جهان به «سبزها» می‌اندیشد

گروه خودرو- با افزایش قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی در دنیا و بیشتر شدن تصاعد گازهای گلخانه‌ای و همچنین آسیب دیدن لایه اوزن که ضامن سلامت تنفس ساکنان کره زمین است، سرمایه‌گذاری روی تولید خودروهای دارای مصرف سوخت کمتر، افزایش پیدا کرد.

در نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها خودروهایی تحت عنوان «هیبرید» (خودروهای سبز) به بازار عرضه شدند که مصرف سوخت کمتری داشته و امکان استفاده از یک سوخت جایگزین از قبیل گاز یا انرژی الکتریکی را نیز دارا هستند. این خودروها که به دلیل آلایندگی پایین و مصرف سوخت کم، به «خودروهای سبز» شهرت دارند، در سال‌های اخیر با استقبال زیادی مواجه شدند و بیشتر شرکت‌های خودروسازی اقدام به تولید مدل‌های متنوعی از هیبریدها کردند، تا بتوانند سهم خود را در بازار این خودروها حفظ کنند. در حال حاضر، محبوب ترین خودروی هیبریدی موجود در بازار جهانی، «پیروس» تولید شرکت تویوتا است که بیش از سه سال از عرضه آن به بازار مصرف می‌گذرد و طبق آمار، هر ساله نسل تازه‌ای از این خودرو هیبریدی به بازار عرضه می‌شود. این خودرو نه تنها پرفروش‌ترین محصول هیبریدی تولید تویوتا به حساب می‌آید، بلکه پرفروش ترین خودروی هیبریدی در تمام دنیا نیز محسوب می‌شود.

اما آمار نشان می‌دهد پس از تویوتا، دومین شرکت بزرگ تولید کننده خودروی هیبریدی در جهان، هونداموتورز است که هر ساله بیش از ۶ درصد از درآمدش را از فروش خودروهای هیبریدی به دست می‌آورد.

مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا در گزارش خود پیرامون «پیش بینی بازار خودروهای هیبریدی طی سال ۲۰۱۲ میلادی» نوشت: در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی بیشترین خودروهای هیبریدی در بازار آمریکا به فروش رسیده اند و بعد از آمریکا، ژاپن دومین بازار بزرگ خودروهای هیبریدی بوده است. طبق این گزارش، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جایگاه سوم از نظر میزان استقبال از خودروهای هیبریدی قرار دارند، که یکی از دلایل آن، سرمایه‌گذاری کمتر خودروسازان این قاره روی پروژه تولید هیبریدی‌ها است.

نوسان قیمت نفت، دلیل رشد هیبریدها

اما به گزارش مرکز مطالعات بازار خودرو آمریکا، بازار خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۱۱ میلادی با رشدی ۱۲ درصدی مواجه شده است. بنابر این گزارش، نوسان قیمت نفت و افزایش هزینه تامین سوخت خودرو، ارائه انگیزه‌های مالیاتی به خریداران خودروهای هیبریدی و وضع استاندارد جدید در مورد میزان تصاعد گازهای گلخانه‌ای، اصلی ترین دلایل اقبال بلند خودروهای هیبریدی به حساب می‌آیند. در این گزارش نرخ رشد بازار خودروهای هیبریدی در سال ۲۰۱۲ میلادی برابر با ۱۶ درصد پیش بینی شده، که بیشتر از نرخ رشد بازار خودروهای بنزینی است. هیبریدها نسلی تازه از خودروها هستند که به دلیل ورود آنها به بازار کشورهای در حال توسعه دنیا، هر روز بر شمار تقاضای آنها افزوده می‌شود. در سال ۲۰۱۲ میلادی تقاضا برای خودروهای هیبریدی در چین نیز ۶ درصد رشد می‌کند و این در حالی است که نرخ رشد کلی فروش خودرو در این کشور بیش از ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت. چین در زمره بازارهایی قرار دارد که تلاش برای ورود خودروهای هیبریدی به آن، بسیار زیاد است، زیرا این کشور پتانسیل زیادی برای رشد خرید خودرو دارد و شمار جمعیت جوان آن نیز بالا است.

از طرف دیگر رشد اقتصادی در این کشور سبب شده تا شمار بیشتری از مردم روی به خرید خودروهای تازه بیاورند و اگر هیبریدها بتوانند در چین رسوخ کنند، بازار خودروهای هیبریدی به یکباره جهشی قابل توجه را تجربه خواهد کرد.

آمریکا بازار بزرگ هیبریدها

طبق گزارش مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا، در سال ۲۰۱۱ میلادی ۶۰ درصد از خودروهای هیبریدی مبادله شده در دنیا، در بازار آمریکا به فروش رسیده‌اند و این یعنی، آمریکا بزرگ‌ترین بازار خودروهای هیبریدی در جهان است. به تعبیر بهتر از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، آمریکا ۶۰ درصد از بازار خودروهای هیبریدی را به خود اختصاص داده و در صدر فهرست بازار هیبریدها قرار دارد. دلیل استقبال بیشتر آمریکایی‌ها از خودروهای هیبریدی، بالاتر بودن سطح درآمد خانوارها در این کشور و توانایی شان در خرید خودروهای گران تر هیبریدی است.

اما همان طور که اشاره شد، در جایگاه دوم بازارهای هیبرید دنیا، ژاپن جای دارد. با این حال، در سال گذشته میلادی سهم ژاپن در خودروهای هیبریدی دنیا، کمتر از ۳۰ درصد بوده است. با وجود اینکه آمریکا بزرگترین بازار خودروهای هیبریدی است، ولی سهم هیبریدها و کم مصرف‌ها در کل بازار خودروی دنیا، از ۵/۵ درصد تجاوز نمی‌کند.در این بین، هیبریدها تنها سه درصد از کل خودروهای مبادله شده در بازار دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، ولی انتظار می‌رود سهم آنها در بازار جهانی تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بیش از ۸ درصد افزایش یابد.همچنین در سال ۲۰۱۲ میلادی، خودروهای هیبریدی چهار درصد از کل بازار خودروی دنیا را به خود اختصاص می‌دهند و شرکت‌های خودروسازی هم تنها ۷ درصد از سرمایه خود را برای تولید هبیریدها صرف می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند تغییر عادت مصرف مردم و ایجاد فرهنگ استفاده از خودروهای هیبریدی به جای خودروهای بنزینی، با حمایت دولت‌ها امکان پذیر است. به همین دلیل دولت‌های هلند، آلمان، انگلیس و فرانسه، طرح‌هایی برای تشویق مردم به خرید خودروهای هیبریدی ارائه داده‌اند. ارائه تخفیف ۱۰ درصدی به خریداران و معافیت از مالیات بر خرید، از جمله طرح‌هایی است که از ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی در این کشورها اجرا می‌شود.