ایسنا- مظفر اعوانی دبیر شورای سیاست‌گذاری خودرو درخصوص اجباری شدن نصب ترمز ABS در مصوبه اخیری که دولت ابلاغ کرده، گفت: همه جای دنیا بحث ABS به عنوان تجهیزات جانبی مطرح است و با اجباری شدن نصب آن شاید مردم فکر ‌کنند که می‌توانند با سرعت‌های بالا و با اطمینان با خودرو حرکت کنند که می‌تواند به عنوان یک زنگ خطر مطرح باشد. وی با اشاره به این‌که سازمان استاندارد متاسفانه بحث اجباری شدن نصب ترمز ABS را دنبال نکرد، افزود: این کار باید در کمیته‌های استاندارد انجام می‌شد و کمیته‌های تدوین باید راجع به این موضوع نظر می‌دادند. همچنین باید بدانیم که تعیین استاندارد اجباری حسب قانون در حیطه وظایف سازمان استاندارد است.

او همچنین درباره این‌که آیا توان تولید تاکسی‌های پایه‌گازسوز از اردیبهشت سال آینده در خودروسازان وجود دارد یا خیر نیز اظهار کرد: برای تاکسی‌ها مشکلی نداریم و قطعا با تیراژ فعلی تولید موتور پایه گازسوز - که حدود ۱۰۰‌هزار دستگاه در ایران خودرو و سایپا در سال جاری است - مشکلی برای تاکسی‌ها در آینده نخواهیم داشت. اعوانی همچنین بحث در مورد اسقاط یک تا سه دستگاه خودرو در صورت واردات یک خودرو از سوی خریدار را منوط به کار کارشناسی و بررسی‌های آینده دانست و گفت: حتما در این طرح کارهای کارشناسی از قبل انجام شده است. طبق مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت که به تصویب وزیران عضو ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت رسیده و معاون اول رییس‌جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کرده است، مجهز بودن به ترمز ضد قفل، یکی از شرط های شماره‌گذاری همه خودروها و وسایل نقلیه باری و مسافری به جز موتورسیکلت است که از اول اردیبهشت سال آینده اعمال خواهد شد. همچنین براساس این مصوبه دولت،‌ از اول مهر امسال برای شماره‌گذاری خودروهای وارداتی شامل سواری، ون و وانت علاوه بر پرداخت ۱۰ درصد ارزش گمرکی،‌ برای خودروهایی با مصرف شش لیتر و کمتر در ۱۰۰ کیلومتر اسقاط یک خودرو فرسوده، برای خودروهای با مصرف بیش از شش لیتر و کمتر از ۱۰ لیتر اسقاط دو خودرو فرسوده و برای خودروهایی با مصرف بیش از ۱۰ لیتر اسقاط سه دستگاه خودرو فرسوده ضروری است.

همچنین بنا به گفته اعوانی، در جلسه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو گزارشی از دیدگاه‌های مردم درباره خودروهای دوگانه‌سوز قرائت شده که در آن افزایش تعداد جایگاه‌های سوخت‌گیری گاز طبیعی، ارتقای سطح کیفی این خودروها، استفاده از موتورهای پایه‌گازسوز، بهبود خدمات پس از فروش، افزایش حجم مخزن و ایمنی به عنوان انتظارات مردم از سیاست‌گذاران صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفته است و شورای سیاست‌گذاری خودرو نیز با توجه به این دیدگاه‌ها برنامه‌های پیشنهادی جهت بهبود اجرای برنامه گازسوز کردن خودروها ارائه کرده است.

اعوانی ادامه داد: در ادامه جلسه مقرر شد که این پیشنهادها از طریق وزارت صنایع و معادن برای وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط ارسال شود.

طبق اظهارات وی، گسترش شبکه عرضه گاز سی‌ان‌جی از طریق ساخت جایگاه‌های جدید و فعال‌سازی جایگاه‌ها و نازل‌های غیرفعال، تولید خودروهای عمومی به صورت گازسوز، عرضه کلیه خودروهای عمومی با موتور گازسوز از ابتدای سال آینده، توقف گازسوز کردن خودروها به روش کارگاهی، ساماندهی بازدیدهای ادواری از ناوگان خودروهای گازسوز و جایگاه‌ها، الزام معاینه و بازدیدهای ادواری خودروهای گازسوز، لغو سهمیه‌بندی تولید خودروهای شخصی دوگانه‌سوز و بنزینی، افزایش مطلوبیت خودروهای گازسوز از طریق ایجاد اختلاف قیمت مناسب بین گاز و بنزین و رضایت مصرف‌کنندگان خودروهای گازسوز، فعالیت بازاریابی و استفاد از مشوق‌های صادراتی جهت استفاده از توانمندی خودوسازان در زمینه صادرات خودروهای دوگانه‌سوز به کشورهای دارای پتانسیل استفاده از این خودروها از جمله این پیشنهادها هستند.