اولین خودروی الکتریکی چینی وارد بازار می‌‌‌‌شود

مونا مشهدی رجبی

بالاگرفتن تب تولید و فروش خودروهای الکتریکی جهان کشور چین را نیز ترغیب کرد تا در این مسیر با جهان همراه شود. اما به جای اینکه شرکت‌‌‌های معروف خودروسازی این کشور اقدام به طراحی و ساخت خودروی الکتریکی کنند شرکتی این کار را انجام داده است که تازه سه سال است به جمع خودروسازان پیوسته است.

شرکت BYD که تاکنون به دلیل تولید باتری‌‌‌های تلفن همراه در چین معروف بود در نظر دارد اولین خودروی الکتریکی چینی را به صورت انبوه وارد بازار مصرف کند.

وانگ چانفو مدیرعامل این شرکت ضمن اعلام این مطلب که این شرکت اولین سفارش خود را دریافت کرده است گفت: خودروی الکتریکی تولیدی ما F۳DM نام دارد که تا انتهای ماه نوامبر سال جاری میلادی وارد بازار مصرف خواهد شد.

وی در مورد قیمت خودروهایی که به بازار عرضه می‌‌‌‌شود اطلاعاتی نداد اما گفت خودروهای الکتریکی که در آغاز سال آینده میلادی در بازار پکن موجود خواهد بود در زمانی که کاملا شارژ شده باشد توان حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت را دارد.

وی تاکید کرد: این خودروها اغلب قیمتی معادل ۱۵۰ هزار یوان معادل ۲۲ هزار دلار امریکا دارد اما در مورد اینکه خودرویF۳DM چه قدرتی دارد و با چه قیمتی عرضه می‌‌‌‌شود مطالبی عنوان نکرد.تحلیل‌‌‌گران بازار خودرو می‌‌‌‌گویند این خودروی تازه چینی شبیه خودروی شورولت ولت تولیدی جنرال موتورز طراحی شده است اما دو سال زودتر ازخودروی تولید جنرال موتورز یا خودروی هیبرید - الکتریکی تولیدی تویوتا روانه بازار مصرف خواهد شد. دو شرکت خودروسازی جنرال موتورز و تویوتا اعلام کردند که هنوز آمادگی لازم برای عرضه خودروهای الکتریکی به بازار را ندارند. آنها تاکید کردند زمان بیشتری صرف می‌‌‌‌کنند تا اطمینان پیدا کنند باتری‌‌‌های لیتیومی- یونی مورد استفاده در خودروها ایمنی کامل در حین رانندگی دارند و با افزایش سرعت یا شتاب خودرو خطری ایجاد نمی‌‌‌‌کند. اما این شرکت چینی از باتری‌‌‌های آهن-فسفاته- در بستری از لیتیوم-یون استفاده کرده است که به گفته مقامات این شرکت تنها و تنها برای خودروی جدید آنها طراحی شده است.

آقای وانگ در مورد این باتری‌‌‌ها می‌‌‌‌گوید: باتری‌‌‌های مورد استفاده در خودروهای F۳DM کاملا ایمن هستند زیرا از نظر شیمیایی ثبات بیشتری نسبت به باتری‌‌‌های دیگر دارند و می‌‌‌‌توانند توانایی لازم برای حرکت ماشین با سرعت‌‌‌های بالا را فراهم کند.

این شرکت چینی که سال‌‌‌ها به دلیل تولید باتری‌‌‌های قابل شارژ شدن برای گوشی‌‌‌های تلفن همراه معروف شده بود تولید خودرو را از سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز کرده است.

از آن سال تا‌‌کنون این شرکت با سرعت زیادی رشد کرد و هم اکنون یکی از برندهای چینی است که بیشترین سرعت رشد را دارد. اگرچه شمار خودروهایی که این شرکت به بازار ارائه کرده چندان زیاد نیست.

خودروی F۳DM که یک خودروی الکتریکی است یک موتور بنزینی کوچک را نیز با خود حمل می‌‌‌‌کند تا زمانی که شارژ باتری به اتمام رسید یا زمانی که خودرو برای سرعت گرفتن نیاز به انرژی بیشتر داشت از آن موتور کوچک استفاده کند.

آقای وانگ ضمن اعلام این مطلب که خودروهای الکتریکی تولیدی آنها قدرت بالایی دارد و می‌‌‌‌توان با آنها با سرعتی بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرد خبر از هجوم مشتری‌‌‌های تازه داد.

وی اعلام کرد قرار بر این است تمام تاکسی ها و اتوبوس‌‌‌های شنزن به خودروهای هیبریدی بنزینی-الکتریکی تبدیل شود و ساخت این خودروها به شرکت ما واگذار خواهد شد. اگرچه هنوز تصمیم قطعی در این مورد گرفته نشده است ولی اعلام همین خبر به تنهایی نشان دهنده این مطلب است که دولت چین طرح این شرکت را قبول دارد و از ایمنی آن اطمینان حاصل کرده است.

زو زانگ هن شهردار شنزن در این مورد می‌‌‌‌گوید:ما در حال بررسی این مطلب هستیم که می‌‌‌‌توانیم تاکسی ها و اتوبوس‌‌‌ها را به استفاده از این موتورهای تازه، وادار کنیم یا خیر. در بخش تبلیغات و ترویج استفاده از موتورهای الکتریکی ما تلاش‌های زیادی کرده‌ایم و در مورد تاثیر کاهش آلودگی هوا در اثر استفاده از خودروهای الکتریکی برنامه زیادی در رسانه ها تهیه کردیم. ولی اجبار کردن بحثی جدا از تشویق است.

به گزارش شهرداری شنزن در انتهای سال ۲۰۰۷ میلادی ۸ هزار اتوبوس، ۲ هزار و ۵۰۰ مینی بوس و ۱۱ هزار تاکسی در شهر شنزن فعال بودندکه اغلب آنها از خودروهای تولید داخل چین بودند و جایگزین شدن آنها با تولیدات دوستدار طبیعت می‌‌‌‌تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا در چین داشته باشد و البته درآمد کلانی برای خودروسازی نوپای چینی به همراه آورد.