انتخاب با شماست
حمیدرضا بهداد- شاید دلیل آن چندان مهم نباشد، اما امروز، داشتن خودرو و یا حداقل پیگیری اخبار بازار برای بیشتر مردم دنیا تبدیل به امری جذاب و پراهمیت شده است.
این در حالی است که در کشور ما نیز بازار خودرو و تغییر و تحولات کمی و کیفی آن دارای اهمیت خاصی است و مشتریان این بازار همواره نمودار تغییرات قیمت خودرو را که اتفاقا این روزها چندان پایبند به ثبات نیست پیگیری می‌کنند. هر چند که این پرسش همیشگی پیش رویشان است که بالاخره چه بخرند و کی بخرند؟

دلیل جاودانگی پرسش مذکور در بازار خودروی کشور به بی‌نظمی پایدار در آن برمی‌گردد، چرا که برای مشتریان ایرانی ثبات بازار چندان موضوعیت نداشته و نمی‌توان قیمت امروز را فردا نیز به چشم دید.
مخصوصا این که هم‌اکنون با توجه به حضور پررنگ دلال‌ها و واسطه‌گرها نمودار بازار خودروی داخل نموداری سینوس‌وار و بی‌ثبات است.
در حال حاضر می‌توان خودروهای موجود را اعم از داخلی‌ها و وارداتی‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی کرده و در رنج‌های قیمتی مختلف قرار داد، هر چند که هیچ اعتمادی به ثبات این دسته‌بندی نیست و رنج‌های قیمتی امروز شاید برای فردا معتبر و قابل اتکا نباشد.
در چه دسته‌بندی خودرو می‌خواهید؟
اگر بخواهیم خودروهای تولیدی در بازار کشور را بنا به رنج قیمتی‌شان دسته‌بندی کنیم با تنوع نسبتا زیاد و چشمگیری روبه‌رو می‌شویم. به نحوی که هم‌اکنون طبق قیمت‌های جاری در این بازار می‌توان خودروهای موجود را به شش دسته تقسیم کرد.
دسته اول مخصوص خودروهای زیر ۱۰میلیون یا به اصطلاح ارزان بوده و دسته دوم به ۱۰ تا ۱۵میلیونی‌ها اختصاص دارد.
خودروهایی که دارای بهایی بین 15 تا 20میلیون هستند نیز جزو دسته سوم به حساب می‌آیند. این در حالی است که دسته چهارم به لحاظ تنوع کمتر شامل خودروهای 20 تا 30میلیون بوده و دسته پنجم را نیز خودروهای 30 تا 40میلیونی تشکیل می‌دهند.
دسته ششم هم شامل خودروهای ۴۰ تا ۶۰میلیون است و اما دسته هفتمی نیز وجود دارد که به خودروهای ۶۰میلیونی اختصاص دارد.
انتخاب با شما است!
به طور حتم دسته اول که به خودروهای ارزان قیمت اختصاص دارد پرتقاضاترین درمیان این هفت دسته به حساب می‌آید. به نحوی که پراید و روآ دو محصول پرتیراژ سایپا و ایران‌‌خودرو سال‌ها است که در این دسته جاخوش کرده و همانگونه که نمره کیفی آنها به اصطلاح از ۱۰ بالا نیامده، قیمت‌شان نیز از دسته زیر ۱۰ میلیون تومان تجاوز نمی‌کند. هم‌اکنون در بازار داخلی بهای پراید بنزین‌سوز ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و مدل دوگانه‌سوز این خودرو، با بهای ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.
پراید پلت‌فرمی قدیمی و به یادگار مانده از شرکت کیای کره است که دو سه سال پیش امتیاز ساخت و طراحی آن به سایپا فروخته شد. انواع مدل‌های این خودرو معمولا صدر جدول خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل را به خود اختصاص داده و آنرا رها نمی‌کنند. قیمت پراید با توجه به نوع آپشن‌هایی که دارد در رنج بهای 7 میلیون و اندی تا حدود 9 میلیون تومان متغیر است و در حال حاضر پراید 132 فول گران‌ترین مدل این خودرو محسوب می‌شود. این در حالی است که روآ بنزین سوز بهایی معادل 8 میلیون و 250 هزارتومان در بازار داشته و مدل دوگانه‌سوز آن با قیمت 8 میلیون و 850 هزارتومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این خودرو نیز سطح کیفی مطلوبی ندارد و در صدر جدول بی‌کیفیت‌ها پشت سر پراید در حرکت است. روآ از لحاظ نوع موتوری که روی آن سوار است، جلوه‌گر همان پیکان است که تنها اتاقش عوض شده و اندکی به‌خاطر بهینه‌سازی نسبی صورت گرفته روی موتور کمی از درصد مصرف سوخت و آلایندگی‌اش کاسته شده است. خودروی چینی MVM نیز که توسط شرکت خصوصی راین خودرو مونتاژ می‌شود با بهای 7 میلیون و 150 هزار تومان عضو این دسته به حساب می‌آید که محصولی کم‌مصرف و کوچک است.
تنوع در دسته دوم
دسته دوم برخلاف دسته اول از تنوع بالایی برخوردار است ارزانترین آن تندر 90 مدل E0 مدل بوده که هم‌اکنون بهایی معادل 10 میلیون و 700 هزار تومان در بازار قیمت دارد.
مدل‌های E۱ و E۲ این خودرو نیز به ترتیب با قیمت ۱۳ میلیون تومان و ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عضو این دسته به حساب می‌آیند. تندر ۹۰ محصول نسبتا به‌روز رنوی فرانسه است که به‌طور مشترک در پارس‌خودرو و ایران‌خودرو به تولید می‌رسد. این خودرو قرار بود بهایی زیر ۱۰ میلیون داشته باشد، اما باتوجه به مشکلات تولید و عدم تعادل میان عرضه و تقاضای آن، به عضویت دسته خودروهای ۱۰ تا ۱۵ میلیون درآمد. در مدل E۱ و E۲ تندر ۹۰ می‌توان از امکاناتی نظیر ترمز ABS و ایربگ (کیسه هوا) بهره گرفت. اما از دیگر اعضای گروه دوم باید به خانواده پژو اشاره کرد در این دسته پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزارتومان و همچنین پژو ۴۰۵ عضو هستند. ۲۰۶ تیپ ۲ که ظاهرا تولید آن متوقف نیز شده است، محصولی پرتقاضا به حساب می‌آید، ۴۰۵ هم از این لحاظ، دست کمی از این خودرو ندارد. هم‌اکنون بهای ۴۰۵ بنزینی در بازار، ۱۳میلیون و ۹۰۰هزار تومان بوده و قیمت مدل دوگانه‌سوز آن نیز ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان است. ۴۰۵پلت‌فرم قدیمی و ۳۰ساله پژو محسوب می‌شود که به‌رغم قدیمی بودنش هنوز هم اقبال بلندی نزد مشتریان داخلی دارد. این در حالی است که سمند معمولی بنزین‌سوز برند ملی ایران‌خودرو نیز با بهای ۱۳میلیون و ۷۰۰هزار تومان در عضویت گروه دوم قرار دارد.
ریو نیز به عنوان تنها نماینده سایپا در این گروه با قیمت 13میلیون تومان عضو گروه دوم است.
این خودرو که محصول شرکت کیا بوده و در خط تولید سایپا به صورت CKD مونتاژ می‌شود هم‌اکنون حضوری نسبتا چشمگیر در بازار داخل را تجربه کرده و مشتریان خوبی را نیز دارد.
دسته 15 تا 20میلیونی‌ها
شاید پرشیای بنزین‌سوز شاخص‌ترین عضو گروه سوم باشد که هم‌اکنون قیمتی معادل ۱۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان در بازار داخل دارد. این خودرو به‌رغم مصرف سوخت نسبتا بالایی که دارد در شرایط سهمیه‌بندی بنزین هم از تقاضای بالایی برخوردار است.
دیگر عضو شاخص گروه 15 تا 20میلیونی‌ها، سمند LX است که جزو پرتقاضاهای خانواده سمند به حساب می‌آید. LX هم‌اکنون در بازار داخل بهایی معادل 15میلیون و 500هزار تومان دارد. در حالی که سورن، دیگر عضو خانواده سمند نیز با قیمت 18میلیون و 500هزار تومان در دسته سوم قرار گرفته است. این محصول به گفته مسوولان ایران‌خودرو، مدل پیشرفته سمند محسوب شده و ظاهر آن با دیگر مدل‌های سمند متفاوت است. 206 تیپ 6 هم که از دنده اتوماتیک بهره می‌برد با بهای 18میلیون و 500هزار تومان در عضویت این دسته قرار دارد. البته انواع مدل‌های صندوق‌دار 206 نیز عضو دسته موردنظر هستند.
هم‌اکنون مدل V۱ آن ۱۵میلیون و ۷۰۰هزار تومان قیمت داشته و مدل V۸ آن نیز با بهای ۱۷میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.
این در حالی است که بهای 206 صندوق‌دار V1،و18میلیون و 500هزار تومان بوده و نوع V20 آن نیز با قیمت 15میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. صندوق‌دارهای 206 در اوایل ورود به بازار چندان با اقبال مشتریان داخلی روبه‌رو نشدند، اما با گذشت زمان هم‌اکنون آنها نیز حضور پررنگی را در خیابان‌های کشور تجربه می‌کنند.
اما این دسته ۲ مهمان دیگر هم به نام‌های فولکس گل و هیوندای ورنا به خود می‌بیند. این دو خودرو با تیراژ نسبتا پایین در شرکت خودروساز خصوصی کرمان خودرو به تولید می‌رسند. هم‌اکنون فولکس گل بهایی معادل ۱۶ میلیون ۲۰۰ هزارتومان در بازار داخل دارد و ورنا نیز با قیمت ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
دسته 20 تا 30 میلیونی‌ها
دسته ۲۰ تا ۳۰ میلیونی‌ها، خودروهایی نظیر سمند سریر، پرشیای ELX و هیوندای آوانته را در خود جای داده است که این موضوع نشان از تنوع اندک این دسته دارد. هم‌اکنون پرشیای ELX با بهای ۲۲ میلیون تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد و سمند سریر نیز که طی هفته جاری فروش فوری آن آغاز شده است، بهایی حدود ۲۴ میلیون تومان دارد. سریر به لحاظ ظاهر خاص خود به سمند لیموزین مشهور بوده و از تیراژ چندانی برخوردار نیست.
نماینده هیوندای در این دسته نیز با بهای 26 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. آوانته نیز در شرکت کرمان خودرو به صورت CKD به مونتاژ می‌رسد.
کلاس‌ بالاها
بی شک در دسته پنجم نام زانتیا بیش از سایر خودروها به چشم می‌آید. این محصول متعلق به سال 1998، سیتروئن فرانسه بوده و طی مدت اخیر نمودار قیمتی عجیب و پرنوسانی را پشت سرگذاشت زانتیا هم‌اکنون قیمتی معادل 30 میلیون و 400 هزارتومان در بازار دارد. این در حالی است که محصول شرکت بهمن، یعنی مزدا 3 که اتفاقا در بدو ورود به بازار مشتریان زیادی را برای خود دست و پا کرد، هم‌اکنون به‌عنوان رقیبی برای زانتیا به حساب می‌آید. این خودرو محصول روز شرکت مزدای ژاپن است که در مدل دنده‌ای بهایی معادل 30 میلیون تومان دارد و قیمت مدل تیپ 3 فول آن نیز به 36 میلیون تومان در بازار می‌رسد. البته در این دسته خودروی معروف دیگری به نام مگان عضویت دارد که آن نیز در مدل دنده‌ای 30 میلیون و در نوع اتوماتیک 36 میلیون تومان قیمت دارد.
مگان هم جزو محصولات روز رنو به حساب می‌آید که در شرکت پارس‌خودرو نیز در حال تولید است؛ اما در دسته پنجم یک خودروی وارداتی نیز با نام تویوتا کرولا ۲۰۰۸ مهمان بوده و عضویت دارد.
این محصول هم اکنون با بهای معادل 31 میلیون تومان در بازار داخلی خرید و فروش می‌شود که باتوجه به سطح کیفی بالایش دارای مشتریان مناسبی است.
خیلی گران است
دسته آخر را باید به نام خودروهای وارداتی سند زد؛ چرا که تنها ماکسیمای پارس‌خودرو و سوزوکی ایران‌خودرو به عنوان نمایندگان تولیدات (مونتاژی‌های) داخلی در آن قرار دارند. هم‌اکنون ماکسیما با قیمت 42میلیون و 500هزار تومان در بازار داخل به فروش می‌رسد. این خودرو محصول شرکت نیسان ژاپن به حساب می‌آید که تیراژ کمی داشته و محصولی محبوب به شمار می‌رود. اما در بین وارداتی‌های این دسته می‌توان به تویوتا کمری اشاره کرد که قیمتی معادل 43میلیون و 500هزار تومان دارد.
هیوندای آزارا و سانتافه هم جزو اعضای این دسته محسوب می‌شوند که آزارا در مدل فول اتوماتیک، دارای قیمت ۵۲میلیون و ۵۰۰هزار تومان بوده و نوع معمولی آن نیز ۵۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌ارزد. این در حالی است که سانتافه، محصول شاسی بلند هیوندای در مدل فول با قیمت ۵۷میلیون تومان به فروش می‌رسد و مدل دنده‌ای آن نیز ۵۱میلیون تومان است. البته علاوه بر ماکسیما یک عضو مونتاژی دیگر نیز در این دسته قرار دارد که نام آن سوزوکی گراندویتاراست و در ایران‌خودروی مشهد تولید می‌شود. این خودروی شاسی بلند هم‌اکنون با بهای ۴۴میلیون تومان در بازار داخل خرید و فروش می‌شود.