ایسنا - بالا بودن قیمت تمام شده تولید خودرو در ایران، خودروسازان داخلی را در پارادوکس عجیبی قرار داده است. از یک سو برخی کارشناسان معتقدند قیمت خودروهای داخلی به نسبت کیفیت آنها بالاست و از طرف دیگر نیز به دلیل بالا بودن قیمت تمام شده، خودروسازان راهی جز فروش محصولات خود به این قیمت و حتی نرخ‌های بالاتر ندارند. اگرچه همواره عنوان می‌شود که قیمت تمام شده تولید کالا در ایران بیش از سایر کشورها است، اما این موضوع در صنعت خودرو بیش از سایر صنایع خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل خودروسازان در ماه‌های اخیر تلاش زیادی برای کسب مجوز افزایش قیمت محصولات خود داشته‌اند.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از منابع مالی و نقدینگی خودروسازان از تسهیلات بانکی تامین می‌شود؛ بنابراین خودروسازان همواره بخش قابل توجهی از درآمد حاصل از فروش خود را بابت اصل و فرع تسهیلات به بانک‌های عامل پرداخت می‌کنند. این وضعیت کار را به جایی رسانده که مدیرعامل یکی از خودروسازان داخلی می‌گوید: ما اصولا نه برای خودمان بلکه با پول بانک‌ها و برای آنها کار می‌کنیم.

پیش از این عضو هیات مدیره‌ انجمن قطعه‌سازان با بیان این‌که حذف برخی از هزینه‌های دولتی صنعت خودرو از راهکارهای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو است، خاطرنشان کرده بود: در حال حاضر هزینه‌هایی همچون ۴ درصد مالیات بر ارزش افزوده، ۵/۸ درصد بهره بانکی و هشت درصد به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده پرداخت می‌شود که در صورت تعدیل آن‌ها کمک زیادی به صنعت خودرو و قطعه جهت کاهش قیمت تمام شده تولیدات صورت خواهد گرفت. اما گذشته از اینها تجمیع نیروی انسانی و هزینه‌های سربار صنعت خودرو بیش از سایر صنایع ایران است؛ به‌گونه‌ای که کارشناسان معتقدند تورم نیروی انسانی و هزینه‌های سربار بالا موجب افزایش قیمت تمام شده‌ تولید خودرو در ایران در مقایسه با خودروسازان جهانی شده است. در این خصوص محسن رزم‌خواه عضو انجمن قطعه‌سازان، اظهار کرده که فولکس واگن در حالی که تیراژ تولیدش برابر با یک خودروساز بزرگ داخلی است، یک سوم این خودروساز نیروی انسانی دارد. البته به گفته وی یکی از دلایل تورم نیروی انسانی در خودروسازان داخلی پیشینه دولتی آنها و جذب نیروی انسانی صورت گرفته به این دلایل است. به هر حال در همین شرایط فعلی نیز خودروسازان و همین طور به موازات آنها قطعه‌سازان تلاش کرده‌اند که با رشد بهره‌وری، قیمت تمام شده تولید محصولات خود را کاهش دهند. در این زمینه به نظر می‌رسد نقش اصلی با سیستم بانکی کشور خواهد بود و در اولین گام برای راه‌اندازی نهضت کاهش قیمت تمام شده تولید خودروهای داخلی باید با اصلاح سیستم بانکی تسهیلات با بهره‌ مناسب در اختیار تولید‌کنندگان قرار گیرد.