کاهش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی - ۲۷ مهر ۸۵

مژگان میرزایی- با پایان مهلت ثبت‌نام از مالکان خودروهای فرسوده از ابتدای هفته جاری، حدود ۴۰۰هزار دارنده خودروی فرسوده برای تعویض و جایگزینی خودروی خود ثبت‌نام کرده‌اند و بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قرار است در این دوره بیش از ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج و خودروهای نو جایگزین آنها شود که این جایگزینی تاثیر بسیاری بر بازار خودرو خواهد داشت. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با شروع عملیات اجرایی این طرح بازار خودرو که از مدت‌ها پیش در رکود به‌سر می‌برد، به دلیل عرضه ۲۵۰هزار خودروی نو توسط دو خودروساز بزرگ کشور دچار تحول اساسی خواهد شد.

یکی‌دیگر از خبرهای تاثیرگذار بر بازار خودروی، خبر ورود انواع و اقسام خودروهای وارداتی است که برخی از آنها مانند خودروی گلف پاناما که گمرک قیمت آن را ۴هزار و ۸۵ دلار به عنوان ارزان‌ترین خودروی وارداتی اعلام کرد توجه بسیاری از متقاضیان خودرو را به خود جلب کرد. طی روزهای گذشته خبرهای متفاوتی نیز در خصوص تولید انبوه خودروی ال-۹۰ اعلام شد برخی مسوولان پایان آبان و اوایل آذرماه را زمان ورود این خودرو به بازار اعلام و عده‌ای نیز زمان توزیع آن را فروردین ماه سال آینده خوانده‌اند.

به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو با ورود این خودرو، بازار خودرو به دلیل رقابت ایجاد شده به ثبات نسبی خواهد رسید. این در حالی است که تنها ۲ الی ۳ خودرو با قیمت زیر ۱۰میلیون تومان در کشور تولید می‌شود این امر باعث شده که تولیدکنندگان خودروهای زیر ۱۰میلیون تومان همچون پراید نیز به دلیل رقابت با این خودرو نتوانند قیمت‌های خود را در نوسان نگه دارند.

«مقتدر» یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در خصوص وضعیت بازار طی هفته گذشته به خبرنگار ما گفت: طی هفته گذشته خودروهای پژو ۴۰۵، آردی و پراید با افت قیمت ۳۰۰ الی ۴۰۰هزار تومانی مواجه بودند.

وی ادامه داد: این هفته به دلیل ماه مبارک رمضان بازار خرید و فروش تاحدودی راکد شده و با پایان این ماه ممکن است بازار به حالت قبلی بازگردد.

مقتدر در خصوص بازار خودروی ۴۰۵ بعد از اعلام مشکلات فنی این خودرو عنوان کرد: خودروی ۴۰۵ جزو خودروهایی است که حتی با اعلام مشکل فنی هنوز متقاضیان خاص خود را دارد.

«قربانی» نیز یکی‌دیگر از نمایشگاه‌داران در خصوص وضعیت بازار خودرو گفت: به دلیل کاهش متقاضی طی هفته گذشته مشکل توزیع و کمبود خودرو در بازار تاحدودی برطرف شده و به این طریق بازار به یک آرامش نسبی رسیده است.

وی در مورد وضعیت قیمت خودروها افزود: به دلیل کاهش تقاضا و رکود به وجود آمده قیمت اکثر خودروها با کاهش همراه بوده است.

قربانی در رابطه با تاثیر طرح خروج خودروهای فرسوده بر بازار خودرو اظهار داشت: طرح خودروهای فرسوده تاثیر چندانی بر خودروهای نو و صفر نداشته و تنها مدتی خرید و فروش خودروهای فرسوده و قدیمی را رونق داد که این بازار پس از پایان ثبت‌نام در حال حاضر به حالت قبلی خود بازگشته است.

«حسینیان» نیز یکی‌دیگر از نمایشگاه‌داران خودرو در خصوص وضعیت بازار خودرو طی هفته گذشته گفت: طی هفته گذشته بازار خودرو افت قیمت ۲۰۰ الی ۳۰۰هزار تومانی داشته و این افت بیشتر شامل خودروهای پرشیا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند بوده است.

وی وضعیت توزیع خودرو در بازار را مناسب دانست و افزود: وضعیت توزیع در بازار به دلیل کاهش تقاضا بهبود یافته و در حال حاضر فقط خودروی پرشیا با مشکل توزیع مواجه است که این مشکل هم مربوط به کارخانه اعلام شده است.

حسینیان در رابطه با توزیع سمند و کاهش تولید این خودرو گفت: مشکل کمبود خودروی سمند تا حدودی برطرف شد و در مورد «سمند سال» نیز به دلیل اینکه متقاضی این خودرو کاهش یافته مشکل کمبود توزیع آن برطرف شده است.

«لیزینگ عرشیا شرق» نیز یکی از فعالان بازار خودرو در مورد وضعیت توزیع خودرو در بازار گفت: مشکل توزیع تاحدودی برطرف شده و تنها بر روی خودروی سمند مشکل وجود دارد.

لیزینگ عرشیا شرق در مورد افزایش قیمت خودروطی هفته گذشته اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها اصولا بین ۲۰۰ الی ۳۰۰هزار تومان است که تاثیر چندانی بر روی لیزینگ‌ها ندارد.

لیزینگ عرشیا شرق در خصوص اینکه چه خودرویی بیشترین متقاضی را طی مدت گذشته داشته، گفت: خودروی پراید به دلیل قیمت پایین و شرایط مناسب آن بیشترین متقاضی را دارد و اکثر مردم شرایط این خودرو را راحت‌تر می‌پذیرند.

از سویی دیگر، جلال ریخته‌گر قدیمی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل نیز درخصوص وضعیت بازار در هفته گذشته به خبرنگار ما گفت: این هفته نیز مانند چند هفته گذشته بازار خودرو با افت قیمت روبه‌رو بود. هرچند هرساله در ماه‌های مهر، آبان و آذر این بازار با افت قیمت و رکود مواجه می‌شود.

وی در مورد وضعیت بازار خودرو‌های وارداتی اظهار داشت: بازار از خودرو‌های وارداتی اشباع شده است و این خودرو‌ها به دلیل مشکلاتی که در خدمات پس از فروش دارند، استقبال بسیاری از آنها نمی‌شود.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل ادامه داد: خودرو‌های وارداتی من جمله بنز و بی‌.‌ام‌.و با کاهش قیمت نسبت به اوایل ورودشان به بازار داخلی روبه‌رو بودند.

وی در رابطه با دلایل کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی عنوان کرد: این‌گونه خودرو‌ها به دلیل نامناسب بودن شرایط خدمات پس از فروش و مسوولیت‌پذیر نبودن واردکنندگان در برابر ارائه خدمات پس از فروش با کاهش تقاضا روبه‌رو شده‌اند.

ریخته‌گر در حالی افت فروش خودرو‌های وارداتی را مربوط به ارائه خدمات پس از فروش و عدم مسوولیت‌پذیری واردکنندگان می‌خواند که برخی از کارشناسان خودرو کاهش تقاضای این نوع خودرو‌ها را به دلیل فروش خودرو‌های سال گذشته همراه با ورود خودرو‌های جدید فراخوانده‌اند.

ریخته‌گر کاهش قیمت خودرو‌های وارداتی را متاثر از قیمت جهانی دانست و گفت: قیمت انواع خودروی وارداتی سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ در بازار تا ۵۰درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر خودروی بنز وارداتی مدل ۲۰۰۶ و خودروی تویوتا هرکدام به ترتیب ۵۰ و ۲۰درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

ریخته‌گر قدیمی در خصوص انواع خودرو‌های وارداتی جدید به بازار عنوان کرد: BMWLI مدل ۷۳۰ و ۷۴۰، BMW مدل ۶۳۰، بنز مدل ۳۵۰E و ۳۵۰S، بنز مدل ۳۵۰ CLS، سیتروئن CS (جدیدترین خودروی وارداتی به کشور) هیوندای آزارا و سوناتا و ورنا را از جدیدترین خودرو‌های وارداتی به کشور اعلام کرد.

وی در خصوص تخلف در فروش خودروهای وارداتی مدل ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ توسط برخی از کمپانی‌های واردکننده خود به کشور گفت: با توجه به اطلاعیه‌های قبلی این اتحادیه هنوز هم برخی از واردکنندگان خودروهای مدل ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ را به جای مدل ۲۰۰۶ به مشتریان عرضه می‌کنند.

ریخته‌گر قدیمی در رابطه با ورود خودروی ال-۹۰ به بازار و تاثیر آن بر بازار داخلی گفت: ال-۹۰ خودرویی است که هنوز در بازار امتحان نشده است و تا زمانی که این خودرو وارد بازار نشده نمی‌توان در مورد تاثیر آن بر بازار خودرو اظهارنظر کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از متقاضیان خودرو به خاطر شرایط قیمت خودروی ال-۹۰ منتظر ورود این خودرو به بازار هستند و در اصل این مصرف‌کنندگان هستند که قیمت خودرو را در بازار تعیین می‌کنند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران در رابطه با خبر ممانعت از ورود مگان به بازار داخلی و تاثیر آن بر روی بازار اظهار داشت: مگان در ردیف خودروهای زانتیا بوده و چون هنوز به صورت کامل وارد بازار نشده بود نمی‌توان در خصوص تاثیر آن بر بازار خودرو نظر داد.

ریخته‌گر قدیمی ادامه داد: خودروهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند خریداران خاص خود را دارند و تاثیر ورود این گونه خودروها بر روی بازار نمی‌تواند زیاد باشد.

وی در رابطه با وعده خودروسازان در خصوص تعویض ۲۵۰هزار خودروی فرسوده و تاثیر آن بر بازار خودرو عنوان کرد: تعویض خودروهای فرسوده تاثیری بر قیمت خودرو نمی‌گذارد ولی در رابطه با تعویض این تعداد خودرو هنوز سازمانی نتوانسته به این وعده‌ها عمل کند.

وی در پایان ادامه داد: خودروسازان در روز حدود ۴هزار خودرو تولید می‌کنند که در سال می‌شود حدود یک میلیون و چهارصد و چهل هزار خودرو که جایگزینی ۲۵۰هزار خودرو نمی‌تواند تاثیر آنچنانی بر بازار داشته باشد.

طبق گفته فعالان بازار خودرو این روزها سواری پراید هاچ‌بک سفید با قیمت ۶میلیون و ۶۵۰هزار تومان، پراید صندوق‌دار سفید با قیمت ۷میلیون و ۳۴۰هزار و پراید متالیک نیز با قیمت ۷میلیون و ۴۴۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

خودروی آردی نیز از ۷میلیون و ۱۰۰هزار تومان و خودروی روآ با رنگ متالیک نیز با قیمت ۷میلیون و ۸۵۰هزار تومان به فروش می‌رود.

پژو جی‌ال‌ایکس نیز از قیمت ۱۱میلیون و ۹۵۰هزار تومان تا ۱۲میلیون و ۱۰۰هزار تومان فروخته می‌شود.

سمند نیز از ۱۱میلیون و ۵۰۰ تا ۱۱میلیون و ۶۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد و پژو ۲۰۶ نیز با قیمت ۱۱میلیون تا ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان به فروش می‌رسد.