فراز و نشیب حذف سهمیه ‌بنزین خودروهای لوکس
گروه خودرو- روز گذشته خبرگزاری مهر به نقل از تصویب نامه شماره 13943/ت 39614 مورخ 4/2/1387 از تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور در ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت مبنی بر قطع سهمیه بنزین یارانه‌ای برخی از خودروهای داخلی بالای 1300 سی‌سی و 2000 سی‌سی خارجی خبر داد. در لیست خودروهایی که خبرگزاری مهر به نقل از مصوبه ستاد تبصره 13 ارائه کرد، خودروهایی همچون A15 چری، سواری زانتیا، سوزوکی گراند ویتارا، سواری هیوندا آونته و مزدا3 به چشم می‌خورد.

ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت همزمان با اعلام دور دوم سهمیه بنزین خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها، خودروهای وارداتی، با حجم موتور ۱۳۰۰ سی‌سی به بالا و خودروهای ساخت داخل ۲۰۰۰ سی‌سی را از سهمیه سوخت مصرفی حذف کرد. طبق گفته سیدمهدی هاشمی رییس پیشین ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت، این تصمیم در راستای صرفه‌جویی در مصرف بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت سوخت سهمیه‌ای اتخاذ شد.
با اعلام دور جدید سهمیه‌بندی بنزین گمانه‌زنی‌ها در مورد قطع سهمیه بنزین برخی از خودروهای داخلی و وارداتی شروع شد، این در حالی است که تولید‌کننده‌ای همچون ایران‌خودرو‌ در همان ابتدا اعلام کرد که خودروی سوزوکی گراند ویتارا این شرکت حجم موتوری برابر با 1995 سی‌سی دارد و مشمول طرح ستاد تبصره 13 سابق نخواهد شد.
بدین ترتیب مگان تولیدی شرکت پارس‌خودرو نیز که حدس زده می‌شد در لیست اخراجی‌ها قرار گیرد با اطلاعیه این شرکت تعیین تکلیف شد.
اما درج خبر روز گذشته خبرگزاری مهر که همراه با ارائه لیستی از خودروهایی بود که براساس تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌جمهور از سهمیه بنزین یارانه‌ای منع شده‌اند بار دیگر نگرانی‌‌هایی را برای مالکان خودروهایی همچون زانتیا، سوزوکی گراند ویتارا، هیوندای آونته و ... به وجود آورد.
در لیست مذکور ۱۸ خودرو مشمول قطع سهمیه بنزین مصرفی معرفی شده‌اند که عبارتند از سواری چری، ماکسیما، بنز، هیوندایی آونته، سواری پروتون جن ۲، زانتیا، مزدا، سوزوکی، نیسان رونیز، سرانزا، پاجیرو، پاژن، موسو، ون بنز، ون خاور، کارون، دیلی و ون نارون.
همانگونه که در مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور دیده می‌شود قرار بر این بوده که خودروهای پرفروشی همچون زانتیا، مزدا، سوزوکی و هیوندا آونته از سهمیه سوخت یارانه‌ای منع شوند، در پایان مصوبه مذکور همچنین عنوان شده که در صورت عدم ارائه اطلاعات توسط معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به وزارت نفت، این تصمیم از تاریخ 1/7/1387 لازم‌الاجرا خواهد شد.
این درحالی است که هم‌اکنون کارت سوخت خودروهایی همچون سوزوکی گراند ویتارا، مزدا، زانتیا، و هیوندای آونته از ابتدای تیرماه یعنی آغاز دور دوم سهمیه‌بندی شارژ شده و مالکان خودروهای مذکور نیز از این بابت مشکلی ندارند.
تکلیف مشخص بود
امیررضا رجبی نماینده ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در سامانه هوشمند سوخت روز گذشته در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد خبر خبرگزاری مهر را مربوط به تصویب‌نامه مورخ ۴/۲/۸۷ خواند و اظهار داشت که در آخرین جلسه ستاد که اواخر خردادماه برگزار شد، قرار بر این بود که معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با کمک خودروسازها حجم موتور خودروهای داخلی و خارجی را در لیستی به وزارت نفت ارائه داده تا آنها براساس مصوبه ستاد از شارژ کارت خودروهای خارجی بالای ۱۳۰۰ سی‌سی و خودروهای داخلی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی جلوگیری کنند. وی عنوان کرد که مصوبه‌ای که خبرگزاری مهر همراه با لیست خودروها ارائه کرده، قبل از ارائه اطلاعات معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی بوده و قابل استناد نیست.
نماینده ستاد در سامانه هوشمند سوخت در ادامه تاکید کرد که در ابتدای تیر ماه خودروهایی که مشمول حذف سهمیه بنزین شده‌اند، از شارژ کارت سوخت آنها جلوگیری شده؛ بنابراین تکلیف خودروهای داخلی و خارجی از این بابت روشن شده است.
داستان تکراری مصرف سوخت خودروها
در مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور که در راستای نحوه اجرای قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت اتخاذ شده خودروی سواری چری یعنی A15 که قرار است در خراسان رضوی تولید شود به چشم می‌خورد. این در حالی است که حجم موتور A15 شرکت چری چین 1600 سی‌سی است و این خودرو در داخل به تولید می‌رسد.
بنابراین از لیست خودروهایی که مشمول حذف سهمیه بنزین هستند خارج است.
هر چند که خودروی مذکور هنوز وارد بازار نشده و قرار است که به صورت محدود چندین دستگاه آن در خراسان به فروش رود.
سواری ماکسیما، خودروی دیگری است که در لیست اخراجی‌ها قرار گرفته. حجم موتور این خودرو ۲۹۸۸ سی‌سی است که مالکان آن نیز بر عدم شارژ کارت سوخت خودروی مذکور واقفند.
سواری هیوندا آونته نیز در طبقه‌بندی خودروهای 2000 سی‌سی قرار گرفته و حجم موتور آن 1975 سی‌سی است.
زانتیا نیز حجم موتوری برابر با ۱۹۹۵ سی‌سی دارد که مشمول مصوبه نمایندگان ویژه رییس‌جمهور نخواهد شد.
اما مگان وضعیت دیگری دارد؛ چرا که مگان وارداتی که شرکت پارس‌خودرو اقدام به ورود آن می‌کند مشمول حذف سهمیه بنزین می‌شود اما مگان تولید داخل که به‌زودی عرضه آن آغاز خواهد شد بنزین یارانه‌ای را دریافت می‌کند.
حجم موتور سوزوکی گراندویتارا نیز ۱۹۹۵ است که مشمول بنزین یارانه‌ای خواهد بود.