گروه خودرو- اگرچه قرار بود طرح نوسازی ناوگان باری کشور با واردات کامیون‌های دست دوم خارجی به اجرا درآید، اما شرایط به گونه ای پیش رفته که مسوولان قصد دارند استارت کار را با «فراز» بزنند.

آن طور که مدیر کل دفتر حمل‌ونقل کالای سازمان راهداری عنوان کرده، قرار است ۱۴ هزار کامیون فرسوده در طرح نوسازی ناوگان باری کشور شرکت داده شوند و «فراز» یکی از کامیون‌های جایگزین در این طرح به حساب می‌آید. به گفته داریوش امانی، دو هزار دستگاه کامیون جایگزین، از تولیدات داخلی تامین می‌شوند و برهمین اساس، مقرر شده از میان این دو هزار کامیون، ۵۰۰ دستگاه فراز به صورت آزمایشی در طرح نوسازی شرکت داده شوند.

این در شرایطی است که هنوز هیچ نهاد رسمی، شماره‌گذاری فراز را تایید نکرده و مشخص نیست این کامیون چه زمانی مجوز ورود به جاده‌های کشور را اخذ خواهد کرد. حتی اگر ۵۰۰ دستگاه فرازی نیز که برای شرکت در طرح نوسازی ناوگان باری در نظر گرفته شده‌اند، مجوز شماره‌گذاری بگیرند، باز هم نمی‌توان به آینده این طرح چندان امیدوار بود، زیرا باز هم ۱۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون فرسوده دیگر باقی خواهد ماند. تردیدی وجود ندارد که آمار و روند تولید فعلی خودروهای سنگین در کشور، به هیچ وجه کافی و مناسب نیست، بنابراین بسیار بعید به نظر می‌رسد بتوان با تکیه بر تولیدات داخل، طرح نوسازی ناوگان باری کشور را به این زودی‌ها سرانجامی بخشید. طرح نوسازی ناوگان باری کشور، قرار بود از ابتدای مهرماه امسال و به مدد کامیون‌های دست دوم خارجی، اجرا شود، اما با گذشت حدود دو ماه و نیم از تاریخ اجرای طرح، هنوز اقدامی عملی در این مورد انجام نشده است.