کمک ۱۰۰میلیونی به زلزله‌زدگان آذربایجان

بدهی ۴هزارو۵۰۰میلیاردی خودروسازان به قطعه‌سازان

گروه خودرو- سال «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی».

احتراما نظر به اینکه تا این تاریخ مبلغی معادل ۲۰۴ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۵۴۰ تومان بابت مالیات بر ارزش افزوده بدهکار هستید، لازم است ظرف یک هفته نسبت به تسویه حساب اقدام کنید، در غیر این صورت و طبق مقررات، عملیات اجرایی در این مورد مانند مسدود کردن حساب‌ها، بازداشت، توقیف اموال، قطع مکالمات تلفن همراه و ثابت و ممنوع الخروج کردن کلیه مدیران، انجام خواهد شد. این متن، بخشی از نامه‌ای است که سازمان امور مالیاتی برای قطعه‌سازان داخلی فرستاده و از آنها خواسته است که نسبت به تسویه حساب بدهی خود اقدام کنند. موضوعی که بیش از هر چیز دیگری در نامه موردنظر عجیب به نظر می‌رسد، عبارت بالای آن (سال حمایت از تولید ملی) و عبارات پایین آن (توقیف اموال و...) است. این نامه را انجمن قطعه‌سازان در جریان نشست خبری سه‌شنبه شب خود در اختیار خبرنگاران قرار داد تا به قول اعضای این انجمن، مظلومیت قطعه‌سازان کشور را نشان دهد.

نشست سه‌شنبه شب که با حضور اعضای هیات‌مدیره انجمن برگزار شد، هم حرف‌های تکراری و همیشگی قطعه‌سازان را در پی داشت و هم اخباری جدید از اوضاع صنعت قطعه کشور؛ از ارسال نامه مذکور تا بیکاری هزاران نفری کارگران و طراحی و ساخت پلت‌فرمی مشترک بین قطعه‌سازان و خودروسازان.

طراحی پلت فرم مشترک قطعه‌سازان

اول از خبرهای خوب شروع کنیم. آن طور که قطعه‌سازان در نشست سه شنبه شب عنوان کردند، قرار است آنها با کمک خودروسازان پلت‌فرمی مشترک بسازند تا آلترناتیو و جایگزینی باشد برای پلت‌فرم‌های فعلی.به گفته گلستانی رییس انجمن قطعه‌سازان، پیشنهاد طراحی و تولید پلت فرم جدید به رییس‌جمهوری ارائه شده و محمود احمدی‌نژاد نیز آن را به وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرده است.وی تاکید کرد که وزیر صنعت نیز این موضوع را به ایران خودرو و سایپا ابلاغ کرده و هم‌اکنون طراحی پلت فرم جدید که قرار است آلترناتیوی برای پلت‌فرم‌های فعلی باشد، در مرحله مطالعات قرار دارد.دیگر خبر خوشی که قطعه‌سازان اعلام کردند، کمک ۱۰۰ میلیونی انجمن به زلزله زدگان آذربایجان شرقی بود که قرار است به زودی به دست مردم آسیب دیده برسد.

بیکاری کارگران

اما برویم سراغ خبرهای ناخوشایندی که از دل نشست سه‌شنبه شب قطعه‌سازان بیرون آمد.

بی‌تردید تعطیلی برخی واحدهای قطعه‌سازی و بیکار شدن هزاران نفر از کارگران این صنعت ناخوشایندترین خبری است که خبرنگاران از زبان هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در نشست اخیر شنیدند.به گفته رییس انجمن قطعه‌سازان، از اسفندماه ۱۳۸۹ تا پایان تیرماه امسال ۶۹ واحد قطعه‌سازی در سراسر کشور تعطیل شده و ۳۰ واحد نیز اقدام به تغییر شغل کرده‌اند و این دو اتفاق بیکاری کارگران زیادی را در صنعت قطعه به دنبال داشته است. به اعتقاد گلستانی، «تورم»، «نرخ ارز»، «نرخ بهره بانکی بالا» و «مالیات بر ارزش افزوده» جزو مهم‌ترین چالش‌های پیش روی قطعه‌سازان به حساب می‌آیند و راه برون رفت از این مشکلات، آزادسازی قیمت خودرو است.

بدترین سال قطعه‌سازان

قطعه‌سازان معتقدند مسوولان در حالی که مشکلات را از نزدیک می‌بینند و به چالش‌ها واقفند، اما فقط نگاه می‌کنند و کاری انجام نمی‌دهند. به گفته محمدرضا نجفی‌منش عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان، صنعت قطعه طی ۳۰ سال اخیر تا این حد تحت فشار نبوده و با وجود آنکه همه شاهد مشکلات ما هستند، اما تنها نظاره می‌کنند و کاری انجام نمی‌دهند.وی با تاکید بر اینکه در کشور اعتقادی به تولید وجود ندارد، عنوان می‌کند که اگر در برخی از کشورها تنها چهار تا پنج درصد کاهش تولید رخ دهد، دولت آن کشور شرایط «اورژانس ملی» برای بخش تولید خود اعلام می‌کند اما در ایران به‌رغم نام‌گذاری امسال به سال حمایت از تولید ملی، تا دلتان بخواهد فقط نظاره‌گر داریم و توجهی به بخش تولید کشور نمی‌شود.

به گفته نجفی‌منش، قطعه‌سازان بلدند تحریم‌های خارجی را دور بزنند، اما در مقابله با تحریم‌های داخلی کاری از دست شان بر نمی‌آید و همین است که در حال حاضر با ۳۷ درصد کاهش تولید در تولید خودرو،۵۰ درصد کاهش تولید در تولید قطعه و ۳۰ درصد تعدیل نیروی کار مواجه شده ایم.

اما انجمن قطعه‌سازان اگرچه از اعلام رقم دقیق طلب خود از خودروسازان خودداری کرد، اما با توجه به گفته‌های آنها می توان میزان این طلب را حدس زد.به گفته رییس انجمن قطعه‌سازان، سایپایی‌ها هشت ماه است که به قطعه‌سازان پول نداده‌اند و ایران خودرویی‌ها نیز پنج ماه. حال با توجه به اینکه گردش مالی ایران خودرو با قطعه‌سازان ماهانه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است و سایپایی‌ها نیز تجارتی حدودا ۳۰۰ میلیاردی دارند، با یک حساب سرانگشتی می‌توان عنوان کرد که خودروسازان هم اکنون حدود چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند.

قوز بالا قوز

اما جدای از مسائل و مشکلات همیشگی که قطعه‌سازان نسبت به آنها گله دارند، این روزها بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز به قوز بالا قوز تبدیل شده و کار را به جایی رسانده که سازمان امور مالیاتی نامه‌ای برای فعالان صنعت قطعه می‌فرستد.در این مورد، فرهاد به نیا عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان تاکید می‌کند که مالیات بر ارزش افزوده را طبق قانون باید مصرف‌کننده نهایی بپردازد، اما در حال حاضر قطعه‌سازان خود مجبور به پرداخت آن هستند.به گفته وی، انجمن قطعه‌سازان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که چالش‌های داخلی بسیار بیشتر از مشکلات خارجی، صنعت قطعه را آزار می‌دهد و در بین تمام مشکلات موجود، تحریم‌ها کمترین اثر را دارند.آن طور که به نیا عنوان می‌کند، خودروسازان هم اکنون سالانه سه هزار میلیارد به بانک ها می‌دهند و سه هزار میلیارد دیگر نیز به اداره دارایی و سازمان تامین اجتماعی می‌پردازند. حال به گفته نجفی‌منش، اگر این هزینه‌های مالی تعدیل شود، قیمت خودروهای تولیدی بیش از ۱۵ درصد پایین خواهد آمد. به نیا همچنین عنوان کرد که در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و ۷۰۰ هزار نیز به صورت غیر مستقیم در صنعت خودرو و قطعه شاغل هستند و با احتساب خانواده‌شان، چهار تا پنج میلیون نفر را شامل می‌شوند.

۱۰۰۰ میلیارد کم است

اما در نشست سه‌شنبه شب، ساسان قربانی دبیر انجمن قطعه‌سازان نیز با اشاره به مشکلات صنعت قطعه و مصوبه کمک هزار میلیاردی دولت به قطعه‌سازان، تاکید کرد که تسهیلات هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو اگرچه بخشی از مشکلات را برطرف خواهد کرد، ولی با این حال درمان قطعی مشکلات عدیده صنعت خودرو و قطعه نبوده و باید تمام دستگاه‌ها برای حل مشکلات این بخش همکاری کنند. وی ادامه داد که به عنوان مثال ایران‌خودرو در حال حاضر حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سقف اعتباری خالی در سیستم بانکی دارد که به دلیل مشکلات مربوط به ذی‌نفع واحد نمی‌تواند از آن استفاده کند.گفته های قربانی در حالی است که بنا شده ۱۰۰۰ میلیارد تومان کمک دولتی به خودروسازان تزریق شود و آنها نیز باید ۶۰ درصد این پول را به قطعه‌سازان بپردازند.