فارس- مدیرعامل شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران گفت: اگر نتایج تست‌ها نشان دهد که خودرویی رد شده است دلیلی برای بستن در خودروسازی نیست.

امیرحسین قناتی با بیان این مطلب گفت: از سال ۷۹ شرکت بازرسی کیفیت استاندارد خودرو ایران نظارت بر استاندارهای خودروها را بر عهده داشته است که این نظارت و تست‌ها در آزمایشگاه‌های معتبر و مستقل که با همکاری محیط زیست تهیه شده است، انجام می‌گیرد.

وی در رابطه با این‌که شرکت بازرسی کیفیت استانداردهای خودرو تحت پوشش وزارت صنایع و معادن است و خودروسازها نیز زیر مجموعه وزارت صنایع و معادن هستند، گفت: زمانی که موضوع نظارت بر صنایع مطرح می‌شود به دلیل اهمیت موضوع باید از متخصصین امر استفاده شود و موسسه استاندارد این تخصص را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: یا استانداردها وجود دارد و باید طبق آنها عمل کرد یا این‌که قرار است شرکت بازرسی کیفیت استاندارد مطابق با سلایق کار کند!

مدیرعامل شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران افزود: با توجه به این‌که در شرکت بازرسی کیفیت استاندارد نیروهای متخصص مشغول به کار هستند، آیا سازمان حفاظت محیط‌زیست این اجازه را دارد که ۲۵۰ نفر را تنها برای استاندارد‌سازی استخدام کند؟ در حال حاضر افرادی از استانداردسازی صحبت می‌کنند که هیچ تعریفی از استاندارد نمی‌دانند.

قناتی تصریح کرد: بله! شرکت کنترل کیفیت استاندارد ایران تحت پوشش وزارت صنایع و معادن است اما این مساله هیچ ربطی به بحث نظارت ندارد.

وی با بیان این‌که اگر نتایج استاندارد قابل رد باشد، دلیلی برای بسته شدن کارخانه‌ها نیست، گفت: وظیفه شرکت کنترل کیفیت استاندارد ایران این است که تست‌ها را انجام دهد و نتایج گزارش را اعلام کند، پس از اعلام نتایج گزارش‌ها، تصمیم‌گیری بر عهده بالایی‌ها قرار دارد.

مدیر عامل شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران با اشاره به مطرح شدن تولید آلایندگی بعضی از محصولات خودروسازان گفت: همه کارهای ما به صورت مقطعی است و پس از مدتی فراموش می‌شود این موضوع نیز از جمله موضوعاتی است که به صورت مقطعی مطرح شده است.

به گفته وی از سال ۷۹ با خودروسازانی که استانداردها را رعایت نکردند برخورد شده است.

قناتی در پاسخ به این‌که پس چرا تاکنون با خودروسازی که محصولاتش فاقد استانداردهای مورد نظر بوده‌ برخورد نشده است، گفت: تا کنون چند بار به وانت پیکان تذکر داده‌ایم. ما موظف هستیم کنترل کنیم و نتایج آزمایشات خود را اعلام می‌کنیم ولی تصمیم‌گیری نهایی بر عهده سازمان محیط‌زیست است.

وی در پاسخ به این پرسش که در این صورت آیا محیط‌زیست مقصر است تصریح کرد: این که سازمان محیط زیست مقصر است بحث دیگری است. همه آلایندگی‌های خودروها مربوط به بخار بنزین نیست. در واقع بخار بنزین درصد کمی از آلایندگی‌ها را به خود اختصاص داده است.

مدیر عامل شرکت بازرسی و کیفیت و استاندارد ایران بیان کرد: میزان آلاینده‌های منوکسیدکربن و ذرات آلاینده بسیار بالاست و خودروهای دولتی که در سطح شهر تردد می‌کنند عمدتا دودزا هستند و برای معاینه فنی اقدامی نکردند. آیا برای این مساله فکری شده است؟!

قناتی با بیان این‌که محیط زیست در خیلی از جاها اهم فی الاهم می‌کند، گفت: باید بدانیم مصالح کشور به گونه‌ای نیست که جلوی تولید خودروها را به دلیل نداشتن کنستر و تولید آلایندگی بگیریم و صنعت را بخوابانیم. تصمیم‌گیران نهایی کشور موضوع را به گونه دیگری می‌نگرند.

وی با بیان این‌که آلاینده‌های حاصل از تردد خودروها حجم زیادی دارند، گفت: همیشه سهم ۹۰درصدی را رها می‌کنیم و به سهم ۱۰درصدی می‌پردازیم.