گروه خودرو - در سال ۲۰۰۷ میلادی و بعد از اینکه آمریکا دچار بحران اقتصادی شد، شرکت خودروسازی جنرال موتورز که عنوان قدیمی‌ترین و پر‌فروش‌ترین برند جهانی را از آن خود کرده بود توان تولید در سطح گذشته را از دست داد و در نتیجه حجم تولیدی این شرکت سیر نزولی پیدا کرد. این سیر نزولی که ورشکستگی را به همراه داشت سبب شد تا جایگاه اول دنیا از نظر شمار خودروهای تولید شده به تویوتا موتورز ژاپن برسد، حال با گذشت چهار سال از آن زمان جی‌ام دوباره موفق شد تا جایگاه اول دنیا را به دست آورد و صدرنشین شود. البته این صدرنشینی در شرایطی اتفاق افتاد که تنها بازار آمریکا در مسیر بهبود قرار دارد و بازار آسیا هم رشدی اندک را تجربه می‌کند ولی بازار اروپا که بازار بزرگی برای خودرو است در سال ۲۰۱۱ میلادی برای چهارمین سال پیاپی با کاهش فروش همراه بود.

اتحادیه صنعت خودروسازی اروپا نیز با اشاره به بحران‌های موجود در صنعت خودروسازی این منطقه پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۲ میلادی عملکرد بازار خودروی این اتحادیه همچنان بحرانی باشد و فروش انواع برندها در بازار با کاهش همراه باشد.

این وضعیت تا زمانی که اقتصاد اروپا از بحران خارج شود ادامه خواهد داشت. در این گزارش آمده است: در سال ۲۰۱۱ میلادی ۶/۱۳میلیون دستگاه خودرو در اتحادیه اروپا به فروش رسید که ۴/۱ درصد کمتر از سال گذشته بود. این چهارمین سال پیاپی است که فروش خودرو در اتحادیه اروپا سیر کاهشی داشته است و انتظار می‌رود این روند کاهشی تا انتهای سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه داشته باشد.

در سال ۲۰۱۱ میلادی فروش خودرو در اغلب کشورهای عضو اتحادیه اروپا با کاهش همراه بود. در این سال فروش خودرو در فرانسه ۱/۲ درصد کاهش یافت، در حالی‌که کشور انگلیس شاهد کاهش بیش از ۵/۴ درصد فروش نسبت به سال قبل از آن بود. ایتالیا که در سال ۲۰۱۱ میلادی در آستانه ورشکستگی دولتی قرار گرفته بود و در همین سال سیلیو برلوسکونی به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور به کناره‌گیری شد کاهش بیش از ۵/۱۰درصدی فروش خودرو را تجربه کرد. آمار نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۱ میلادی فروش خودروهای رنو و پژو در بازار اروپا به ترتیب ۸/۸ درصد و ۱/۸ درصد تنزل یافت . در سال پیش از آن ۶۸/۱ میلیون دستگاه خودروی پژو و ۳/۱میلیون دستگاه خودروی رنو در اروپا به فروش رسید.

خلاصه در این شرایط کم و بیش نابسامان اقتصادی و صنعتی، شرکت خودروسازی جنرال موتورز کشور آمریکا موفق شد تا جایگاه اول دنیا را دوباره تصاحب کند و تویوتا را نه به جایگاه دوم که به جایگاه چهارم دنیا بفرستد.

در سال گذشته شرکت‌های رنو- نیسان ۸ میلیون دستگاه خودرو در دنیا فروختند و جایگاه سوم را به خود اختصاص دادند. در این سال حجم تولید نیسان موتورز ژاپن برابربا ۴ میلیون و ۶۷۰ هزار دستگاه خودرو در دنیا بود و نیسان موفق شد تا رشد ۳/۱۴ درصدی را در فروش خودرو مشاهده کند. شرکت خودروسازی رنو کشور فرانسه نیز ۲ میلیون و ۷۲۳ هزار دستگاه خودرو در بازار جهانی مبادله کرد و رشد ۵/۳ درصدی فروش را به خود اختصاص داد.

رنو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی کشور فرانسه است که در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی دنیا طرح تعدیل نیرو را اجرا نکرد و به همین دلیل موفق شد تا از حمایت مالی دولت فرانسه برخوردار شود ولی مقامات رنو در مصاحبه‌های اخیر خود با اشاره به تداوم بحران اقتصادی منطقه یورو اجرای طرح تعدیل نیرو و تعطیلی شماری از کارخانه ها را ضروری قلمداد کردند.

نرخ رشد فروش این دو برند در سال ۲۰۱۱ میلادی در دنیا نسبت به سال قبل از آن برابر با ۱۰/۳ درصد گزارش شده است. آمارهای ارائه شده توسط شرکت خودروسازی رنو- نیسان نشان می‌هد از مجموع خودروهای فروخته شده توسط این دو برند ۶۳۷ هزار و ۱۲۰ دستگاه از خودروها تحت برند افتوفاز روسیه به بازار عرضه شدند .

این برند روسی که هم اکنون بیش از ۲۵ درصد از سهم آن به رنو- نیسان تعلق دارد در سال گذشته رشد ۱۰ درصدی فروش را تجربه کرد‌. در سال گذشته میلادی بیشترین میزان فروش خودرو در دنیا به شرکت جنرال موتورز اختصاص داشت. این برند آمریکایی در سال ۲۰۱۱ میلادی موفق شد با فروش ۰۲/۹میلیون دستگاه خودرو دوباره در صدر فهرست دنیا قرار بگیرد .

بعد از جی‌ام شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان قرار داشت که در سال ۲۰۱۱ میلای با تجربه رشد ۱۰ درصدی فروش موفق شد تا ۱۶/۸ میلیون دستگاه خودرو به بازار مصرف جهانی عرضه نماید.

شرکت خودروسازی تویوتا که در سال‌های گذشته به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز دنیا معرفی شده و فروش آن از جی‌ام بیشتر شده بود به دلیل مشکلات مختلفی از جمله فراخوان‌های پی‌درپی، نقص فنی خودروهای تولیدی، سونامی ماه مارس کشور ژاپن که آسیب بزرگی به کارخانه‌های تویوتا در این کشور وارد کرد و سیل کشور تایلند، نتوانست با تمامی ظرفیت خود تولید کند.

در سال گذشته شرکت خودروسازی تویوتا تنها ۷/۹۵ میلیون دستگاه خودرو در دنیا مبادله کرد و در جایگاه چهارم دنیا قرار گرفت. البته پیش از آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۰۷ میلادی شرکت جنرال موتورز اولین خودروساز بود و تویوتا در جایگاه دوم دنیا قرار داشت.

از سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد به تدریج قدرت جی‌ام کم شد و در نهایت این برند جایگاه اول را به تویوتا واگذار کرد. جی‌ام در این سال‌های ورشکستگی از کمک مالی دولت‌های آمریکا و کانادا استفاده کرد و به عنوان یک برند غیرخصوصی وارد بازار شد. ظرف دو سال گذشته جی‌ام بدهی های خود را باز پرداخت کرده است و حال با تغییر در سیاست‌های تولید دوباره جایگاه اول را از آن خود کرد.