گروه خودرو- سه خودروساز بزرگ کشور با تولید ۸۰۶ هزار و ۱۱۵ دستگاه انواع محصولات سواری طی هفت ماه امسال، به رشدی ۳/۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

طبق آمار سایت انجمن خودروسازان، در این بین، ایران خودرو با تولیدی ۳۶۲ هزار و ۶۴۹ دستگاهی، هفت دهم درصد رشد را تجربه کرده و سایپا نیز با تولید ۲۵۰ هزار و ۳۱۳ دستگاه محصول، ۳/۱۸ درصد رشد داشته است. پارس خودرو هم که ۱۸۶ هزار و ۵۳۹ دستگاه سواری را در هفت ماه امسال به تولید رسانده، ۶/۷ درصد رشد را به خود می‌بیند.

از جمله نکات مهم آمار تولید هفت ماهه، می‌توان به دو برابر شدن تیراژ تندر-۹۰ و افت تولید شش خودرو از جمله ماکسیما، ریو و سوزوکی گرندویتارا اشاره کرد.

روآ واقعا رفت

اما به سراغ جزئیات آمار برویم و ببینیم افت وخیز تولید در هفت ماه امسال به چه شکل بوده است.ابتدا از ایران خودرو شروع می‌کنیم، شرکتی که در تولید پژو ۴۰۵، سوزوکی گرندویتارا و پژو روآ با افت تولید مواجه شده، اما سایر محصولات آن، رشد را تجربه کرده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر اینجاست که ایران خودرویی‌ها به وعده خود مبنی بر توقف تولید پژو روآ عمل کرده‌اند، به نحوی که این محصول طی مهرماه امسال هیچ تولیدی نداشته است. روآ در کل نسبت به هفت ماه سال گذشته نیز، ۳/۱۲ درصد افت را به خود می‌بیند. این محصول به دلیل عدم رعایت استانداردهای موردنظر، از ادامه تولید باز مانده است.در کنار روآ، تک شاسی بلند ایران خودرو نیز هفت ماه امسال را با افت تیراژ به پایان برده و نتوانسته به شرایط عادی تولید برگردد. سوزوکی گرندویتارا که ماه‌هااست با کمبود قطعات

دسته و پنجه نرم می‌کند، در مجموع فقط دو هزار و ۶۳۵ دستگاه تیراژ داشته و ۳/۷ درصد افت تولید را تجربه کرده است. همچنین پژو ۴۰۵ نیز که روزگاری محصول شماره یک ایران خودرو به حساب می‌آمد، در بازه زمانی موردنظر ۶/۱۹ درصد افت تولید را به خود می‌بیند. در حال حاضر پژو ۲۰۶ پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار می‌رود و توانسته در هفت ماه امسال، ۲/۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد تولید را تجربه کند. پژو ۲۰۷ آی هم که آخر امسال دو سالگی خود را در ایران خودرو جشن می‌گیرد، با تیراژی شش هزار و ۱۷۸ دستگاهی، به رشدی ۱/۸۵ درصدی دست یافته است.اما پس از پژو ۲۰۶، باید از سمند به عنوان محصول شماره دو ایران خودرو یاد کرد.

تولید سمند در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته، ۱/۱۳ درصد رشد داشته است. این محصول علاوه بر سایت مرکزی، در ایران خودرو مازندران نیز به تولید می‌رسد.اما از پژو پارس نیز خبر می‌رسد که این محصول رشدی ۶/۵ درصدی را تجربه کرده است. طبق آمار انجمن خودروسازان، خودروی پارس اگرچه علاوه بر سایت مرکزی، در خراسان، مازندران و فارس نیز برنامه تولید دارد اما سایت فارس به تازگی تولید این محصول را آغاز کرده و مازندرانی‌ها نیز حتی یک دستگاه پارس را تولید نکرده‌اند.

رشدتولید تیبا

اما به سایپا برویم و نگاهی نیز به جزئیات تولید هفت ماه این شرکت بیندازیم.

طبق آمار، سایپا در تولید ریو با افت مواجه شده، اما درتیبا و پراید به رشد دست یافته است. در این بین، ریو که انتهای امسال با سایپا وداع خواهد کرد، ۴/۱۴ درصد افت تیراژ داشته و تنها ۱۰ هزار و ۲۱ دستگاه از آن به تولید رسیده است. ظاهرا عدم موافقت کیاموتورز (مالک برند ریو) با نصب کیسه هوا (ایربگ) روی ریو، دلیل توقف مونتاژ این محصول تا پایان سال، محسوب می‌شود. افت تولید ریو در شرایطی است که سایپایی‌ها توانسته‌اند در تولید پراید به ۰۹/۶ درصد رشد دست یابند. این رقم البته با توجه به پرایدهای تولیدی پارس خودرو (زیرمجموعه سایپا) حاصل شده، به نحوی که این دو شرکت در مجموع ۳۴۶ هزار و ۱۶ دستگاه پراید را طی هفت ماهه امسال تولید کرده‌اند.

سایپا همچنین توانسته تیراژ تیبا را به عدد ۱۷ هزار و ۳۳۶ دستگاه برساند و این در حالی است که سه سال از رونمایی این خودرو می‌گذرد.از تیبا به عنوان اولین محصول داخلی سایپا یاد می‌شود.

ماکسیما باز هم افت کرد

سری هم به کیلومتر ۹ جاده مخصوص بزنیم و ببینیم افت و خیز تولید پارس خودرویی‌ها در هفت ماهه امسال به چه شکل بوده است.بنابر آمار، پارس خودرو در مونتاژ ماکسیما و قشقایی، با افت تولید روبه‌رو شده، اما تینا، مگان و تندر-۹۰ این شرکت، رشد را تجربه کرده‌اند.در این بین، نیسان قشقایی تنها یک دستگاه تولید داشته و این نشان می‌دهد تا پایان مهرماه، مشکل تامین قطعات آن

حل نشده است.

قشقایی به دلیل آنکه انگلیسی‌ها تامین کننده قطعات آن هستند و سختگیری‌هایی را در تحویل این قطعات به پارس خودرو، اعمال می‌کنند، ماه‌هااست با توقف خط تولید دست و پنجه نرم می‌کند.البته ظاهرا طی دو سه هفته گذشته اقداماتی انجام گرفته و شاید مونتاژ قشقایی دوباره آغاز شود.

توقف خط مونتاژ قشقایی در شرایطی است که تینا به عنوان دیگر نیسانی میهمان سایپا، ۶۹۲ دستگاه طی هفت ماه امسال تیراژ داشته است.

از آن سو البته نیسان ماکسیما بازهم افت تولید را تجربه کرده، به نحوی که پارس خودرویی‌ها با تولید تنها یک هزار و ۶۱۴ دستگاه از این محصول، متحمل ۹/۱۲ درصد افت در مورد ماکسیما شده‌اند.پارس خودرو در عوض این افت، تولید مگان را ۶/۶۱ درصد رشد داده است.

روزهای خوش تندر

روند رشد تولید تندر-۹۰، در آمار جدید انجمن خودروسازان نیز ادامه یافت، به نحوی که تیراژ این محصول در مقایسه با هفت ماه سال گذشته تقریبا دو برابر شده است.

تندر-۹۰ که در ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می‌شود، تیراژی ۴۹ هزار و ۱۶ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته است. ایران خودرو سهمی‌حدودا ۱۵ هزار دستگاهی را در رشد تولید تندر-۹۰ داشته و سهم پارس خودرو نیز به ۳۴ هزار دستگاه بالغ می‌شود.