گروه خودرو- یکشنبه گذشته خبرگزاری فارس به نقل از سرهنگ سیدهادی هاشمی رییس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گزارشی تحت عنوان «یک خودروساز داخلی با دستکاری باک سم وارد هوای شهر می‌کند» روی سایت خود قرار داد که روزنامه دنیای اقتصاد نیز آن را عینا به چاپ رساند، در این گزارش رییس راهنمایی و رانندگی تهران نسبت به عملکرد خودروسازها و سازمان حفاظت از

محیط زیست انتقاد کرده بود. سازمان حفاظت از محیط زیست جوابیه‌ای به روزنامه دنیای اقتصاد ارسال کرده که عینا در ذیل می‌آید: «سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا (مصوب ۳/۲/۱۳۷۴ مجلس محترم شورای اسلامی) موظف به نظارت بر روند رعایت استانداردهای آلایندگی مصوب، بر روی تمامی وسائط نقلیه است. آنچنان که در متن قانون یاد شده به صراحت عنوان شده است، این سازمان موظف به کنترل روند رعایت استانداردهای زیست محیطی بوده که در عمل، با توجه به استانداردهای مصوب، پس از اطمینان از رعایت این استانداردها، نسبت به صدور مجوز شماره‌گذاری کلیه وسائط نقلیه اقدام می‌کند. آزمون‌های آلایندگی (یا به عبارت دیگر تست‌های آلایندگی) بر اساس رویه و روش‌های برگرفته از متون استاندارد طی چندین مرحله انجام می‌گردد و در نهایت پس از احراز تمامی مراحل، مجوز شماره‌گذاری خودروها از سوی این سازمان صادر می‌شود و پس از شماره‌گذاری نیز مستمرا از تولیدات نمونه‌برداری شده و تست آلایندگی انجام می‌پذیرد.

در حال حاضر استاندارد مورد عمل سازمان حفاظت محیط زیست جهت خودروهای تولیدی نو استاندارد آلایندگی EURO۲ است که در نوع خود و با توجه به الزامات سختگیرانه اشاره شده در استاندارد، از مقبولیت شایان ذکری برخوردار است. الزام در جهت نصب مبدل‌های کاتالیستی و نیز تغییر سیستم سوخت‌رسانی خود‌روها از کاربراتور به انژاکتور، از جمله موضوعاتی است که در صورت عدم اجرای هر یک از این موارد، عملا امکان احراز هیچ یک از مراحل استانداردهای زیست محیطی امکان‌پذیر نخواهد شد.

یکی از مراحل انجام آزمون‌های آلایندگی، آزمون نوع چهارم استاندارد یا همان آزمون بخارات بنزین (Shed Test) می‌باشد که به دلیل پاره‌ای از مشکلات موجود در جهت تامین تجهیزات سنجش، صرفا اجرای این بخش از استاندارد از سال گذشته فراهم شده است.

نکته قابل توجه این است که هم‌اکنون این مرحله از استاندارد و آزمون آلایندگی، به عنوان یکی از الزامات صدور مجوز شماره‌گذاری خودروها از سوی این سازمان‌ در حال اجرا است.

یکی دیگر از نکات اشاره شده از سوی ریاست محترم پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران، صدور مجوز شماره‌گذاری برای خودروهای پرمصرف از جانب حفاظت محیط‌زیست می‌باشد. قوانین، مصوبات و دستورالعمل‌های فراوانی (که در هر یک از این موارد نمایندگی از پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی حضور دارند) موجود است که نشان از مسوولیت دستگاه و یا نهادی دیگر به غیر از سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌باشد، وزارتخانه‌های نظیر صنایع و معادن، نفت، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور از جمله مسوولان و متولیانی هستند که ضروری است در این خصوص اظهارنظر نمایند.

در این جوابیه همچنین به دستکاری باک خودروها نیز اشاره و اینگونه آمده است که حتی خودروهای قدیمی نظیر پیکان نیز بخارات برگشتی را به محفظه احتراق انتقال و می‌سوزانند که از انتقال آن به فضای آزاد جلوگیری شود.