ایسنا- میزان یارانه تخصیص یافته به ایران خودرو برای دوگانه‌سوز کردن خودروها به هیچ وجه کافی نیست.

کیانوش پورمجیب - معاون مهندسی فرآیند تولید ایران خودرو - ضمن اعلام این مطلب گفت: بر اساس قانون برنامه بودجه سال ۱۳۸۵ قرار بود ۴۰۰‌هزار خودرو به صورت دوگانه‌سوز تولید شود که سهم ایران خودرو از این میزان ۱۳۷‌هزار دستگاه، سازمان بهینه‌سازی ۱۲۰‌هزار دستگاه و شرکت سایپا و بقیه خودروسازان هم مابقی خودروهای دوگانه سوز بود. همچنین قرار بود نحوه توزیع یارانه به گونه‌ای باشد که خودروسازانی که قیمت تمام شده خودرو دوگانه‌سوز آنان بالاتر باشد، یارانه‌ بیشتری دریافت کنند، اما مبلغ یارانه برای هر خودروساز ۶۲۵‌هزار تومان تعیین شد. وی افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی تبصره ۱۳ قانون برنامه و بودجه سال ۱۳۸۵، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت موظف بود در ازای تولید و تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز حداکثر مبلغ ۷۰۰‌هزار تومان و تا سقف ۲۵۰‌میلیارد تومان پرداخت کند، لذا ایران خودرو که مابه‌التفاوت قیمت تمام شده خودروهای دوگانه سوزش نسبت به خودرو بنزینی بسیار فراتر از ۶۲۵‌هزار تومان بود و گاهی تا ۹۵۰‌هزار تومان در مورد وانت و روآ و یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان در مورد سمند نیز می‌رسد، در این بین متضرر شد.

او ادامه داد: این در حالی است که تعهد ۱۲۰‌هزار دستگاه خودرو تبدیلی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز مشمول یارانه ۶۲۵‌هزار تومانی شد، در صورتی که هزینه تمام شده گاز سوز کردن به روش کارگاهی در شرکت بهینه‌سازی کمتر از ۶۲۵‌هزار تومان بوده است؛ لذا ایران خودرو بودجه باقی مانده تبصره ۱۳ سال ۱۳۸۵ را به عنوان بخشی از ضرر و زیان خود طلب می‌کند.

وی با اشاره به تغییر فرآیند تامین مخزن در سال ۱۳۸۵ و واگذاری مسوولیت تامین مخزن از بهینه‌سازی مصرف سوخت به خودروسازان اظهار داشت: این شرکت تا سال ۱۳۸۵ متولی تامین مخزن خودروهای دوگانه سوز بود، اما در اوایل این سال تامین مخزن را به عهده خودروسازان گذاشتند. این در حالی بود که تامین مخزن در فرصت زمان کوتاه فشار زیادی را به ایران خودرو وارد می‌کرد، ولی با این وجود در این زمینه گام‌های خوبی برای تامین مخزن برداشته شد.

پورمجیب افزود: در همان زمان درباره کافی نبودن یارانه پرداختی مکاتبات زیادی را با مراجع ذی‌صلاح انجام و به روال تصمیم‌گیرها به شدت اعتراض کردیم، اما متاسفانه به این اعتراض‌ها توجهی نشد.

وی در ادامه با بیان این که انجام تعهدات به مشتریان حدود ۱۰۰‌میلیارد تومان هزینه برای این خودروساز در بر دارد، تاکید‌ کرد: علیرغم مسائل مطرح شده، ایران خودرو برنامه گسترده‌ای جهت اقدامات مرتبط با تکمیل‌کاری خودروهای ناقص دوگانه‌سوز دارد که در آینده نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد و از همه دستگاه‌های ذیربط اعم از ستاد تبصره ۱۳‌، وزارت صنایع و معادن و شرکت گاز خودرو می‌خواهیم تا در این راه مساعدت کنند که عمده آن شامل تسهیل و تسریع در پرداخت یارانه‌های تخصیصی، جبران ضرر و زیان از محل منابع باقی‌مانده یارانه سال ۱۳۸۵ و رفع موانع آیین‌نامه‌ای جهت امکان پرداخت یارانه‌های باقی‌مانده تخصیصی سال ۱۳۸۵ جهت تکمیل کاری خودروهای دوگانه‌سوز ناقص تولیدی ایران خودرو (حدود ۳۰‌میلیارد تومان) است.