محرابیان: پروتون با چری فرق دارد

عکس:حمید جانی‌پور

حمیدرضا بهداد- حاشیه مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه صنعت و معدن در ارتفاعات پایتخت، فرصت مناسبی بود تا پس از مدت نسبتا طولانی، علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن را ملاقات و چند و چون برخی مسائل اخیر صنعت خودرو کشور را از وی جویا شویم. مسائلی چون قرارداد همکاری سایپا و پروتون مالزی، افزایش ناگهانی قیمت کارخانه‌ای ریو و همچنین ممنوعیت فروش خودروهای فاقد موتور پایه‌گازسوز در آینده، خبرهایی بودند که طی چند هفته گذشته با حاشیه‌های فراوانی در مطبوعات منعکس شد.

از خودشان بپرسید!

حدود یک ماه پیش وزارت صنایع و معادن در یک روز تعطیل میزبان مدیران‌عامل سایپا و پروتون مالزی بود تا تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر همکاری مشترک این دو شرکت امضا شود. یک هفته بعد از آن نیز موافقت‌نامه طرفین در مالزی به امضا رسید.

آنچه که تاکنون به عنوان مفاد تفاهم‌نامه و موافقت‌نامه در رسانه‌ها منتشر شده از تولید موتور و خودرو با پلت فرم مشترک میان سایپا و پروتون حکایت دارد.

این در حالی است که زاگرس‌خودرو و شریک چندین ساله پروتون که هم نماینده فروش محصولات این شرکت به حساب آمده و هم مونتاژکننده آنها، به قرارداد همکاری مشترک این دو شرکت معترض بوده و اعتقاد دارد هرگونه همکاری باید سه‌جانبه و با حضور زاگرس‌خودرو باشد.

هرچند که مهرداد بذرپاش، مدیرعامل سایپا اعتقادی به گفته‌های مسوولان زاگرس‌خودرو نداشته و نوع همکاری شرکت مبتوعش با پروتون را بی‌ربط و فراتر از نحوه همکاری زاگرس‌خودرو با این شرکت مالزیایی می‌داند، اما وزیر صنایع در واکنش به‌این موضوع به خبرنگار ما گفت: بنده تاکنون در این‌باره چندین‌بار صحبت کرده و نظر خود را گفته‌ام درحال حاضر نیز بهتر است درمورد نقش زاگرس خودرو در قرارداد سایپا و پروتون، از خود زاگرس خودرویی‌ها بپرسید.

پروتون با چری فرق دارد

زمستان سال گذشته، محرابیان صراحتا به مدیرعامل ایران‌خودرو تاکید کرد که باید قرارداد شرکت تحت مدیریتش با چری چین را فراموش کند، چراکه نمی‌خواهد بازار خودرو کشور به‌راحتی و ارزانی دراختیار خارجی‌ها قرار بگیرد. این درحالی است‌که وی چندی پیش در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک سایپا و پروتون حضور یافته و از آن نیز ابراز خرسندی کرد.

به‌هرطریق ایران‌خودرو قصد داشت با چری، محصولی ارزان‌قیمت تولید کند و ظاهرا هدف سایپا نیز از امضای موافقت‌نامه با پروتون همین ایده است.

اما چری فرصت حضور در بازار کشور را نیافت و پروتون این فرصت را به‌دست آورد. محرابیان در این زمینه با اشاره به این که نفس قرارداد چری و پروتون کاملا با یکدیگر متفاوت است، گفت: ایران‌خودرو قصد داشت محصولی چینی را در ایران به تولید رسانده و روانه بازار کند در حالی که اصل موافقت‌نامه سایپا و پروتون بر پایه همکاری مشترک بنا شده است.

وی افزود: ما در این تفاهم نامه به دنبال تحقیق و طراحی مشترک هستیم و به کمک یکدیگر محصولات جدیدی را تولید و به بازارهای داخلی و صادراتی عرضه خواهیم کرد.

نگفتم کی!

وزیر صنایع چندی پیش در اظهارنظری اعلام کرد به دنبال اجرای برنامه‌ای است تا طی آن فروش خودروهای گازسوز فاقد موتور پایه گازسوز ممنوع شود.

وی همچنین مدتی قبل‌تر نیز گفته بود، اگر زیرساخت‌ها فراهم شود تمام خودروهای تولیدی را در آینده گازسوز خواهد کرد.

گفته های محرابیان در شرایطی است که هم‌اکنون موتور پایه گازسوز (ملی) تولیدی ایران خودرو در تیراژی بسیار اندک به تولید رسیده و با روند فعلی مطمئنا نمی‌توان برای عملی شدن ایده وزیر صنایع روی این موتور حساب کرد.

از سوی دیگر باید مسائلی مانند کمبود جایگاه‌های CNG و همچنین نحوه تامین گاز مورد نیاز این جایگاه‌ها را نیز در نظر گرفت.

محرابیان در این زمینه نیز اظهار داشت: من گفته‌ام که در آینده فروش خودروهای گازسوز فاقد موتور پایه گازسوز ممنوع خواهد شد، اما تاریخ مشخصی برای آن ذکر نکردم.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خودروسازان داخلی از دو موتور EF۷ و TU۵ بهره می‌برند تاکید کرد: با وجود این دو موتور و تولید انبوه آنها می‌توانیم از تاریخی مشخص، فروش خودروهای گازسوز فاقد موتور پایه‌گازسوز را ممنوع کنیم. محرابیان همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا سایپا به رغم تاکید رییس‌جمهور مبنی بر استفاده همه خودروسازان از موتور EF۷ (ملی) تولیدی ایران خودرو، جداگانه به سراغ طراحی موتور دیگری برای خود رفت گفت: سایپا نیز این موتور را تنها برای خودش طراحی نکرده و اقدام این شرکت به نوعی کمک به تولید هر چه بیشتر خودروهای پایه گازسوز به حساب می‌آید.

اظهارات وزیر صنایع در شرایطی است که اخبار رسیده از بازار نشان از بی‌رغبتی مشتریان داخلی به استفاده از خودروهای گازسوز دارد. چرا که نه جایگاه‌های CNG هنوز آمار مناسبی را دارا هستند و نه می‌توان به تامین گاز مورد نیاز برای این جایگاه‌ها به خصوص در فصل سرما امیدوار بود.

گزارش قطعه‌سازان را خوانده‌ام

وزیر صنایع وقتی با این پرسش که «آیا گزارش کمیته بحران قطعه‌سازان داخلی را خوانده است یا خیر»، مواجه شد تنها به یک کلمه اکتفا کرد: بله.

وی در ادامه توضیحی درباره اینکه آیا به متن گزارش و مشکلات قطعه‌سازان اعتقادی دارد یا خیر؟ پاسخی نداده و آن را به نشست خبری آینده خود موکول کرد.

این در شرایطی است که رییس انجمن قطعه‌سازان در اظهارنظری گفته بود که وزیر صنایع پیگیر حل مشکلات آنها است.