ایسنا- کاهش تولید ایران‌خودرو به دلیل پرداخت حقوق معوق این شرکت به قطعه‌سازان نبوده است.

مجتبی شیواپور، مدیرعامل ساپکو، ضمن بیان این مطلب افزود: در حال حاضر پرداخت‌های ساپکو با تاخیر زیادی به قطعه‌سازان همراه نیست؛ به طوری که حدود ۴۰‌درصد از قطعه‌سازان حقوق خود را در کمتر از ۵/۲ ماه دریافت می‌کنند. وی درباره‌ این که آیا قیمت قراردادهای قطعه‌سازان افزایش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: باید بتوانیم سیستم فعلی را اصلاح کنیم. حل مشکل از طریق افزایش قیمت تنها راه حل مشکل نیست. ما سال گذشته قیمت قرارداد برخی قطعه‌سازان را افزایش دادیم، ولی قرار نیست این کار را هر سال انجام دهیم.

او با تاکید بر این که واحدهای قطعه‌سازی باید روی افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تولید و هزینه‌ها کار کنند، افزود: اگر قرار باشد هر بار که به مشکلی بر خوردیم، افزایش قیمت داشته باشیم، بدترین راه حل ممکن را انتخاب کرده‌ایم.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها در سطح جهانی نیز وجود دارد، اما دنیا این افزایش قیمت را با انجام کارهای مهندسی و ارتقای بهره‌وری جبران کرده است. در حال حاضر کشوری مثل ژاپن که فقط وارد‌کننده نفت است و از افزایش بهای‌ آن نیز ضرر می‌کند، آیا متناسب با افزایش قیمت انرژی قیمت محصولات خود را بالا برده است؟ آنها این افزایش قیمت‌ها را با افزایش بهره‌وری در تولید جبران می‌کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا به نظر شما واحدهای کوچک قطعه‌سازی که توان انجام چنین هزینه‌هایی برای محصولات خود و افزایش بهره‌وری ندارند، محکوم به نابودی هستند؟ گفت: این یک اصل کلی است که هر کس می‌خواهد در کورس رقابت پذیری باقی بماند، باید خود را با شرایط آن وفق دهد.

شیواپور همچنین درباره انتقاد قطعه‌سازان در خصوص عدم شناور بودن قراردادهای ساپکو با آنها اظهار کرد: این حرف درست نیست، ما قراردادها را به صورت موردی بررسی می‌کنیم. مواردی که لازم است را افزایش و حتی در مواردی که لازم به کاهش قیمت قرار داد بوده، با قطعه‌ساز طرف قرارداد در این خصوص صحبت کرده و قیمت‌ها را کاهش داده‌ایم و از روش‌های استاندارد در این زمینه استفاده می‌کنیم. اظهارات شیواپور در حالی است که تولید سه ماهه ایران‌خودرو به برنامه از پیش تعیین شده نرسید. در همین رابطه مدیرعامل این شرکت اظهار کرد که در سه ماه نخست امسال افت تولید نسبت به عملکرد داشتیم که از مرداد ماه، آن را جبران و سعی می‌کنیم که در شهریور ماه به برنامه‌ریزی کامل تولید در ۶ ماهه اول سال دست یابیم.