گروه خودرو- ظاهرا جذابیت های مدیرعاملی باشگاه پرسپولیس هم نمی‌تواند از علاقه محمد رویانیان به صنعت خودرو و حواشی آن کم کند. رویانیان که این روزها بیشتر به عنوان مدیرعامل قرمزهای پایتخت شناخته می‌شود، دیروز در حاشیه نشست مطبوعاتی خود از ارسال نامه‌ای به رییس‌جمهور مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی تعرفه واردات خودرو خبر داده است. آن‌طور که رویانیان اعلام کرده، ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت از دولت خواسته تا تعرفه واردات خودروهای سواری از ۹۰ به ۶۰ درصد کاهش یابد. همچنین در بخش دیگری از نامه نگاری مذکور، ستاد مدیریت پیشنهاد کرده که تعرفه خودروهای کم مصرف (خودروهایی که زیر پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سیکل ترکیبی سوخت می‌سوزانند) نیز به صفر برسد. به گفته رویانیان، نظر رییس جمهور نیز ایجاد رقابت در بازار خودرو کشور است و از همین رو ستاد مدیریت امید دارد که پیشنهادش در مورد کاهش تعرفه واردات به تصویب دولت برسد. رییس ستاد مدیریت تاکید کرده که از دولت و مجلس می‌خواهیم تعرفه واردات خودرو را از ۹۰ درصد کنونی به ۶۰ درصد کاهش داده و اجازه دهد خودروهای کم مصرف خارجی با توجه به شرایط تحریم و سایر مسائل مرتبط، وارد کشور شوند، زیرا حق مردم است تا از خودروهای ایمن و با کیفیت استفاده کنند. رویانیان کاهش تعرفه واردات خودرو را راهکاری برای ایجاد رقابت در میان خودروسازان داخلی دانسته و پیشنهاد کرده که بهتر است با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی، خودروهای دارای مصرف زیر پنج لیتر با تعرفه صفر درصدی وارد کشور شوند. پیشنهاد ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت مبنی بر کاهش تعرفه واردات خودرو در حالی است که تا پیش از سال ۹۰ همواره میزان تعرفه واردات در لایحه بودجه مشخص می‌شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرنوشت آن را تعیین می‌کردند، اما مجلسی‌ها در نهایت تصمیم گرفتند سرنوشت تعرفه واردات خودرو را تمام و کمال به کمیسیون ماده یک بسپارند. اهالی بهارستان البته در قبال ثبات تعرفه امسال از خودروسازان «قول» گرفتند هر سه ماه یکبار گزارش مربوط به روند فعالیت‌ها و ارتقای کیفی‌شان را رویت کنند. با این حال خودروسازان چندان خوش قول نبودند و از هفت گزارشی که باید ارسال می‌شد، تنها به ارسال سه گزارش بسنده کردند و اتفاقا مجلسی‌ها نیز رفتاری کاملا خونسرد در قبال این بدقولی از خود نشان دادند. در حال حاضر چند سالی می‌شود که تعرفه واردات خودرو روی رقم ۹۰ درصد باقی مانده و خودروسازان نیز گزارش چندانی در مورد روند فعالیت های کیفی خود ارائه نمی‌دهند. این در حالی است که مشتریان داخلی از کیفیت خودروها رضایت بالایی ندارند و همواره نسبت به رقم تعرفه واردات خودرو اعتراض و گلایه می‌کنند. به اعتقاد مشتریان و همچنین برخی کارشناسان، بالا بودن تعرفه سبب شده خودروسازان آن طور که باید، روی مباحث کیفی تمرکز نکنند و با توجه به اینکه بازارشان انحصاری است و فروش شان تضمین شده، خیلی به فکر تحقیق و توسعه و ارتقای کیفی محصولات خود نیستند. آنها بر این باورند که اگر تعرفه واردات کم شود، با ورود خودروهای خارجی به کشور، خودروسازان نیز تکانی به خود می دهند و مجبور می‌شوند برای رقابت با خارجی‌ها و حفظ بازارشان، ارتقای کیفیت را جدی تر بگیرند.

از آن سو، اما برخی دیگر از کارشناسان و همچنین حامیان خودروسازی معتقدند با کاهش تعرفه، اشتغال در این صنعت به خطر می‌افتد و ممکن است خودروسازان در راه رقابت با خارجی ها کم آورده و به تعطیلی کشیده شوند. حال با توجه به نامه‌نگاری ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت، باید منتظر ماند و دید آیا دولت وقعی به پیشنهاد این ستاد می‌نهد و تعرفه واردات خودرو را کم می‌کند یا اینکه خودروهای خارجی همچنان با تعرفه بالا میهمان ایران می‌شوند؟

تست مخازن با کدام متولی؟

اما رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و مصرف سوخت در حالی دیروز از آغاز تست ادواری مخازن CNG خودروهای دوگانه سوز طی سال آینده خبر داده که نگفته متولی این کار چه نهادی خواهد بود.

رویانیان با اشاره به خطرناک شدن مخازن سوخت CNG نصب شده روی خودروهای در حال تردد، تاکید کرده که از سال ۹۱ باید تست این مخازن آغاز شود زیرا در غیر این صورت این مخازن هم برای مردم و هم برای رانندگان آنها خطرناک شده و احتمال خطر جانی دارد. به گفته وی، به طور جدی تست ایمنی مخازن CNG با تمرکز بر تاکسی‌ها از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود. بر این اساس ظاهرا وزارت کشور و وزارت بازرگانی نیز موظف شده‌اند با تبدیل کنندگان کارگاهی در زمینه گاز سوز کردن خودروها برخورد کنند. به گفته رییس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت، تمام مراکزی که هم اکنون نسبت به دو گانه‌سوز کردن خودروها در کشور اقدام می‌کنند می‌توانند با اخذ مجوز به مراکز معاینه فنی تبدیل شوند.

کاهش مصرف بنزین

اما رویانیان در نشست خبری دیروز با تاکید بر اینکه پیش از آغاز هدفمندی یارانه‌ها میزان مصرف روزانه بنزین در کشور ۶۴/۶ میلیون لیتر با ۱۰ میلیون خودروی بنزینی بود، گفته که این رقم هم اکنون با ۱۲/۳ میلیون خودرو به ۵۹/۵ میلیون لیتر کاهش یافته است. وی با اشاره به اینکه روزانه ۴۸ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای در کشور توزیع شده و ۱۱/۵ میلیون لیتر نیز به صورت آزاد عرضه می‌شود، عنوان کرده که سهمیه بنزین فروردین ماه بدون تغییر نسبت به اسفندماه واریز می‌شود که این میزان برای خودروهای شخصی همان ۶۰ لیتر و برای موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر است.

وی همچنین در خصوص سهمیه بنزین نوروزی نیز عنوان کرده که چیزی در خصوص سهمیه بنزین نوروزی تصویب نشده زیرا توجیه اقتصادی نیز ندارد.