ایسنا- بعد از آن که خودروهای دوگانه‌سوز به دلیل عدم بازرسی ادواری مخازن سی.ان.جی به بمب‌های متحرک تبدیل شدند، آخرین خبرها حاکی از آغاز بازرسی از این مخازن است؛ اما این بار دستگاه‌ها متولی و تجربه آنها در این زمینه مورد بحث است. اگرچه ایران طبق رتبه‌بندی انجمن جهانی خودروهای گازسوز اکنون از نظر تعداد خودروهای گازسوز در رتبه سوم جهان قرار دارد و تا سال ۲۰۱۴ میلادی به دومین دارنده‌ ناوگان بزرگ خودروهای گازسوز در جهان تبدیل خواهد شد، اما بعد از گذشت چندین سال از شروع گازسوز کردن خودروها هیچ نوع بازرسی از مخان گاز نصب شده روی این خودروها صورت نگرفته است.

این در حالی است که مخازن سی.ان.جی باید در عمر۲۰ ساله خود هر پنج سال یک‌بار به صورت کامل از خودرو جدا شده و بازرسی شوند. همچنین همه‌ مخازن باید سالانه به مدت نیم ساعت با دستگاه ویژه از نظر نشتی احتمالی مورد بازرسی قرار گیرند.

اگر از خودروهای گازسوز غیر مجاز در کشور بگذریم، براساس آمار دو میلیون و ۳۰۰هزار خودرو دو گانه‌سوز مجاز در خیابان‌های کشور درحال تردد است که ۶۰ درصد از این خودروها به علت بازرسی نشدن مخازن گاز آنها، خطرناک هستند.

البته به گفته جواد جلینی - کارشناس سی.ان.جی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، در این زمینه مشکلی از لحاظ تدوین استاندارد و الزامات وجود ندارد، بلکه موضوع‌های دیگری همچون زیرساخت‌ها، حمایت‌های دولتی، قوانین و رغبت ورود شرکت‌های بازرسی موجب شده که این کار تاکنون عملی نشود.

در همین زمینه محمد رویانیان - رییس ستاد حمل‌ونقل و سوخت، با اعلام این که بازرسی از مخازن سی.ان.جی شروع شده است، گفت: بازدید از مخازن از طریق مراکز معاینه فنی خودرو به دو وزارتخانه کشور و راه ابلاغ شده و شرکت گاز نیز در این زمینه فعالیت‌هایی صورت داده است.

به گفته وی بازرسی ادواری مخازن سی.ان.جی در حال حاضر در حال انجام است و فقط باید این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

اما در حالی بازرسی ادورای مخازن سی.ان.جی به دو وزارتخانه کشور و راه واگذار شده است که به اعتقاد کارشناسان، مسوولان این دو وزارتخانه آشنایی زیادی با مبحث سی.ان.جی و بازرسی ادواری مخازن ندارند، چرا که به گفته جلینی، انجام این بازرسی نیازمند استاندارد ملی ۹۴۲۶ برای بازرسی ادواری مخازن و استاندارد ملی ۹۷۴۷ برای بازرسی خودروهایی با سوخت گاز طبیعی فشرده

(سی.ان.جی) است که تاکنون شرکت‌های اندکی تاییدیه‌های لازم را در این زمینه گرفته‌اند، اما به دلیل مشکلات اجرایی این شرکت‌ها انگیزه لازم برای انجام این کار را ندارند.

علاوه براین هر مخزن به ۳۰ تست مختلف نیاز دارد که مهم‌ترین آنها هیدرواستاتیک، التراسونیک، Burst (ترکیدن)، سختی سنجی و نشتی است که در این میان بعضی ازاین تست‌ها نیز نیازمند شرایط خاص است؛ مانند تست نفوذ گلوله و آزمودن ترکیدن تحت فشار که به زیرساخت‌ مناسب نیاز دارد.

در این شرایط مشخص نیست که مراکز معاینه فنی قرار است با چه کیفیتی بازرسی ادواری از مخازن سی.ان.جی را انجام دهند؛ چرا که نه از موسسه استاندارد تاکنون تاییدیه گرفته‌اند و نه زیر ساخت‌های لازم را برای انجام کار دارند.

آخرین خبرها حاکی از ان بود که قرار است نمایندگان شرکت‌های منتخب برای آزمون ادواری مخزن‌ها در این مراکز مستقر شوند که طبق گزارش‌های رسیده هنوز قراردادی با این شرکت‌ها امضا نشده است.