پراید مال خودمان است

گروه خودرو- سایپایی‌ها دیروز برای رونمایی از بسته‌های جدید قطعات سایپایدک، در حالی در هتل المپیک پایتخت دور هم جمع شدند که این مراسم با حاشیه‌هایی همراه بود.

به طوری‌که هر چه از ساعت مراسم می‌گذشت بازار انتقاد داغ و داغ‌تر می‌شد. بر همین اساس، ابتدا نمایندگی‌های سایپایدک به انتقاد از سیاست‌های این شرکت پرداختند و پس از آن هم، مدیرعامل سایپایدک از عملکرد سازه‌گستر (شرکت تامین قطعات گروه خودروسازی سایپا) گلایه کرد. در این مراسم، همچنین قائم مقام سایپا نیز به نیابت از مدیرعامل شرکت حضور داشت و در حاشیه آن، به برخی پرسش‌های خبرنگاران از جمله میزان رضایت مشتریان از محصولات سایپا و همچنین شایعه مخالفت کیاموتورز کره با تغییر نام پلت فرم پراید به «X۱۰۰» و نصب ایربگ (کیسه هوا) روی این محصول، پاسخ داد.

پراید مال خودمان است

هرچند حدود یک سال از عرضه پرایدهای جدید سایپا با نام X۱۰۰ می‌گذرد، اما ظاهرا شایعاتی مطرح شده مبنی بر اینکه کیاموتورز کره با تغییر اسم پلت فرم پراید و همچنین نصب ایربگ روی این خودرو مخالفت به عمل آورده است. کیاموتورز که تا همین چندی پیش نیز لگوی این شرکت روی پرایدهای تولیدی سایپا حک می‌شد، قبلا هم مخالفت خود را با نصب ایربگ روی ریو اعلام کرده و این موضوع را سایپایی‌ها رسما تایید کرده‌اند. مسوولان سایپا حتی قصد دارند به دلیل مخالفت کیا با نصب ایربگ روی ریو و الزامی شدن به کارگیری این سیستم ایمنی در خودروهای تولید داخل، تولید ریو را تا چندی دیگر متوقف کنند. این موضع سایپا نشان می‌دهد که مسوولان شرکت، مخالفت کیاموتورز را پذیرفته اند و هیچ ادعایی نسبت به ریو ندارند؛ اما برخورد آنها در قبال پراید (X۱۰۰) به شکلی دیگر است و ۱۸۰ درجه با ماجرای ریو فرق می‌کند.

آن طور که قائم مقام مدیرعامل سایپا در حاشیه مراسم دیروز عنوان کرد، پلت فرم پراید یا همان X۱۰۰، متعلق به سایپا است و به کیا ارتباطی ندارد.

سعید فلاحی با اشاره به اینکه سایپا مخالفت کیا با نصب ایربگ روی ریو را پذیرفته و تولید این محصول تا چندی دیگر متوقف خواهد شد، گفت:X۱۰۰ کاملا ایرانی است و کیاموتورز هیچ اختیاری در مورد آن ندارد.

وی افزود: این پلت فرم و محصولاتی که روی آن تولید شده، مال ماست.

فقط نظر سازمان استاندارد مهم است

این روزها نه تنها مشتریان، بلکه هر سازمان و نهادی نیز که دستش برسد و بهانه‌ای بیابد، از صنعت خودرو کشور انتقاد می‌کند، حال این نهاد می‌خواهد پلیس باشد یا سازمان حفاظت از محیط زیست و امثالهم. این در شرایطی است که قائم مقام سایپا روز گذشته در واکنش نسبت به انتقادات مطروحه تاکید کرد: سایپا تمام استانداردهای موردنظر (استانداردهای ۵۵گانه) را در محصولات خود رعایت کرده است. فلاحی با اشاره به اینکه برخی نظرات مطرح شده اشتباه هستند، افزود: فقط سازمان ملی استاندارد می‌تواند نسبت به رعایت استانداردها در خودروهای تولید داخل اظهارنظر کند. وی ادامه داد: آنهایی که در ریز مسائل نیستند، نباید در مورد صنعت خودرو اظهارنظر کنند. قائم مقام سایپا در پاسخ به این پرسش که آیا مخاطب وی «پلیس» است، تاکید کرد: همان طور که گفتم هر کس غیر از سازمان ملی استاندارد در مورد صنعت خودرو اظهارنظر کند، صحبتش قابل اتکا نیست.

فلاحی در عین حال واکنشی بسیار نرم را در قبال انتقادات و هشدارهای وزیر «صنعت، معدن و تجارت» از خود نشان داد و گفت: قطعا دغدغه‌هایی که مدنظر وزیر است، در برنامه‌های اجرایی سایپا نیز قرار دارد و همین مراسم رونمایی از بسته‌های جدید قطعات سایپایدک هم در راستای همان دغدغه‌هاست. وی با بیان اینکه امسال رضایت مشتریان از سایپا بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، تاکید کرد:در حال حاضر مشتریان سایپا بر حسب نوع محصولات، بین ۶۵ تا ۷۰ درصد نسبت به این شرکت رضایت دارند.

این گفته قائم مقام سایپا در شرایطی است که وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در چند نوبت نسبت به روند فعلی صنعت خودرو کشور انتقاد کرده و از خودروسازان خواسته تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. مهدی غضنفری حتی تاکید کرده که در صورت ادامه روند کنونی، صنعت خودرو کشور از بین خواهد رفت، زیرا امروزه مشتریان با در نظر گرفتن کیفیت خودروهای خارجی، در مورد خودروهای تولید داخل نظر می‌دهند و آنها را با هم می‌سنجند. فلاحی همچنین در واکنش به این پرسش که چرا سایپا در مقایسه با ایران خودرو نتوانسته عملکرد مناسبی در طرح خروج خودروهای فرسوده داشته باشد، گفت: سیاست‌های انقباضی بانک‌ها یکی از دلایل مهم این موضوع است. وی افزود:اصولا رشد یا کاهش خودروهای فرسوده به سیاست‌های دولت منوط می‌شود.

خودروسازی به سرنوشت نساجی مبتلا نشود

اما حدود یک هفته پس از آنکه وزیر «صنعت، معدن و تجارت» در مورد آینده صنعت خودرو ابراز نگرانی کرد و از خودروسازان خواست عملکرد بهتری را در سطح کیفی داشته باشند، مدیرعامل سایپایدک نیز آینده این صنعت را نگران‌کننده دانست و هشدار داد که ممکن است خودروسازی نیز روزی به سرنوشت نساجی دچار شود.

وی البته از زاویه‌ای متفاوت از دیدگاه وزیر «صنعت، معدن و تجارت» به این موضوع پرداخت و نه تنها به مشکلات کیفی خودروسازان اشاره‌ای نکرد، بلکه به انتقاد از منتقدان خودروسازی کشور پرداخت.

محمدحسن گرمان با تاکید بر اینکه نگران آینده صنعت خودرو کشور است، گفت: ما یک زمانی در این مملکت صنایع نساجی و کیف و کفش داشتیم، اما حالا چیزی از آنها باقی نمانده است و در صورتی که از خودروسازی نیز حمایت کافی نشود، این صنعت نیز به سرنوشت صنایع مذکور دچار خواهد شد.

وی ادامه داد:آدم‌های زحمت کشی در صنعت خودرو کشور فعالیت می‌کنند، حال آنکه هم اکنون همان‌ها در صف اول اتهامات قرار دارند.گرمان با بیان اینکه فشارها و انتقادات از صنعت خودرو، بدون توجه به عدم آماده سازی زیرساخت‌ها، مطرح می‌شود، افزود:اگر خودروی ما در خیابان داخل چاله بیفتد یا با یک دست انداز نامناسب برخورد کند، کسی یقه شهرداری را نمی‌گیرد؛ اما خودروساز را دار می‌زنند!

مدیرعامل سایپایدک در ادامه به حجم بالای واردات اشاره کرد و گفت:در حال حاضر هیچ کنترلی روی ورودی‌های کشور نیست و از کفش گرفته تا سنگ را وارد می‌کنیم.

گرمان در ادامه به مشکلات قطعه سازان گریزی زد و تاکید کرد: قطعه سازان زمین‌گیرشده‌اند زیرا قیمت تمام مواد وارداتی افزایش یافته و در عین حال، اجازه افزایش قیمت به محصولات داخلی داده نشده است.

وی گفت:این هم که گفته می‌شود قیمت‌ها را کنترل کرده‌ایم، فقط در حد حرف است و همه می‌دانند که نتوانسته ایم چنین کاری را انجام دهیم.

مدیرعامل سایپایدک همچنین با انتقاد از عملکرد سازه‌گستر تاکید کرد: اینکه ما مجبور به بازرگانی خارجی (واردات قطعه) شده‌ایم، به دلیل کوتاهی سازه‌گستر در تامین قطعات است، وگرنه سایپایدک علاقه‌ای به این کار ندارد.

اما اظهارات گرمان در شرایطی بود که نمایندگی‌های سایپایدک نیز نسبت به عملکرد این شرکت گله داشته و عنوان کردند، اعتبار لازم در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد. آنها همچنین تاکید کردند که قیمت قطعات سایپایدک از شب عید افزایش یافته است.

گرمان هرچند در واکنش به این انتقادات، وجود ضعف در سایپایدک را پذیرفت؛ اما در عین حال عنوان کرد که شبکه توزیع قطعات (نمایندگی‌ها) نیز اشکالات خاص خود را دارند.

تقلب درد جامعه است

اما مراسم دیروز در شرایطی برگزار شد که طی آن، از بسته‌های جدید قطعات سایپایدک رونمایی به عمل آمد.

مدیرعامل سایپایدک در این مورد گفت: با توجه به ضرورت تغییر نوع بسته‌بندی قطعات و برای جلوگیری از یکنواخت شدن بسته‌بندی برای مشتریان، موضوع طراحی بسته‌بندی جدید قطعات محصولات سایپا در دستور کار شرکت سایپا یدک قرار گرفت و به این ترتیب طراحی جدید برای این بسته‌بندی‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه در دنیا بسته‌بندی محصولات در فواصل زمانی کوتاه‌تری تغییر می‌کند، تصریح کرد: کارشناسان شرکت سایپا یدک باید از هم‌اکنون به فکر بسته‌بندی‌های بعدی باشند تا امکان سوء استفاده از نام شرکت سایپا یدک وجود نداشته باشد.

گرمان با تاکید بر اینکه «تقلب» درد جامعه است، ادامه داد: خدمات پس از فروش خودرو در ایران با خدمات پس از فروش محصولات دیگر قابل مقایسه نیست و حساسیت‌های بیشتری از نظر گارانتی و رعایت استاندارد در خودروهای داخلی وجود دارد.