سمند سایانا به بازار می‌آید

حمیدرضا بهداد

نشست خبری ایران خودرو در مورد محصولات سفارشی روز گذشته در حالی برگزار شد که رییس کل اداره خودروهای سفارشی این شرکت خبر از رونمایی سمند تیون شده با نام سایانا داد. در این نشست که مدیران ارشد فروش ایران خودرو و همچنین مدیرعامل شرکت آپکو نیز حضور داشتند مباحثی نظیر چرایی توسعه تولید و عرضه خودروهای سفارشی و رویکرد برخی مشتریان به این نوع محصولات مورد بررسی قرار گرفت.

وحید نجفی رییس کل اداره خودروهای سفارشی ایران خودرو با بیان اینکه رکورد تولیدی این نوع محصولات در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته شکسته شده، گفت: با روند فزاینده تقاضا برای خودروهای سفارشی پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری حدود ۱۰درصد از تولیدات ایران خودرو، به این نوع محصولات اختصاص یابد. وی افزود: از بین محصولات سفارشی این شرکت، پژو ۲۰۶ و پژو پارس بیشترین حجم فروش را دارند که البته ما می‌خواهیم در آینده نزدیک، تولید سفارشی را به تمام محصولات ایران خودرو تعمیم دهیم.

اظهارات نجفی در شرایطی است که هم اکنون قشر خاصی از افراد جامعه تمایل زیادی به تیون و یا اسپرت کردن خودروهای خود دارند و معمولا برای تحقق آن به مراکز خصوصی و غیرمجاز در این زمینه مراجعه می‌کنند و بعضا دلیل این امر را گران‌تر بودن تیون و اسپرت خودرو توسط خودروسازها و در مقایسه با بازار عنوان می‌کنند. البته شرکت‌های خودروساز نیز در این زمینه توجیه خود را دارند و معتقدند که احتمال غیراستاندارد بودن تجهیزات و آپشن‌های نصب شده روی خودروها توسط مراکز خصوصی دور از ذهن نیست. رییس اداره خودروهای سفارشی ایران خودرو در این زمینه گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آوردیم مشخص شد ۶۷درصد مشتریانی که خودرو از ما می‌خرند خودرویشان را تیون یا اسپرت می‌کنند که ۷۷درصد آنها برای این کار به مراکز خصوصی غیرمجاز مراجعه می‌کنند که ممکن است در نهایت با مشکلاتی در باب ایمنی و استاندارد آپشن‌های اضافه شده و تغییرات صورت گرفته مواجه شوند.

نجفی افزود: البته این بدان معنا نیست که حتما مراکز خصوصی موارد ایمنی و استاندارد در تیون و اسپرت خودروها را رعایت نمی‌کنند اما به هر حال خودروسازها به دلیل دید فنی و رسالتی که دارند مرجع معتبرتری برای این کار محسوب می‌شوند. چرا که به هر حال اضافه کردن مواردی مانند دزدگیر و سان روف (سقف متحرک) به خودرو، استاندارد بالایی می‌طلبد و مشتریان باید نسبت به ایمنی آن کاملا مطمئن باشند.

وی ادامه داد: اگر سان روف با رعایت دقیق استاندارد نصب نشود احتمال دارد در اثر واژگون‌شدن خودرو، سرنشینان آسیب شدید ببینید و از طرف دیگر نیروی انتظامی نیز به تازگی اعلام کرده جلو تردد خودروهایی که فاقد تاییدیه خودروسازها در زمینه نصب‌ سان روف باشند گرفته خواهد شد.

رونمایی از سمند سایانا در نمایشگاه تبریز

حدود شش سال از عرضه سمند به بازار داخل و خارج می‌گذرد و این در حالی است که مشتریان، توسعه این خودرو به معنای واقعی را هنوز احساس نکرده‌اند. البته ایران‌خودرو تاکنون چهار مدل مختلف سمند را با نام‌های سمند معمولی، LX، سریر و سورن روانه بازارکرده اما به اعتقاد کارشناسان، نمی‌توان چندان این تنوع محصول را، توسعه نیز نامید.

این در شرایطی است که ایران‌خودرو قصد دارد در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تبریز طی هفته جاری از سمند سفارشی خود رونمایی کند. این محصول که بر پایه مدل LX سمند تغییر شکل یافته، سایانا نام دارد و بدنه آن به نسبت LX‌‌های معمولی متفاوت تر

شده است. پورسعیدی مدیرعامل آپکو در این زمینه گفت: سمند جدید علاوه بر تغییرات ظاهری، به یک سری آپشن‌ها نظیر دوربین دید عقب، فرمان چرمی و مواردی از این دست مجهز شده که البته بنا به درخواست مشتریان، آپشن‌های دیگری نیز روی آن نصب خواهد شد. وی ادامه داد: سمند جدید در سه کلاس پایه، متوسط و لوکس به مشتریان عرضه می‌شود و تفاوت قیمت آن با LX معمولی حداکثر یک و نیم میلیون تومان است.

خودروی بانوان هم می‌آید

ظاهرا ایران‌خودرو علاقه خاصی به تولید خودرو برای قشرهای مختلف و حتی خاص جامعه دارد. این شرکت قبلا قصد داشت محصولی با نام خودرو اسلامی را برای بازار کشورهای مسلمان منطقه طراحی و تولید کند و این بار می‌خواهد طی پروژه‌ای، خودروی بانوان را به تولید برساند.

رییس کل اداره خودروهای سفارشی ایران‌خودرو در این زمینه گفت: این خودرو پس از درخواست یکی از بانک‌ها برای تولید و عرضه خودروی متفاوت در مجموعه هدایای خود مورد توجه ایران‌خودرو قرار گرفت و مراحل تولید آن آغاز شد.

وی افزود: از جمله مزایای این خودرو گیربکس اتوماتیک، رنگ‌های متنوع و خاص زنان، طراحی متفاوت پارچه داخلی متناسب با خرید روزانه بانوان، جک اتوماتیک برای زمان پنچری و ... است.

نجفی ادامه داد: هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده است، اما هدف ما دریافت هزینه بیشتر نیست.

از GLX نمی‌گذریم

ایران‌خودرو سال گذشته از محصول جدید خود با نام پژو GLX۴۰۵ رونمایی و وعده تولید و عرضه ۱۰۰۰ دستگاه از آن را تا پایان سال ۸۶ به مشتریان داد.

این خودرو که در اثر تغییرات ظاهری ۴۰۵ جی‌ال ایکس متولد شده قرار بود با قیمتی حدود یک و نیم میلیون تومان بیشتر نسبت به ۴۰۵ معمولی عرضه شود اما تا به امروز وضعیت تولید آن چندان قابل‌توجه نیست و نام SLX تنها به لحاظ آنکه در سبد جوایز یکی از بانک‌ها قرار گرفته، بر سر زبان‌هاست.

هاشمی، معاون مدیر فروش ایران‌خودرو در این زمینه گفت: ما تاکنون یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو GLX۴۰۵ تولید کرده‌ایم که پس از اتمام تعهداتمان به بانک، عرضه آن را به مشتریان آغاز می‌کنیم. اظهارات هاشمی در شرایطی است که همزمان با تولید SLX شایعاتی نیز مبنی بر خروج پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس از خط تولید سر زبان‌ها بود و شنیده‌ها از آن حکایت داشت که SLX جای GLX را خواهد گرفت.

در آن برهه زمانی برخی مسوولان فروش ایران‌خودرو عنوان کردند که تا پایان تعهدات خود در قبال ۴۰۵، این خودروی قدیمی را حذف نمی‌کنند. این در شرایطی است که معاون مدیر فروش ایران‌خودرو در نشست خبری روز گذشته اظهارات سال گذشته ایران خودرویی‌ها را تایید کرده و گفت: ما SLX را تولید می‌کنیم ولی به خاطر آن از GLX۴۰۵ نخواهیم گذشت.

وی افزود: بازار هم‌اکنون بخش اعظمی از تقاضایش مربوط به خودروهای معمولی (غیرسفارشی) است و بنابراین به صرفه نیست که ما به خاطر سفارشی‌ها، محصولات معمولی‌مان از جمله پژو ۴۰۵ را از چرخه تولید حذف کنیم. هاشمی در ادامه به کندی تولید SLX نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ایران‌خودرو در تامین برخی قطعات آپشن این محصول با مشکلاتی روبه‌رو است و برخی محدودیت‌ها اجازه نداده تا SLX را به تولید انبوه برسانیم.

مراکز تیونینگ غیرمجازند؟

حدود دو سال پیش منوچهر منطقی، مدیرعامل ایران‌خودرو در جریان نمایشگاه خودروهای اسپرت و تیونینگ، برخی جوانان و مدیران مراکز خصوصی را که دستی در تیون و یا اسپرت خودروها داشتند گرد هم جمع کرده و قول همکاری مشترک را به آنها داد. در آن گردهمایی، وی خواستار انتقال تجربه بین خودروسازها و مراکز خصوصی تیونینگ خودرو شد.

این در حالی است که طی نشست خبری روز گذشته، استاندارد و ایمنی بودن اقدامات این مراکز، توسط برخی مسوولان ایران‌خودرو مورد تشکیک قرار گرفت و حتی این گونه عنوان شد که مراکز مذکور به هر حال غیرمجازند. محمد کامجو معاون مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید ایران‌خودرو در این زمینه گفت: ما اصراری روی این موضوع که مراکز خصوصی تیون و اسپرت خودرو ایمنی و استاندارد را رعایت نمی‌کنند نداریم و اتفاقا پس از جلسه مشترک مدیرعامل ایران خودرو با آنها، جلسات مشترک زیادی را برگزار کرده و برخی ایده و نظراتشان را نیز روی محصولات جدیدمان پیاده کردیم.

وی ادامه داد: به هر حال برخی ایده‌های این مراکز، محدودیت قانونی داشت و استاندارد آنها مورد تایید نبود چرا که هدف ما از تولید خودروهای سفارشی، زیر و رو کردن موارد فنی محصولات به تنهایی نیست و باید ایمنی را در آنها در نظر بگیریم.