گروه خودرو-سه خودروساز بزرگ کشور با تولید ۴۳۴ هزار و ۳۵۲ دستگاه انواع محصولات سواری در چهار ماه نخست امسال، به رشدی ۶/۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند. این موضوع در شرایطی است که ایران خودرو و پارس خودرو به ترتیب با افت تولیدی ۶/۱ و ۶/۵ درصدی روبه‌رو شده‌اند، اما سایپایی‌ها رشدی ۸/۱۶ درصدی را تجربه کرده‌اند. بنابر آمار انجمن خودروسازان، در چهار ماه ابتدایی امسال ایران خودرو ۲۰۱ هزار و ۹۹۵ دستگاه محصول را به تولید رسانده و سایپا و پارس‌خودرو نیز به ترتیب ۱۳۹ هزار و ۴۵۸ و ۹۲ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو را تولید کرده‌اند. افت تولید پژو ۴۰۵

اما به سراغ جزئیات آمار برویم و ابتدا از ایران‌خودرویی‌ها شروع کنیم.

آن طور که آمار می‌گوید، به جز پژو ۴۰۵، سایر اعضای خاندان پژو رشد تولید را در چهار ماه نخست امسال تجربه کرده‌اند. در این بین، پژو ۲۰۶ که هم اکنون محصول شماره یک ایران‌خودرو به شمار می‌رود، رشدی ۳/۵ درصدی را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. پارس نیز که در ماه‌های قبل با افت تولید روبه‌رو بود، این بار ترک عادت کرده و ۵/۵ درصد رشد را به خود می‌بیند. پژو روآ نیز که این روزها پلیس از رفتن آن می‌گوید و ایران خودرو از ماندنش، به عکس آمارهای قبلی با رشد تولیدی یک دهم درصدی روبه‌رو شده است. این در شرایطی است که پژو ۴۰۵ محصول محبوب ایران خودرویی‌ها در چهار ماه نخست امسال ۶/۴۷ درصد کاهش تولید داشته است. با این شرایط احتمالا ایران‌خودرو قصد دارد به تدریج ۴۰۵ را از چرخه تولید خود حذف کند.

اما در میان دیگر پژویی‌های ایران خودرو، «۲۰۷ آی» با آماری چهار هزار و ۱۸۸ دستگاهی، رشدی چند برابری را تجربه کرده است. این محصول در دو مدل اتومات و دنده‌ای به تولید می‌رسد و ظاهرا ایران خودرو تمایلی به تولید آن در تیراژی بالا، ندارد.

از پژویی‌ها بگذریم و نگاهی به آمار تولید سمند بیندازیم. طبق آمار، ایران خودرو ۴۶ هزار و ۵۰۹ دستگاه سمند را به تولید رسانده و رشدی ۴/۲۰ درصدی را تجربه کرده است. بخش بسیار اندکی از سمندهای تولیدی، به سایت مازندران ایران‌خودرو تعلق دارد.

اما به مشهد برویم و یادی هم از تک شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو بکنیم. سوزوکی گرندویتارا که این روزها در بازار خودرو ترمز بریده و قیمت آن افزایش یافته، تیراژی یک هزار و ۴۴۹ دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. این آمار از افت تولید ۵/۴ درصدی ویتارا حکایت می‌کند. ظاهرا کمبود قطعات، دلیل اصلی کاهش تولید این شاسی بلند ژاپنی به شمار می‌رود.

تیبا در مرز ۱۰ هزار دستگاه

سایپایی‌ها اگرچه توانسته‌اند طی چهار ماه ابتدایی امسال در مجموع با رشد تولید مواجه شوند، اما تولید ریو و پرایدهای دوگانه‌سوز این شرکت افت کرده است. طبق آمار، سایپا در چهار ماه نخست امسال تنها پنج هزار و ۴۷۹ دستگاه ریو را به تولید رسانده و این موضوع از افت تولید ۲۳ درصدی ریو حکایت دارد. این محصول نیز ظاهرا به دلیل کمبود قطعات با مشکل تولید دست و پنجه نرم می‌کند. از ریو که بگذریم، پرایدهای دوگانه‌سوز سایپا نیز ۱/۹۷ درصد کاهش تولید را به خود می‌بینند. این در حالی است که پراید سایپا در مجموع با رشد تولیدی ۳/۱۵ درصدی مواجه شده و افتی ندارد.

تیبا نیز که خط تولید آن در سایپای کاشان است، تیراژی ۹ هزار و ۲۲۷ دستگاهی را در چهار ماه نخست امسال به خود می‌بیند. آن طور که سایپایی‌ها عنوان کرده‌اند، تمام تعهدات مرحله اول این شرکت در مورد تیبا به اتمام رسیده است. این خودرو حدود سه سال پیش رونمایی شد و هم اکنون می‌توان تعدادی از آن‌ها را در خیابان‌های کشور دید!

قشقایی تولید نشد

هرچند سایپایی‌ها در تولید پراید با رشد تولید روبه‌رو شده‌اند، اما زیرمجموعه‌اش پارس خودرو ۱۶ درصد در تولید این محصول افت کرده است. پارس خودرویی‌ها البته در تولید ماکسیما و نیسان پیکاپ نیز افت تولید را تجربه کرده‌اند. ماکسیما که یکی از پرمصرف ترین خودروهای داخلی به حساب می‌آید، در چهار ماه نخست امسال ۳/۲۰درصد افت تولید را تجربه کرده است. نیسان پیکاپ هم که فقط یک هزار و ۳۴ دستگاه تولید داشته، ۹/۲۲ درصد کاهش را به خود می‌بیند.

همچنین در میان دیگر محصولات مونتاژی نیسان در پارس خودرو، قشقایی هم افت تولید را تجربه کرده، به نحوی که حتی یک دستگاه نیز از این خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال به تولید نرسیده است. این در شرایطی است که پارس‌خودرو توانسته ۲۷۲ دستگاه نیسان تینا را طی بازه زمانی موردنظر به مونتاژ برساند. این شرکت همچنین سه هزار و ۲۳۶ دستگاه رنو مگان را در چهار ماه نخست امسال تولید کرده که این آمار از رشد ۳۲ درصدی این محصول حکایت می‌کند.

تندر رشد کرد

به سراغ پرحاشیه‌ترین محصول صنعت خودرو ایران برویم و ببینیم اوضاع تولید آن در چهار ماه نخست امسال به چه شکل بوده است.

طبق آمار، ایران خودرو توانسته هفت هزار و ۴۴۴ دستگاه تندر-۹۰ را به تولید برساند که این موضوع متضمن رشد ۴/۶۱ درصدی تندر این شرکت شده است. ۶۳۷ دستگاه از تندرهای تولیدی ایران خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال، دوگانه سوز بوده‌اند.

این در شرایطی است که پارس خودرویی‌ها تندر بیشتری را در بازه زمانی موردنظر به تولید رسانده و ۹۷ درصد رشد را به خود می‌بینند. تمام ۱۵ هزار و ۹۷۵ دستگاه تندر تولیدی پارس خودرو در مدل بنزین سوز به تولید رسیده‌اند. تندر-۹۰ چند ماهی است که بدون حاشیه خاصی، در روند تولیدی مناسب قرار گرفته و آمار تولید آن رو به رشد است. با این حال، هنوز هم به دلیل تیراژ نابرابر تندر با تقاضای بازار، قیمت این محصول بالاست.