بدون «پژو» هم قطعات یدکی را تامین می‌کنیم

بهزاد ظهیری - مدیرعامل ایساکو

گروه خودرو- تعطیلات نوروز که تمام می‌شود، معمولا شرکت‌های خدمات امدادی خودروسازان جزو اولین‌هایی هستند که نشست مطبوعاتی می‌گذارند تا از اقدامات خود در ایام عید بگویند. امسال هم دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو به رسم عادت، «نشستی خبری» گذاشتند، این در حالی بود که سایپایی‌ها فقط از اقدامات نوروزی شان گفتند، اما ایران خودرویی‌ها با توجه به اخبار منتشر شده مبنی بر تحریم این شرکت از سوی پژو، برنامه‌ای گسترده ترتیب دادند تا هم از آینده تامین قطعات صحبت به میان بیاورند و هم از میزان رضایت مشتریان خود بگویند.

میزبان دیروز خبرنگاران در ایران خودرو، مدیران عامل شرکت خدمات پس از فروش (ایساکو) و امداد خودرو این شرکت بودند و سایپایی‌ها نیز هفته گذشته با مدیرعامل امدادخودروی خود میزبان خبرنگاران شدند.

در بین انبوه پرسش‌های مربوط به خدمات پس از فروش خودروسازان، موضوع تحریم پژو و آینده تامین قطعات یدکی محصولات ایران خودرو، سوژه اصلی به حساب می‌آید، که بهزاد ظهیری مدیرعامل ایساکو در واکنش به آن عنوان کرد، پژو رسما تحریم خود را به ایران خودرو اعلام نکرده و اگر هم این اتفاق رخ بدهد، مشکلی برای تامین قطعات یدکی وجود نخواهد داشت.

اوایل نوروز امسال بود که اخباری مبنی بر قطع ارتباط پژو با ایران خودرو (به دلیل خرید بخشی از سهام پژو توسط جنرال موتورز) منتشر و در ادامه نگرانی‌هایی بابت آینده صنعت و بازار خودرو ایران به وجود آمد.

به هر حال پژو در حال حاضر اصلی‌ترین همکار صنعت خودرو ایران به حساب می‌آید و طبیعی است که کارشناسان و مشتریان نسبت به خبر قطع ارتباط این دو ابراز نگرانی کنند، زیرا از دید آنها ممکن است با رفتن پژو، تولید و تامین قطعات محصولات ایران‌خودرو با مشکل مواجه شود.

جدای از بحث تولید، موضوعی که هم‌اکنون ذهن مشتریان را به خود مشغول کرده، تامین قطعات یدکی است و آنها نگرانند که با رفتن پژو از ایران، قطعات یدکی کمیاب و حتی نایاب شود یا قیمت شان رشدی شدید را به خود ببیند.

حتی برخی کارشناسان نیز در این مورد عنوان می‌کنند که در صورت رفتن پژو، تامین قطعات به صورت مقطعی دچار مشکل خواهد شد و از آن سو ممکن است به دلیل روی آوردن ایران خودرو به قطعه‌سازان خارج از مجموعه پژو، قیمت قطعات افزایش پیدا کند.

به گفته آنها، خودروسازان داخلی هنوز نتوانسته‌اند تمام قطعات مورد نیازشان ‌را ساخت داخل کنند، بنابراین رفتن پژو به آن معنا است که ایران خودرو باید برای تامین قطعات به سازندگان چینی و هندی و... روی آورد.

این موضوع از دو جنبه دارای چالش است، که یکی به بحث قیمت قطعات مربوط می‌شود و دومی به کیفیت آنها ارتباط پیدا می‌کند.

به گفته برخی کارشناسان، ایران خودرو می‌تواند بدون پژو نیز قطعات مورد نیاز خود را تامین کند، اما این کار نه تنها افزایش هزینه را به دنبال دارد بلکه ممکن است قطعات تامینی از چین و هند و امثالهم کیفیت لازم و درخور را نداشته باشند.

با همه اینها، مدیرعامل ایساکو در نشست خبری روز گذشته تاکید کرد که ایران خودرو هیچ چالشی در بحث تامین قطعات یدکی ندارد.

ظهیری با اشاره به اینکه تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از قطعات یدکی ایران خودرو از طریق پژو تامین می‌شود، گفت:پژو هنوز رسما به ایران خودرو اعلام نکرده که می‌خواهد روابطش را قطع کند، اما حتی اگر چنین اتفاقی نیز رخ بدهد، ما قطعات یدکی مورد نیاز را با همان کیفیت قبلی تامین خواهیم کرد.

وی افزود: ایران خودرو با هیچ چالشی بابت تامین قطعات یدکی روبه‌رو نیست، زیرا اگر پژو هم نباشد، جایگزین‌هایی برای تامین قطعات وجود دارد.

مدیرعامل ایساکو در ادامه به میزان ساخت داخل و خرید خارجی قطعات یدکی ایران خودرو نیز اشاره کرد و گفت: ما در سال ۸۹ حدود ۳۷ درصد از قطعات مورد نیازمان را از خارج تامین می‌کردیم، اما این رقم هم اکنون به ۲۳ درصد رسیده است.

ظهیری تاکید کرد: البته چون بحث کیفیت برای ایساکو مهم است، ۲۳ درصد خرید خارجی داریم، حال آنکه اگر کیفیت اهمیتی نداشت، هم اکنون تا ۹۵ درصد نیز می‌توانستیم قطعات را داخلی‌سازی کنیم.

به گفته مدیرعامل ایساکو، این شرکت هم‌اکنون موجودی قطعات خود را ۴۵ درصد رشد داده و در فروش و تامین قطعه به ترتیب ۲۲ و ۲۴ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت قطعه به دلیل نرخ ارز

اما دیگر موضوعی که مدیرعامل ایساکو در نشست خبری دیروز خود نسبت به آن واکنش نشان داد، افزایش قیمت قطعات یدکی در نمایندگی‌ها بود.

آن طور که برخی خبرنگاران با استناد به شکایات مشتریان عنوان کردند، ایساکو قیمت بخشی از قطعات خود در نمایندگی‌ها را افزایش داده است، با این حال ظهیری افزایش قیمت‌ها را رد یا برای برخی از آنها دلیل و مدرک آورد.

وی گفت: ایساکو تا حد امکان نیاز کمی و کیفی خود را از داخل تامین می‌کند، اما گاهی نیز مجبور است به سراغ خارجی‌ها برود که این کار هزینه خاص خود را دارد.

مدیرعامل ایساکو با اشاره به اینکه قیمت قطعات خریداری شده از خارج، رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد، افزود: افزایش قیمت‌هایی که در برخی قطعات اعمال شده، به دلیل تغییرات (رشد) نرخ ارز است و این درست که ما بیشتر از ارز دولتی استفاده می‌کنیم، اما همین ارز نیز افزایش قیمت داشته است.

به گفته ظهیری، ایساکو خرید خارجی را به‌جز در موارد خاص، برای نمایندگی‌های خود ممنوع کرده و نمایندگی‌هایی که این ممنوعیت را زیر پا بگذارند، تنبیه و باید خودشان پول قطعات خریداری شده را بپردازند.

ظهیری به افزایش قیمت در قطعات یدکی داخلی نیز اشاره کرد و دلیل آن را تغییر قیمت از سوی تولیدکنندگان دانست.

وی در ادامه تاکید کرد که ایساکو به هیچ‌وجه افزایش قیمت اعمال شده در بخش گارانتی را برای مشتریان اعمال نکرده و خود آن را متقبل شده است.

به گفته ظهیری، ایساکو هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت قطعات یدکی ندارد و اگر هم گاهی قیمت‌ها بالا می‌رود، به تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت از سوی تولیدکنندگان داخلی مربوط است.

میزان رضایت مشتریان

اگرچه برخی گزارش‌ها از نارضایتی مشتریان نسبت به خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی حکایت دارد، اما مدیرعامل ایساکو عنوان می کند که شاخص میزان رضایت‌مندی از خدمات این شرکت به عدد ۷۰ از شاخص ۱۰۰ رسیده است.

وی در این مورد با اشاره به آمارهای موجود، تاکید کرد:ایساکو در حال حاضر توانسته از شاخص ۱۰۰ به عدد ۷۰ در میزان رضایت‌مندی مشتریان دست پیدا کند و در بین کل خودروسازان داخلی، اول باشد.

ظهیری حتی در واکنش به اظهارنظر خبرنگاران مبنی بر اینکه آمار موجود فقط روی کاغذ درست است و با رضایت واقعی مشتریان فاصله زیادی دارد، گفت: قطعا ایساکو فاصله زیادی تا رضایت‌مندی مشتریان دارد و از دید خود من، اگر حتی یک مشتری نیز از دست ما ناراضی باشد، اول شدن به پشیزی هم نمی‌ارزد.

مدیرعامل ایساکو همچنین به کاهش ۴۸ درصدی شکایات مشتریان اشاره کرد و افزود: آمارها را مراجع رسمی اعلام می‌کنند و بالاخره باید در کشور چنین مراجعی را به رسمیت بشناسیم.

وی در ادامه به اقدامات ایساکو در مورد برخورد با نمایندگی‌های متخلف اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۹۴ نمایندگی را تعلیق و ۶۹ نمایندگی را نیز لغو امتیاز کردیم، زیرا ارائه خدمات خط قرمز ایساکو به حساب می‌آید و ما به نمایندگی‌ها عنوان کرده‌ایم در این مورد به هیچ وجه اغماض نخواهیم کرد.

به گفته ظهیری، ایساکو امتیاز ۱۳۹ فروشگاه خود را نیز لغو کرده است.

تبدیل امداد خودرو سایپا به شرکت طراحی و مهندسی

اما مدیرعامل امداد خودرو سایپا نیز که هفته گذشته میزبان خبرنگاران بود، از ورود این شرکت به حوزه طراحی و مهندسی خدمات پس از فروش خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: امداد خودرو سایپا در سال جدید ماموریت‌های جدیدی را برای خود تعریف کرده و در این راستا به یک شرکت طراحی و مهندسی در حوزه خدمات پس از فروش خودرو تبدیل خواهد شد.

احمد کرفی با بیان اینکه در این راستا امکان تغییر نام شرکت به شرکت طراحی و مهندسی خدمات نیز وجود دارد، خاطرنشان کرد: امداد خودروی سایپا به دنبال آن است که با مشارکت انجمن‌های صنفی خدمات پس از فروش خودرو در جهت تعریف فعالیت‌های نوین در عرصه‌ خدمات خودرویی حرکت کند.

او ادامه داد: در حال حاضر انجمن‌های صنفی خدمات پس از فروش خودرو در بیشتر استان‌های کشور فعالیت دارند. سال گذشته وظیفه‌ کنترل و نظارت ناوگان به صورت آزمایشی به این انجمن‌ها واگذار شد که با توجه به نتایج موفق آن در سال جاری نیز این رویه ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل امداد خودرو سایپا افزود: در طرح خدمات امداد نوروزی امسال ۴۶ هزار کیلومتر از جاده‌‌های پرتردد کشور تحت پوشش خدمات امداد سایپا قرار داشت.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل این شرکت پس از ارائه‌ خدمات با امداد‌خواهان تماس گرفته و عملکرد امداد‌رسانان و رضایت مشتریان از خدمات را بررسی می‌کند، تصریح کرد: طبق نظرسنجی صورت گرفته، ۹۶ درصد مشتریان در ایام نوروز از خدمات امداد خودرو سایپا رضایت داشتند.

چه کسی شوخی می‌کند؟

اما مدیرعامل امدادخودرو سایپا در ادامه نشست خبری خود با انتقاد از اظهارنظر برخی خودروسازان در مورد کاهش زمان انتظار امدادرسانی به ۲۵ و حتی ۱۴ دقیقه در ایام نوروز، گفت: چطور می‌شود در شرایطی که استاندارد جهانی مدت زمان انتظار خدمات امدادی۳۰ تا ۳۲ دقیقه است، بتوان این مدت را به ۲۵ یا ۱۴ دقیقه کاهش داد.

کرفی تاکید کرد: اینگونه اظهارات، شوخی بوده و زحمات دیگر شرکت‌هایی که آمار‌های واقعی را در این زمینه اعلام می‌کنند، زیر سوال می‌برد.

مدیرعامل امدادخودرو سایپا اشاره‌ای به نام شرکت‌های موردنظر در این زمینه نکرد.

احمد کرفی - مدیرعامل امداد سایپا