چوب حراج به وایپر - ۲۱ شهریور ۸۷

وایپر که زمانی مایه مباهات و افتخار کرایسلر بود و طی دو دهه گذشته نقش بسزایی در تقویت وجهه این شرکت در افکار عمومی ایفا کرد. با توجه به رکود حاکم بر بازار و نیاز شدید کرایسلر به منابع مالی جدید در معرض فروش قرار گرفته است. رشد بهای بنزین از یک سو و اشباع بازار خودروی آمریکای شمالی از سوی دیگر موجب شده خودروسازهای این قاره بدترین دوره فعالیت خود را طی ۵دهه گذشته تجربه کنند. رکود فروش در هر سه غول خودروساز آمریکای شمالی طی سه ماه گذشته بالای ۲۰درصد بوده و به جز خودروسازهای آسیایی حاضر در بازار اروپا که به دلیل عرضه محصولات کوچک، ارزان و کم‌مصرف کمترین ضرر را از شرایط بازار خورده‌اند وضع سایر خودروسازهای فعال در آمریکا و کانادا چندان بهتر از غول‌های آمریکایی نیست.

هیات‌مدیره کرایسلر دقیقا به همین دلیل فروش واحد تولیدی دوج وایپر را در دستور کار خود قرار داده است. رابرت نادرلی، مدیرعامل کرایسلر اولین کسی بود که هفته گذشته از تصمیم شرکت برای واگذاری امتیاز تولید وایپر پرده برداشت. او در گفت‌وگویی با روزنامه نیویورک تایمز گفت: طرف‌های ثالث متعددی برای خرید سهام وایپر پیشقدم شده‌‌اند و در حال بررسی این مساله هستیم. وی در پاسخ به سوالی در مورد علت اتخاذ این تصمیم افزود: هر شرکتی به طور طبیعی باید فعالیت‌های خود را روی کارهای بنیادین متمرکز کنند و ما هم مترصد واگذاری وایپر با هدف تمرکز بیشتر بر تولید محصولات سواری هستیم.

وایپر خودرویی دست‌ساز با قوای محرکه‌ای ۱۰سیلندر و خورجینی (VIO) است که اولین‌بار در سال ۱۹۹۲ میلادی با هدف بردن سهمی از بازار پررونق خودروهای اسپرت در آمریکای شمالی و سایر بخش‌های جهان توسط شرکت دوج معرفی شد.

آنچنان که تادگویر، از سخنگوهای کرایسلر اعلام کرده دوج هر روز ۱۱دستگاه وایپر را در واحد تولیدی خود در شهر دیترویت ‌تولید می‌کند. کرایسلر تا این مقطع از سال‌جاری ۶۸۲دستگاه وایپر تولید و عرضه کرده که دو برابر حجم تولید این محصول در مدت مشابه سال قبل است. کرایسلر که مانند دو رقیب داخلی‌اش یعنی جنرال موتورز و فورد با بحران کاهش فروش ناشی از رکود بازار مواجه است و به اعتقاد اکثر کارشناسان این رکود تا پایان سال آتی میلادی ادامه خواهد داشت از یک سو به دنبال تامین نقدینگی برای اصلاح ساختار تولید خود است و از سوی دیگر ‌با واگذاری واحدهای مازاد یا مشکل‌ساز خود قصد دارد فعالیت‌هایش را روی تولید محصولاتی کوچک‌تر و کم‌مصرف‌تر متمرکز کند.

هر سه غول خودروساز آمریکای شمالی از بابت سقوط شدید محصولات پرمصرفشان چون SUVها و پیک‌آپ‌های سنگین ضربه سختی دریافت کرده‌اند و همین مساله موجب شده درصدد کاستن از حجم فعالیت‌های خود با واگذاری محصولاتی برآیند که چندان با بستر اصلی فعالیتشان مرتبط نیستند.

وایپر اولین قربانی کرایسلر خواهد بود. اگرچه تولید این خودرو هنوز مقرون به صرفه است و دست بر قضا مشتریان خاص خود را هم دارد اما کرایسلر به این محصول به عنوان یکی از معدود مایملک قابل تبدیل به نقدینگی خود می‌نگرد. مدیران این شرکت امید دارند از محل فروش حقوق معنوی و مادی تولید وایپر به یک‌میلیارد دلار نقدینگی دست پیدا کنند.کرایسلر که پس از واگذاری سهام آن به شرکت سرمایه‌گذاری سربرس از انتشار بیلان مالی خود اجتناب ورزیده اندکی قبل برای اولین بار طی هفته گذشته عملکرد مالی خود را طی ۶ماهه اول سال‌جاری میلادی منتشر کرد. بر این اساس این شرکت در پایان ماه ژوئن ۱۱میلیارد دلار نقدینگی داشته و از محل فعالیت‌های خود در این مدت ۱/۱میلیارد دلار سود کسب کرده است.

اگرچه کرایسلر هنوز حاضر به افشای هویت طرف‌های علاقه‌مند به خرید وایپر نشده اما گمانه‌زنی‌های موجود از ابراز علاقه شرکت چینی صنایع خودروسازی شانگهای (SAIC) و یک سرمایه‌دار روسی به خرید سهام این واحد تولیدی حکایت دارد. با این حال کرایسلر در برابر خبرهای منتشر شده در این رابطه سکوت کرده و حاضر به موضع‌گیری در قبال آن نشده است.البته شانس شرکت‌ چینی برای خرید وایپر به مراتب بیشتر از سهامدار روسی است چرا که به ظاهر کرایسلر علاقه‌مند ایجاد ائتلاف با شرکت‌های چینی در برابر واگذاری وایپر است. به اعتقاد مدیران کرایسلر ایجاد ائتلاف استراتژیک با یک شرکت چینی علاوه‌بر فراهم آوردن بستر حضور پررنگ‌تر کرایسلر در بازار چین، راه را بر تولید محصولات ارزان در چین و عرضه آنها در آمریکا و کانادا هموار می‌کند.