مونا مشهدی رجبی

در شرایطی که خودروسازان آمریکا همچنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند و همچنان انتظار زیان‌دهی و کاهش فروش را دارند، قطعه‌سازی آمریکا نیز به عنوان یک صنعت کاملا وابسته به خودروسازی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته است. طبق گزارش منتشر شده توسط سایت بلومبرگ صنعت قطعه‌سازی آمریکا در سال گذشته با زیان مالی زیادی مواجه شد و کاهش فروش سبب شد تا بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شود.

این صنعت بعد از تصویب ارائه کمک ۴/۱۷‌میلیارد دلاری دولت به خودروسازان تقاضای دریافت وام کم بهره از دولت را

مطرح کرد که با توافق اعضای کنگره مواجه نشد.

اما هم‌اکنون این صنعت با مشکلات فزاینده‌ای مواجه است و سخنگوی اتحادیه قطعه‌سازان آمریکا در مصاحبه‌ای اعلام کرد

صنعت قطعه‌سازی برای ادامه بقا نیازمند دریافت وام ۵/۲۵‌میلیارد دلاری از دولت این کشور است.

خودروسازان در سال ۲۰۰۸ میلادی متقاضی دریافت ۳۴‌میلیارد دلار وام از دولت آمریکا بودند ولی بعد از ماه‌ها لابی و مذاکره توانستند ۴/۱۷‌میلیارد دلار دریافت کنند.

قرار بر این است در نیمه دوم ماه فوریه خودروسازان درخواست دیگری را به دولت آمریکا ارائه دهند و تقاضای خود را برای دریافت وام مطرح کنند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی بحران صنعت خودروسازی آمریکا سبب شد تا بیشتر از ۴۰ کارخانه قطعه‌سازی در این کشور اعلام ورشکستگی کنند تا بتوانند از مزایای اقتصادی ورشکستگی بهره‌مند شوند.

این اعلام ورشکستگی به بیکاری هزاران نفر از مردم آمریکا انجامید و زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داد.

مایک لارنس یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو در این مورد می‌گوید: «جنرال موتورز بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا است که در سال گذشته با بیشترین مشکلات اقتصادی مواجه بوده است. اغلب قطعه‌سازان تامین‌کنندگان قطعات مورد نیاز این شرکت بودند که با کاهش فروش آنها و تعطیلی برخی از کارخانه‌ها نیاز آنها نیز به قطعات خودرو کم شد که به تعطیلی برخی از کارخانه‌های قطعه‌سازی انجامید.»

به هر حال صنعت قطعه‌سازی آمریکا هم‌اکنون در شرایط بسیار وخیمی به سر می‌برد و سخنگوی این صنعت اعلام کرده است در صورتی که دولت از این صنعت حمایت مالی نکند، تنها تا انتهای ماه مارس سال‌جاری می‌توانند به کار خود ادامه دهند و در صنعت باقی بمانند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سهم بزرگی از مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشده است، گفت: «بحران مالی خودروسازان سبب شد تا بسیاری از آنها توان پرداخت بدهی‌های خود را نداشته باشند.

ولی هم اکنون طرحی در کنگره آمریکا در حال بررسی است که می‌تواند سهمی از مشکلات ما را حل کند. بر مبنای این طرح دو شرکت کرایسلر و جنرال موتورز ۷‌میلیارد دلار در اختیار خواهند داشت تا بدهی قطعه‌سازان را بپردازند یا هزینه خرید خود

را بدهند.

بر مبنای این طرح با کمک این مبلغ خودروسازان می‌توانند حداکثر تا ۱۰ روز بعد از خرید قطعات مورد نظر بدهی خود را

به قطعه ساز بپردازند، در حالی که معمولا این مبلغ ۵۵ روز بعد از خرید پرداخت می‌شود.»

قطعه‌سازان آمریکا پیشنهاد دیگری هم برای دولت دارند. آنها از دولت می‌خواهند ضمانتی به ارزش ۵/۱۰میلیارد دلار در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند که با کمک آن بتوانند وام‌های مورد نیاز خود را از بانک‌ها و موسسات مالی دریافت کنند.

ارائه وام ۵/۲۵میلیار د دلاری گام دیگری است که دولت برای اصلاح اقتصاد می‌تواند بردارد و صنعت قطعه‌سازی را از ورشکستگی و خروج از بازار نجات دهد.

مایک لارنس می‌افزاید: «ورشکستگی صنعت قطعه‌سازی به معنای بحران بیشتر در صنعت خودروسازی است زیرا این دو صنعت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و بدون وجود یکدیگر نمی توانند کار کنند.»