش از ۳۰درصد نسبت به سال قبل بوده است. همچنین طی این مدت فروش کامیون‌های کوچک در اتحادیه اروپا با کاهش ۳۵درصدی روبه‌رو بود. طبق طرح تصویب شده توسط کمیسیون اروپا کشور ایتالیا برای تشویق مردم به خرید خودروهای تازه طرح جدیدی ارائه داد که بر مبنای آن به هر فردی که خودروی قدیمی خود را با یک خودروی تازه تعویض کند هزار و پانصد یورو داده می‌شود. این طرح سبب شد تا شمار بیشتری از دارندگان خودروهای قدیمی در کشور ایتالیا اقدام به فروش خودرو کنند.

علاوه بر کشورهای مذکور پرتغال نیز ۲۰۰میلیون یورو اعتبار و اسپانیا ۲/۱میلیارد یورو اعتبار به صنعت خودروسازی اختصاص داده‌اند.

گزارش‌های رسیده حاکی از این مطلب است که دو کشور اسپانیا و ایتالیا نیز که در اثر بحران اقتصادی جهانی با مشکلات بیشتری روبه‌رو شده‌اند در نظر دارند برای حمایت از صنعت خودروسازی طرح‌های تازه‌ای را اجرا کنند. این دو کشور علاوه بر افزایش مبالغ کمک مالی طرح‌های دیگری نیز اجرا خواهند کرد ولی هنوز جزئیاتی در مورد آنها اعلام نشده است. اما کمیسیون اروپا ضمن انتقاد از این کار از دولت‌ها خواست تا پیش از اجرای طرح‌ها جزئیات آن را به اطلاع کمیسیون برسانند.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای خطاب به تمامی کشورهای قاره اروپا اعلام کرد: «مشکلات کنونی نه مختص به یک یا چند کشور خاص، بلکه مشکلاتی جهانی است. بنابراین با اجرای سیاست‌های خاص در چند کشور نمی توان آن را حل کرد. بلکه باید در نظر داشته داشت که دنیای امروزی همچون دهکده‌ای کوچکی است که تمامی بخش‌های آن با یکدیگر ارتباط دارد. بنابراین اطمینان داشته باشید اجرای طرح‌های خاص در یک کشور نمی تواند مشکل را حل کند. اروپا باید هماهنگ با یکدیگر و همزمان عمل کند تا بتواند باری از مشکلات کنونی صنعت خودروسازی بردارد.»