خودروهای موجود در چین به 200 میلیون دستگاه می‌رسد

گروه خودرو - به دنبال بحران اقتصادی در دنیا و کاهش تقاضا برای خودرو در آمریکا، چین به عنوان بزرگترین بازار خودروی دنیا معرفی شد.

از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون این کشور بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا بوده است و این روند تا سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی سالی که اقتصاد امریکا به طور کامل از رکود خارج شود ادامه می‌یابد. مرکز مطالعات بازار خودروی چین پیش‌بینی کرد، خودروهای موجود در این کشور تا سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۰۰ میلیون دستگاه می‌رسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۱ میلادی خودروهای در حال تردد در کشور چین برابر با ۹۶ میلیون دستگاه بود، که ۱۲ درصد از کل گردش خودرو در کشورهای مختلف دنیا را به خود اختصاص داده است.

چین که در سال گذشته با رشد دو رقمی اقتصادی مواجه شد هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروی دنیا است و سیاست‌های دولت برای کنترل بازار تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

دولت چین برای ممانعت از رشد بی‌رویه شمار خودروهای موجود در کشور طرح محدودیت فروش خودرو در شهرهای بزرگ به خصوص پکن و شانگهای را اجرا کرد و افزایش نرخ مالیات بر خرید خودروهای بنزینی را به منظور تشویق مردم به خرید خودروهای سبز پیشنهاد داد.

از طرف دیگر طرح ارائه تخفیف‌ ویژه برای خریداران خودروهای سبز که زمینه‌ساز تنزل قیمت تمام شده آنها در بازار می‌شود نیز از ابتدای سال ۲۰۱۱ میلادی اجرا شد و نتیجه آن رشد ۳ درصدی تقاضا برای خودروهای کم‌مصرف در این کشور بود.

بالا بودن تقاضا برای انواع خودروها در چین سبب شد برخی از برندهای خودروسازی اقدام به تولید خودروهایی متناسب با سلیقه مصرف‌کنندگان چینی کنند.

به عنوان مثال تویوتا دو مدل خودرو و نیسان سه مدل برای بازار چین طراحی کرد. شرکت‌های خودروسازی اروپایی هم در مجموع سه مدل برای بازار چین طراحی و تولید کردند که همگی آنها خودروهایی با اندازه کوچک، قیمت پایین و کم مصرف بودند.

بر همین اساس اتحادیه صنعت خودروسازی چین اعلام کرد در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضا برای خودرو در چین ۲۶ درصد رشد کرد، ولی نرخ رشد تقاضا برای خودرو در سال ۲۰۱۱ میلادی کمتر از ۱۵ درصد بود.

در نتیجه در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۸ میلیون دستگاه خودرو در این کشور مبادله شد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ میلادی فروش خودرو در چین رشد یک رقمی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل آن تحولات منفی اقتصادی دنیا به خصوص کاهش نر خ رشد اقتصادی دنیا به دلیل مشکلات مالی واقتصادی در اروپا است.

این اتحادیه انتظار دارد فروش خودرو در چین در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۰ میلیون دستگاه برسد و در ادامه این روند فزاینده تا سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۳۰ میلیون دستگاه خودرو درچین مبادله شود .همزمان با رشد تقاضای خودرو در کشور چین، سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت خودروسازی نیز در این کشور رشد کرد.طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی چین ۳۰ درصد افزایش یافت و در نتیجه ظرفیت تولید این کشور هم رشد کرد.

صنعت خودروسازی چین که برای وارد شدن در بازارهای جهانی تلاش زیادی کرده بود هم اکنون استانداردهای لازم برای وارد شدن به بازارهای در حال توسعه را به‌دست نیاورده است، ولی هنوز تعداد کمی از خودروهای چینی هستند که در میان مصرف‌کنندگان کشورهای غربی به خصوص آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها طرفدار داشته باشند.

با وجود اینکه بخش بزرگی از خودروهای عرضه شده در بازار چین را خودروهای خارجی و وارداتی تشکیل می‌دهند، ولی سهم خودروسازان داخلی هم در این بازار بسیار زیاد است.

مرکز مطالعات بازار خودری چین پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۱۵ میلادی تولید خودرو در کشور چین به مرز ۲۵ میلیون دستگاه برسد که ۵۰ درصد از آن به بازارهای خارجی صادر می‌شود و مابقی توسط مصرف‌کنندگان چینی خریداری می‌شود.

در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید خودرو در کشور چین برابر با ۱۸ میلیون دستگاه گزارش شده بود. کارشناسان بر این باورند که رشد تقاضا برای خودرو در چین به دلیل رشد اقتصادی در این کشور اتفاق افتاده است.

رشد اقتصادی چین در سال‌های اخیر بیش از ۱۰ درصد در هر سال بود و به همین دلیل توانایی مردم برای خرید انواع خودرو در کشور رشد کرد. نرخ رشد فروش خودرو در چین در ده ماه اول سال جاری بیش از ۱۴ درصد بود، ولی انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۲ میلادی بازار خودروی چین ۸ درصد رشد کند.

اما تقاضا برای خودروهای لوکس در این کشور در حال توسعه دنیا بیش از ۴۰ درصد رشد کرد. آمار نشان می‌دهد در ده ماه اول سال جاری فروش خودروهای لکسوس و اینفینیتی بیش از ۴۹ درصد رشد کرد در حالی‌که نرخ رشد فروش خودروهای بی ام و و مرسدس بنز بیش از ۳۱ درصد بود.

به هر حال بازار چین نیز همچون دیگر بازارهای دنیا تحت تاثیر شرایط اقتصادی قرار می‌گیرد. بحران بدهی‌های دولتی در اروپا و رشد کم اقتصادی در کشور آمریکا سبب شده است تا بازار خودروی چین نیز همسو با دیگر بازارهای دنیا شاهد کاهش نرخ رشد خود باشد. این روند می‌تواند اقتصاد چین را هم تحت تاثیر قرار دهد که در دهکده جهانی امروزی، اجتناب از این اثر پذیری ممکن نیست.