روابط عمومی سایپا - در پی اظهارات اخیر رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو که همکاری مشترک سایپا و پروتون را به چالش کشیده بود، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا سخنان وی را مبتنی بر برداشت سنتی دانسته است.

در جوابیه سایپا آمده است: تفاهم‌‌نامه سایپا - پروتون با درک کامل از موقعیت برتر سایپا در ایران، منطقه و در فضای برنده- برنده تعریف شده است. اساسا نوع قرارداد، تفاهم جهت همکاری‌های راهبردی است و هر گونه برداشت ناصحیح از این نوع همکاری اگر نگوییم که جهت تخریب فعالیت‌های مثبت رقیب طرح شده است، باید متذکر شویم که مبتنی بر برداشت سنتی است که تاکنون بر صنعت خودرو به ویژه بر تفکر برخی از مدیران صنعتی خودرو کشور (یعنی نگاه پایین به بالا به همکار خارجی) حاکم بوده است.

محمد زالی - رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو - در حاشیه نمایشگاه خودرو مشهد به خبرنگاران گفته بود که در صورت همکاری ایران با شرکت پروتون در چنین شرایطی آنها با یک نگاه بالا به ما برخورد خواهند کرد، چرا که سایپا چیزی برای عرضه به آنها (پروتون) نداشته و مالزی می‌خواهد بازار ایران را در دست گیرد.

در ادامه این جوابیه آمده است: این اظهارات بی‌اساس در حالی مطرح می‌شود که ظاهرا آقای زالی هیچ‌گونه اطلاعی از قرارداد منعقد شده توسط گروه خودروسازی سایپا و شرکت پروتون نداشته است. تفاهم‌نامه استراتژیک و راهبردی بین دو شرکت سایپا و پروتون به منظور تولید خودرو با برند مشترک وکاهش هزینه‌ها و دستیابی به خودرویی مناسب بوده است تا در این صورت هر دو شرکت خودروساز قادر به استفاده از فرصت‌های رقابتی خود باشند؛ بنابراین از مطالب بیان شده تنها می‌توان یک برداشت داشت و آن به خطر افتادن منافع شرکت رقیب داخلی و نه منافع ایران در قرارداد منعقد شده است.

رویکرد راهبردی سایپا در نگرش جدید خود به هیچ وجه مبتنی بر ارتباط پایین به بالا با شرکت‌های خودروساز دیگر نبوده و این شرکت با محور حفظ ارزش‌های ملی بر جایگاه برتر سایپا در خودروسازی ایران و منطقه قرار داد همکاری با پروتون به عنوان بخشی از استراتژی بلند مدت خود را منعقد کرده است.

جوابیه سایپا می‌افزاید: در خصوص نوع همکاری ایران خودرو با پروتون براساس طرح مطرح شده در سازمان کنفرانس اسلامی، باید گفت که همکاران ما در ایران خودرو با گذشت دو سال و بهره‌‌گیری از پشتیبانی‌های وزارت امور خارجه و سازمان کنفرانس اسلامی (یعنی پرداخت هزینه و صرف زمان غیر قابل برگشت) هنوز نتوانسته‌اند حتی اولین گام را در این مسیر بردارند.

بدیهی است در ماموریت‌های سایپا تعریف نشده بود که شرکت پروتون را جهت همکاری با سایر خودورسازان داخلی ترغیب کند. لذا توجه به این نکته که سایپا توانسته است با پروتون وارد فضای نوینی در صنعت خودروسازی در جهان اسلام شود و سایر شرکت‌های خودروساز نتوانسته‌اند ماموریت تعریف شده خود را سروسامان دهند، بیشتر به مشکلات احتمالی آنها و عدم تمایل پروتون به همکاری با این شرکت‌ها اشاره می‌کند و بیان صریح رخداد اخیر درانعقاد تفاهم‌‌نامه راهبردی سایپا- پروتون موید توانایی و شایستگی‌های سایپا به عنوان همکار برگزیده سایر خودروسازان در فضای جهانی به ویژه جهان اسلام است.

متاسفانه عدم اشراف دقیق بر روح و متن تفاهم‌‌نامه راهبردی سایپا - پروتون باعث شده است که با ندیده گرفتن سوابق طرح و تجربیات و تعهد دست‌اندرکاران شرکت سایپا از کلمات غیر‌حرفه‌ای «سرما کلاه رفت» و « به ما رکب زدند» استفاده شود و این کلمات مغرضانه تنها یادآور نگاه غیرحرفه‌ای است؛ چرا که پیش از این نیز به دلیل بی‌اطلاعی از مباحث مطرح شده در اظهار نظراتی عجیب به نکاتی چنین اشاره کرده‌اند. به گفته رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو دستور توقف خط تولید پیکان به دلیل ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات ساخت داخل، به دلیل ناآگاهی سیاست‌گذاران این طرح بوده است. اگر شابلون حاکم، ( نگاه پایین به بالا به خودرو ساز همکار)، را کنار بگذاریم و با فضای فکری نوین سایپا بیشتر آشنا شویم، به طور قطع اذعان خواهیم داشت که کلمات غیر حرفه‌ای و غیر کارشناسی فوق نه تنها صحت ندارند بلکه محور برنده - برنده حاکم بر تفاهم‌‌نامه سایپا - پروتون است.

در ادامه آمده است: خاطرنشان می‌سازد که موضوع و چگونگی همکاری‌‌های سایپا وایران خودرو نیز از نگرش فوق جدا نیست. همکاری دو خودروساز در فضای برنده - برنده امکان‌پذیر است؛ یعنی اگر راهکاری توسط ایران خودرو پیشنهاد شود که برای سایپا جذابیت داشته باشد، بدیهی است سایپا با نگرش حرفه‌ای و صلاح ملی و بنگاهی موضوعات را بررسی می‌کند.

مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا در پایان متذکر شده که این سایپا نیست که با وجود همه پشتیبانی‌‌های صورت پذیرفته از طرف سازمان کنفرانس اسلامی و وزارت محترم خارجه جلوی همکاری احتمالی خودروسازان دیگر از جمله پروتون را با خودروسازان داخلی گرفته است، بلکه این عدم رغبت خودروسازان دیگر به انجام چنین همکاری‌هایی است.

زالی - رییس مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو و عضو هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع - مدعی شده بود که مدت‌ها بود که شرکت پروتون مالزی با ایران‌خودرو در خصوص خودرو اسلامی در حال کار بود و حتی تفاهم‌نامه سازمان کنفرانس اسلامی و ایران خودرو برای این شرکت‌ مالزیایی ارسال شده بود و این تفاهم یک ماه در دست آن‌ها بود، ولی این شرکت آن را امضا نمی‌کرد. وی افزوده که پروتون مالزی متوجه شده بود که با امضای این تفاهم‌نامه با ایران خودرو چیزی از مالزی با خود نخواهد آورد و مجبور به بردن محصولات ایران به کشورش می‌شود و به همین دلیل سراغ ایران‌خودرو نیامد.

او با مشکل‌دار خواندن قرارداد مشترک سایپا و پروتون از نظر ملی خاطرنشان کرده بود که پروتون با امضای قرارداد با سایپا قصد آوردن محصولاتش به ایران را دارد و با این کار می‌خواهد بازار ایران را در اختیار گیرد. در واقع پروتون خودش صاحب برند است و متاسفانه چیزی نداریم که از طرف شرکت سایپا به پروتون بدهیم.