افت و خیز دو ماهه تولید خودرو در کشور
گروه خودرو- سه خودروساز نیمه دولتی کشور با تولید 204 هزار و 609 دستگاه انواع محصولات سواری و وانت، در دو ماهه اول امسال به رشدی 3/4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافتند.

این در شرایطی است که ایران خودرو و پارس خودرو با افت تولید روبه‌رو شده و سایپا رشد را به خود می‌بیند.
همچنین در این آمار، باز هم خودروهای کم کیفیت و پرمصرف بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. از نکات قابل توجه آمار دو ماه ابتدایی امسال، می‌توان به افت تولید شش خودرو اشاره کرد که وانت پیکان بیشترین افت تولید را داراست. از آن سو سراتو و نیسان قشقایی نیز هیچ تولیدی نداشته و تیبا نیز نتوانسته از مرز سه هزار و 210 دستگاه فراتر رود. تندر-90 نیز به روند تولید مثبت خود ادامه داده و در هر دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو با رشد تولید مواجه شده است.
افت و خیز پژو
اما به سراغ جزئیات آمار برویم و ابتدا از ایران خودرویی‌ها شروع کنیم. در بین میهمانان پژویی این شرکت، روآ و 405 با افت تولید روبه‌رو شده و پارس و 206 رشد را تجربه کرده‌اند. روآ که باید کم کم غزل خداحافظی از ایران خودرو را بخواند، تنها حدود شش هزار و 400 دستگاه در دو ماه ابتدایی امسال تولید داشته و این موضوع از افت 11 درصدی تولید آن حکایت دارد. ایران خودرو قصد دارد به تدریج طی سال‌جاری روآ را از سبد محصولات خود حذف کند. از آن سو پژو 405 نیز که یکی از محصولات پرمصرف و قدیمی ایران خودرو به شمار می‌رود، 34 درصد در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش تولید را تجربه کرده است.
این در حالی است که ایران خودرویی‌ها ۳۵ درصد رشد را در تولید پژو ۲۰۶ به خود می‌بینند. ۲۰۶ که ظاهرا مصرف سوخت بالایی ندارد، قرار است در آینده‌ای نزدیک به محصول شماره یک ایران خودرو تبدیل شود. این شرکت حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع ۲۰۶ را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده است. همچنین پژو پارس نیز که از لحاظ مصرف سوخت دست کمی از ۴۰۵ ندارد، توانسته رشدی ۲۲ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کند.
پارس البته تیراژ چندان بالایی در دو ماه ابتدایی امسال نداشته و در آمارهای اخیر نیز همواره با افت تولید روبه‌رو بود. این محصول به همراه 405، علاوه بر جاده مخصوص در سایت خراسان ایران خودرو نیز به تولید می‌رسد. در بین دیگر محصولات ایران خودرو، سمند نیز رشد تولید را تجربه کرده است.
این خودرو کمی بیش از ۲۱ هزار دستگاه در دو ماه ابتدایی امسال تولید داشته و بر همین اساس ۲۷ درصد رشد را به خود می‌بیند. در حال حاضر سمند سومین محصول ایران خودرو از لحاظ تیراژ محسوب می‌شود، حال آنکه نام محصول ملی را یدک کشیده و کارشناسان معتقدند باید تیراژی بیش از اینها داشته باشد.
افت شدید بازمانده پیکان
آن طور که ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند، وانت پیکان نیز مانند روآ از چرخه تولید حذف خواهد شد و شاید از همین رو ایران خودرو تیراژ آن را در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته کاهش داده است. بنابر آمار، تنها حدود پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه وانت پیکان در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسیده و این موضوع افت ۶۱ درصدی وانت پیکان را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته در پی داشته است. وانت پیکان ارزان‌ترین محصول خودروسازی ایران به حساب می‌آید و قرار است در آینده‌ای نه چندان دور جای خود را به وانت سمند یا وانت تندر بدهد.
به جز این خودرو، نیسان پیکاپ نیز در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته 23 درصد افت تولید را تجربه کرده است. طبق آمار، پارس خودرویی‌ها تنها 341 دستگاه از این محصول را در دو ماه ابتدایی امسال به مونتاژ رسانده‌اند.
ویتارا رشد کرد
ظاهرا هنوز موج کمبود قطعه خودروهای ژاپنی به گرندویتارا نرسیده؛ زیرا این شاسی بلند مونتاژی 18 درصد رشد تولید را به خود می‌بیند. ویتارا که تحت برند سوزوکی ژاپن در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، تنها 708 دستگاه در دو ماه ابتدایی امسال تیراژ داشته است. این موضوع در شرایطی است که سایر ژاپنی‌های مونتاژی کشور از اوضاع چندان مناسبی برخوردار نبوده و دلیل این موضوع نیز کمبود قطعات عنوان می‌شود. در این بین، اگرچه ماکسیما 10 درصد رشد را طی دو ماه امسال تجربه کرده است، اما تیراژ آن از 346 دستگاه تجاوز نمی‌کند.
این محصول به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین‌های بازار خودرو ایران، تحت برند نیسان موتورز ژاپن در پارس خودرو مونتاژ می‌شود. نیسان به جز ماکسیما و پیکاپ، دو محصول دیگر به نام‌های تینا و قشقایی را نیز به مونتاژ می‌رساند و این در شرایطی است که هیچ‌کدام اوضاع تولید مناسبی ندارند. نیسان قشقایی که خودرویی شاسی بلند به شمار می‌رود، حتی یک دستگاه نیز در دو ماه ابتدایی امسال تولید نداشته است.
البته پارس خودرویی‌ها در واکنش به این ماجرا اعلام کرده‌اند که مونتاژ قشقایی از سر گرفته خواهد شد. از آن سو البته نیسان تینا هم تیراژی بسیار اندک را در دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و تنها 112 دستگاه تولید داشته است. گفته می‌شود شرکت‌های ژاپنی به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای و همچنین بروز سونامی در این کشور، صادرات قطعه به ایران را محدود کرده‌اند.
تاتی تاتی تیبا
با وجود گذشت حدود دو سال و نیم از رونمایی «تیبا»، این خودرو با روندی کند در حال تولید است، به نحوی که سایپایی‌ها تنها سه هزار و 210 دستگاه از این محصول را در دو ماه ابتدایی امسال به تولید رسانده‌اند. در حالی که در 2 ماه ابتدای سال گذشته تنها 43 دستگاه تیبا به تولید رسیده بود. این محصول که اولین خودرو ملی سایپا لقب گرفته و در کارخانه کاشان این شرکت تولید می‌شود، بیش چند هزار ثبت نام‌کننده چشم انتظار دارد. سایپا پس از رونمایی تیبا، بیش از 10 هزار دستگاه آن را پیش فروش کرد، اما تاکنون تنها موفق به انجام بخش کمی از تعهدات خود شده است.
افت تولید ریو
اما سری به ریو و پراید بزنیم و ببینیم این دو کره‌ای چه آماری را طی دو ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته‌اند. آن طور که آمار می‌گوید، پراید همچنان در خط یک تولید صنعت خودروسازی ایران قرار دارد و در دو ماه ابتدایی امسال نیز رشد را تجربه کرده است. هر چند پارس خودرویی‌ها در تولید این محصول با افتی 11 درصدی روبه‌رو شده، اما سایپا 21 درصد رشد را در تولید پراید به خود می‌بیند. رشد تولید پراید در شرایطی است که ریو 19 درصد در مقایسه با دو ماه ابتدایی سال گذشته افت کرده است. سایپایی‌ها فقط دو هزار و 518 دستگاه از این محصول کره‌ای و مونتاژی را به مونتاژ رسانده‌اند. ظاهرا دلیل افت تولید ریو نیز به کمبود قطعات آن مربوط می‌شود.
دوران خوش رنو در ایران
رنویی‌های صنعت خودرو ایران که چند وقتی است با شرایط مناسبی در تولید روبه‌رو هستند، طی دو ماه ابتدایی امسال نیز به روند رو به رشد خود ادامه داده و با افزایش تولید روبه‌رو شده‌اند.
در این بین، تندر-۹۰ ایران خودرو با تیراژی سه هزار و ۳۲۴ دستگاهی، به رشدی ۶۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دست یافته است. تندر پارس خودرو نیز که شش هزار و ۹۴۲ دستگاه تیراژ در دو ماه ابتدایی امسال داشته، رشدی ۷۳ درصدی را در مقایسه با سال گذشته به خود می‌بیند. تولید تندر-۹۰ پس از اعمال تغییرات مدیریتی در رنوپارس (شرکت تامین‌کننده قطعات تندر-۹۰) روند رو به رشد و مثبتی به خود گرفت و بنابر آخرین اخبار، روزانه ۲۱۰ دستگاه از این محصول در ایران خودرو و پارس خودرو به تولید می‌رسد. مدیرعامل رنوپارس چندی پیش تاکید کرد که تولید تندر تا سه ماه آینده بیشتر هم خواهد شد.
وی همچنین از دو برابر شدن تیراژ مگان خبر داد، مگانی که در دو ماه ابتدایی امسال رشد تولید را به خود می‌بیند.
این خودرو به عنوان یکی دیگر از محصولات رنو در ایران، ۳۷ درصد رشد تولید را در بازه زمانی موردنظر تجربه کرده است. پارس خودرویی‌ها یک هزار و ۶۷۱ دستگاه از این میهمان فرانسوی را طی دو ماه ابتدایی امسال به مونتاژ رسانده‌اند.
آنها که هستند و نیستند
اگرچه در آمار تولید دو ماه ابتدایی امسال نام خودروهای رانا و سراتو نیز به چشم می‌آید، اما این دو حتی یک دستگاه نیز طی دو ماه ابتدایی امسال تولید نداشته‌اند. در این بین، رانا که دومین محصول ملی ایران خودرو لقب گرفته، شهریورماه امسال وارد خط تولید خواهد شد.
سراتو نیز که سایپایی‌ها قصد دارند جای خالی زانتیا را با آن پر کنند، فعلا جایی در بین محصولات تولید داخل خودروسازی کشور ندارد. آن طور که خبر می‌رسد، سایپا هم‌اکنون مشغول آماده‌سازی خط تولید سراتو بوده و طی سال‌جاری مونتاژ آن را آغاز خواهد کرد. سراتو یکی از محصولات کیاموتورز کره محسوب می‌شود.