مذاکره ایران خودرو با وزارت صنایع برای افزایش قیمت

گروه خودرو- ایران خودرویی‌ها پس از مدت‌ها معاون مالی خود را به جمع خبرنگاران فرستادند تا وی در نشستی «تخصصی» به انبوهی از پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهد.

این شرکت دیروز در شرایطی از معاون مالی خود جهت مصاحبه دعوت کرده بود که قرار است ۳۱ تیرماه امسال، جلسه مجمع ایران خودرو برگزار و حال و احوال نقدینگی و سود و زیان شرکت به سمع و نظر سهامداران آن برسد. معاون مالی ایران خودرو که به گفته خودش ۲۰ سال سابقه حضور در سیستم مالی این شرکت را داشته و دیروز نیز برای اولین بار خبرنگاران رسانه‌های مختلف را مقابل خود می‌دید، اوضاع مالی خودروساز بزرگ کشور را در خوب توصیف کرد و در عین حال از انجام مذاکره با وزارت صنایع برای افزایش قیمت‌ها به دلیل رشد نرخ ارز خبر داد. به گفته «رضا رحمانی»، فروش ایران خودرو طی سال گذشته و در مقایسه با سال ۸۸، معادل ۱۸ درصد رشد کرده و سود خالص شرکت نیز در بازه زمانی موردنظر، ۵۸ درصد رشد را به خود می‌بیند. آن طور که رحمانی عنوان کرد، این سودآوری با توجه به چهار عامل «رشد تیراژ»، «فروش اقساطی»، «تغییر ترکیب محصولات» و «کاهش هزینه‌های مالی» به‌دست آمده است. به گفته وی، ایران خودرو طی دو سال گذشته به تدریج از تیراژ خودروهای کم سود و زیان ده خود مانند پژو روآ کم کرده و به تولید خودروهای سودآوری مانند پژو ۲۰۶ افزوده است. گفته‌های معاون مالی ایران خودرو در شرایطی است که به گواه آمار، پژو ۴۰۵، پارس، روآ و وانت پیکان به تنهایی بیش از نصف تولید سال گذشته ایران خودرو را به خود اختصاص داده اند.

در واقع همانگونه که معاون مالی ایران خودرو در نشست خبری دیروز خود عنوان کرد، این شرکت به دلیل افزایش تیراژ، موفق به رشد سودآوری شده، این در حالی است که انتظار می‌رود این شرکت نیز همچون شرکت‌های خودروساز بزرگ دنیا با بهره وری و تولید محصولات جدید به موفقیت‌های چشمگیر دست پیدا کند. اگرچه قرار است چندی دیگر «دنا» و رانا» به عنوان جدیدترین محصولات ایران خودرو در سبد تولید و عرضه این شرکت جای بگیرند، اما به اعتقاد کارشناسان و فعالان خودرو کشور چون ملاک ایران خودرو برای سودآوری اخیر، محصولات تولیدی طی دو سال گذشته است، نمی‌توان در این زمینه نمره چندان بالایی در توسعه محصول به آبی‌های جاده مخصوص داد. به نظر می‌رسد اگر این شرکت بتواند در کنار کمیت، رشد کیفیت و توسعه محصولات را لحاظ کند، کارنامه‌ای با معدلی بهتر خواهد داشت. آن طور که کارشناسان می‌گویند، ایران خودرو باید همان طور که از تولید روآ و وانت پیکان کاسته، تیراژ امثال پژو ۴۰۵ و پارس را نیز کم کرده و خودروهای جدید خود را جایگزین کند. به گفته این کارشناسان، ایران خودرو همچنین بهتر است به تدریج از تیراژ مدل‌های قدیمی سمند نیز بکاهد و مدل‌های به روزتر آن را جایگزین کند. در این صورت، می‌توان هم در حوزه بورس به آبی‌های جاده مخصوص نمره قبولی داد و هم در حوزه صنعت.

خرید ۲۰ درصدی ایران خودرو از خارج

معاون مالی ایران خودرو اگرچه برای اعلام سودآوری این شرکت به جمع خبرنگاران آمده بود، اما در طول نشست خبری خود پاسخگوی برخی مسائل دیگر مانند تاثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت محصولات ایران خودرو نیز شد. افزایش رسمی نرخ ارز توسط بانک مرکزی، یکی از مسائلی است که این روزها بر محافل صنعتی کشور سایه افکنده و کارشناسان از اثرات مثبت و منفی آن صحبت به میان می‌آورند. در این بین، صنعت خودرو نیز به دلیل وابستگی ارزی، قطعا کم و بیش تحت تاثیر افزایش نرخ ارز قرار می‌گیرد، تاثیری که رشد قیمت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

در این مورد معاون مالی ایران خودرو با اشاره به ارزبری پایین این شرکت، گفت:ما تنها ۲۰ درصد قطعات خود را از خارج تامین می‌کنیم و ۸۰ درصد باقیمانده از داخل تامین می‌شود. رحمانی افزود: یکی از مهمترین برنامه های امسال ایران خودرو برای مقابله با تاثیرات نرخ ارز، افزایش ساخت داخل قطعات است، به نحوی که سعی می‌کنیم با بالا بردن داخلی سازی، ارزبری محصولات را کاهش دهیم. معاون مالی ایران خودرو همچنین از تغییر ترکیب تولید و فروش محصولات ایران خودرو به سمتی خبر داد که ارزبری کمتری برای این شرکت داشته باشد و اضافه کرد: با این اقدام شاهد افزایش تولید برای خودروهایی هستیم که ارزبری کمتری دارند و هزینه‌ها و قیمت تمام شده محصولات مدیریت خواهد شد.

وی همچنین از برنامه ریزی ایران خودرو برای خرید از سورس‌ها و منابع بیشتر تامین(قطعات) خبر داد تا با این اقدام و سایر اقداماتی که اشاره شد شاهد به حداقل رساندن افزایش نرخ ارز در ادامه فعالیت های ایران خودرو باشیم. به گفته رحمانی، در حال حاضر ارزبری برخی محصولات ایران خودرو تقریبا به صفر رسیده و برخی خودروهای دیگر نیز در مرز ۹۰ درصد ساخت داخل قرار دارند.

وی همچنین تاکید کرد که ایران خودرو سال گذشته

یک هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان ارزبری داشته است. اظهارات معاون مالی ایران خودرو در شرایطی است که افزایش نرخ ارز بر ۸۰ درصد خرید داخل این شرکت نیز تاثیر خواهد گذاشت. به هر حال ۸۰ درصد خرید داخلی، از طریق قطعه سازان کشور تامین می‌شود و چون صنعت قطعه‌سازی نیز متاثر از افزایش نرخ ارز خواهد بود، بنابراین خودروسازان نیز به طور غیرمستقیم متاثر از این ماجرا می‌شوند. به گفته کارشناسان، قطعه سازها باید برای تولید محصول، بخشی از مواد اولیه را از خارج تامین کنند و وقتی نرخ ارز افزایش یافته، آنها می‌بایست پول بیشتری بپردازند و این به معنای افزایش هزینه تولید قطعه سازان است.

با این حساب، به نظر می‌رسد افزایش قیمت خودروهای داخلی موضوعی اجتناب‌ناپذیر به حساب می‌آید. در این مورد البته معاون مالی ایران خودرو نیز عنوان کرد که مذاکراتی با وزارت صنایع بر سر افزایش قیمت خودروها انجام شده است. به گفته رحمانی، کمیته خودرو در این مورد تصمیم نهایی را خواهد گرفت و ایران خودرو نمی‌تواند خودسرانه اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کند.

تا شش ماه دغدغه نداریم

اما در شرایطی که ظاهرا فشارها بر خودروسازان فرانسوی برای کاهش روابط با صنعت خودرو ایران افزایش یافته است، به گفته معاون مالی ایران خودرو، این شرکت تا شش ماه هیچ دغدغه‌ای از بابت تامین قطعات مورد نیاز خود نخواهد داشت. رحمانی گفت: خریدهای ما از پژو شش ماهه است و معمولا نیز به اندازه نیاز سه ماه خود، قطعه در راه داریم، بنابراین تا شش ماه آینده مشکلی برای تامین قطعات نخواهیم داشت.

به گفته وی، شرکت سوزوکی نیز به دلیل بروز سونامی در ژاپن، صادرات قطعه به ایران را کاهش داده است، اما با این حال ژاپنی‌ها وعده داده اند این موضوع را تا پایان سال جبران خواهند کرد. گفته‌های رحمانی در شرایطی است که ظاهرا ژاپنی‌ها علاوه بر مشکل سونامی، به واسطه مسائل حاشیه‌ای نیز صادرات قطعه به ایران را کاهش داده و این موضوع افت تولید برخی خودروها را از جمله سوزوکی گرند ویتارا به دنبال داشته است.

وضعیت مبهم سایت‌های ایران خودرو

در جدولی که دیروز معاون مالی ایران در زمینه سایت‌های داخلی و خارجی ارائه کرد، نه نامی از کارخانه‌های تبریز و مازندران این شرکت به چشم می‌آمد و نه خبری از سایت‌های بلاروس و سوریه و سنگال و ونزوئلا بود.

این در حالی است که معاون مالی ایران خودرو غیبت سایت‌های خارجی را ناشی از آماده نشدن صورت‌های مالی آنها دانست و در مورد سایت مازندران نیز گفت:این سایت تیراژ پایینی داشت و به همین دلیل ما وضعیت مالی آن را در نظر نگرفتیم. به گفته وی، درآمد سایت تبریز نیز به دلیل آنکه حساب و کتاب ما با این سایت به صورت خرید و فروش قطعه است، در صورت‌های مالی به حساب نمی‌آید. آن طور که رحمانی عنوان کرد، صورت‌های مالی سایت‌های خارجی ایران خودرو هنوز آماده نشده و به همین دلیل سود و زیان آنها در صورت‌های مالی لحاظ نشده است. ایران خودرو دو سال پیش قصد داشت برخی از سایت‌های ضرر ده را به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی و حتی زیان ده بودن، تعطیل کند، اما در نهایت تصمیم گیری‌ها در این زمینه تغییر کرد.

بدترین و بهترین سال‌های مالی ایران خودرو

معاون مالی ایران خودرو در ادامه نشست خبری دیروز خود به بدترین و بهترین سال‌های مالی این شرکت نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۷۳ که تولید پیکان آغاز شد، صنعت قطعه‌سازی در کشور شکل گرفت و این روند تا پایان سال ۸۳ ادامه یافت و با قطع پیکان، ایران خودرو با چالش و مشکل عظیمی مواجه شد. وی ادامه داد: بهترین دوران مالی ایران خودرو سال‌های ۸۸ و ۸۹ بود که شرکت توانست توانایی مالی خود را افزایش دهد.

۲۰۰ میلیارد تومان برای تحقیق و توسعه

خودروسازان بزرگ دنیا همواره بخشی از درآمدهای فروش خود را صرف تحقیق و توسعه می‌کنند، تا به واسطه آن به تکنولوژی و محصولات جدید دست بیابند.

در این مورد ایران خودرو نیز بیکار نبوده و بخشی از درآمد فروش خود را برای این کار کنار گذاشته است. معاون مالی ایران خودرو در این مورد تاکید کرد: ما امسال ۲۰۰ میلیارد تومان (معادل سه درصد از درآمد فروش) را برای هزینه‌های تحقیق و توسعه در نظر گرفته‌ایم. به گفته وی، اگر تحقیق و توسعه در ایران خودرو انجام نمی‌شد، این شرکت نمی‌توانست قدم در راه طراحی و تولید محصولات جدید بگذارد.