روابط‌عمومی‌وزارت صنایع- مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه گفت: ۶۰۰هزار دستگاه خودرو گازسوز (سواری شخصی و عمومی) تا پایان امسال در برنامه تولید قرار دارد.

صالحی‌نیا با اشاره به تولید بیش از ۳۱۴هزار و ۶۴۰ دستگاه خودروی سواری گازسوز تولید در سال ۸۶ افزود: این میزان ۳۳درصد کل تولید خودرو در کشور را شامل می‌شود، در حالی که این رقم در سال ۸۵ حدود ۱۴۶هزار دستگاه بوده است.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به واردات ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی افزود: حدود ۵/۵میلیارد دلار معادل ۵۰درصد ارزش تامین ماشین آلات و تجهیزات صنعتی با واردات و ۵۰درصد مابقی از طریق تولید داخلی تامین شده است.

مدیرکل صنایع ماشین‌سازی ونیرو محرکه وزارت صنایع و معادن با اشاره به تعرفه ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی افزود: در حال حاضر ۵/۵۳درصد تعرفه‌ها در این بخش، حداقل تعرفه یعنی ۴درصد است، ۴۰درصد آن با تعرفه ۱۰درصد و حدود ۶ تا ۷درصد آن بین تعرفه ۱۵ تا ۲۰درصد است.

صالحی نیا مجموع صادرات صنایع ماشین سازی و نیرومحرکه را طی سال گذشته، حدود ۹۱۰میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این میزان ۵/۷درصد کل صادارت بخش صنعت و معدن را به خود اختصاص داده است که سهم صنایع خودرو ۶۵۰میلیون دلار است.

وی همچنین با تاکید بر جایگاه خدمات پس از فروش خودرو تصریح کرد: ۳درصد قیمت فروش خودرو را خدمات پس از فروش آن تشکیل می‌دهد.

صالحی‌نیا گفت: بازرسی‌های ادواری و تعیین رتبه‌بندی مراکز خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

وی از کنترل آلایندگی خودروهای تولید داخل با معیار یورو ۳ از ابتدای سال ۸۸ خبر داد و افزود: در حال حاضر تولید خودروهای سبک و سنگین، بر اساس استاندارد مصرف سوخت و آلایندگی یورو ۲ انجام می‌شود که امیدواریم با مذاکرات و تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام داده‌ایم، این استاندارد ارتقا پیدا کند.

مدیرکل صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن خاطرنشان کرد: در زمینه اجرای طرح آمایش صنعتی و معدنی کشور، ۲۸پروژه را در زمینه قطعه‌سازی صنایع خودرو و قوای محرکه در نظر گرفته‌ایم.