تنها 4/0 درصد خودروهای تولیدی کشور گاز سوز شده اند

علیرضا بهداد- آمارهای وزارت صنایع و معادن نشان می‌دهد که از ابتدای تولید خودرو در ایران تا اوایل مرداد ماه سال‌جاری ۷‌میلیون و ۴۴۵هزار و ۸۹۴خودرو شامل سواری، دو دیفرانسیل، ون، آمبولانس، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس و انواع کامیون تولید شده که از این تعداد ۲۷هزار و ۴۵۱ (۴/۰درصد) دستگاه خودرو تا اوایل مرداد ماه دوگانه‌سوز شده است. این آمار نشان می‌دهد تاکنون هیچ خودروی دوگانه‌سوزی به کشور وارد نشده و تمامی خودروهای گازسوز کشور در کارخانه‌های خودروسازی داخلی تولید شده‌اند. این در حالی است که براساس تبصره ۱۳قانون بودجه سال ۸۵ باید تا پایان امسال ۲۵۰هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید شود. به عبارت دیگر سال‌جاری را می‌توان سال تولد خودروهای گازسوز در کشور دانست چرا که حدود ۱۰برابر خودروهای گازسوز شده کل کشور در سال‌جاری به جاده‌های کشور تزریق خواهد شد.

از طرفی دیگر براساس مصوبه هیات ۵نفره نمایندگان ویژه رییس‌جمهور، از ۱/۴/۸۶ خودروسازان موظف به تولید خودروهای پایه گازسوز یا دوگانه‌سوزی هستند که محمود احمدی‌نژاد در گزارش خود به مردم نیز چندی پیش این موضوع را گفته بود. درواقع سال ۸۵ آخرین سال تولید خودروهای بنزین‌سوز است و سال آینده تنها به مدت سه ماه این خودروها در کشور تولید خواهد شد و از آن به بعد تمامی خودروهای ساخت داخل دوگانه‌سوز خواهد بود. بنابراین سال آینده پس از ۴۰سال تولید خودروهای بنزین سوز، فرزند دوم صنعت خودروسازی کشور، یعنی خودروهای دوگانه‌سوز یا پایه گازسوز، متولد خواهد شد.

تاریخچه استفاده از گاز طبیعی در خودروها به کشور ایتالیا، باز می‌گردد. این کشور، نخستین کشوری است که از سال ۱۹۱۰ به فکر استفاده از گاز طبیعی فشرده به عنوان سوخت در خودرو افتاد و اکنون دارای بیش از ۳۷۰هزار خودروی گاز طبیعی‌سوز و حدود ۴۲۰جایگاه CNG است.کشورهای کانادا، نیوزیلند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، آمریکا، آرژانتین، برزیل، ترکیه، آذربایجان، هلند، چین و برخی کشورهای دیگر در این زمینه تجربیات خوبی را به دست‌آورده‌اند. هم‌اکنون بیش از ۵میلیون خودروی گازسوز در سطح جهان قرار دارند که با توجه به آمار وزارت صنایع و معادن کشورمان می‌‌توان گفت ۵/۰درصد از خودروهای گازسوز دنیا در ایران تولید شده‌اند که مقدار بسیار ناچیزی است.

تاریخچه تولید خودروهای گازسوز در کشور نیز تاریخچه جالبی است. برای اولین بار در سال ۱۳۵۶ طرح گازسوز کردن خودروها به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تبدیل ۱۲۰۰دستگاه سواری به مرحله اجرا درآمد. ده سال بعد از این تاریخ یعنی در سال ۱۳۶۶ دوباره این طرح در کشور و این بار در مشهد به اجرا درآمد. اما پس از گذشت ۳۰سال، در سال ۸۶ طرحی اجرا خواهد شد که این بار تمام خودروهای تولیدی کشور را برای تبدیل شدن به گازسوز نشانه گرفته است. هیات ۵ نفره نمایندگان ویژه رییس‌جمهور با اعضایی همچون فرهاد رهبر، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، پورمحمدی، وزیر کشور، زریبافان، دبیر هیات دولت، هاشمی، معاون هماهنگی امور عمرانی، وزیر کشور و محرابیان، مشاور رییس‌جمهوری در پیگیری طرح‌های ویژه در خردادماه سال‌جاری طرح ممنوعیت تولید خودروهای غیرگازسوز را تصویب کردند اما هنوز این مصوبه به سازمان ذی‌ربط ابلاغ نشده است. اما با توجه به اینکه رییس‌جمهور در گزارش خود به مردم بر این مطلب تاکید فراوان کرده به نظر می‌رسد که خودروسازان باید خود را برای مواجهه با این مصوبه آماده کنند.

بررسی آمارهای تولید خودرو از سال ۸۰ تا مردادماه ۸۵ نشان می‌دهد که در سال ۸۰ هیچ خودرویی در کشور دوگانه‌سوز نشده است اما سال ۸۱، تعداد ۹۶دستگاه اتوبوس شهری و ۱۹اتوبوس شهاب گازسوز شدند. بنابراین در این سال ۱۱۵ اتوبوس گازسوز شده‌اند. در سال ۸۲ نیز تعداد ۲۵مینی‌بوس گازسوز و ۵۷۴اتوبوس شهری و ۸۲دستگاه اتوبوس شهاب نیز گازسوز شده و در مجموع ۶۸۱دستگاه خودرو دیزلی به گازسوز تبدیل شده‌اند که نسبت به سال ۸۱، تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز به حدود ۶برابر افزایش یافته است.

سال ۸۳ نیز تعداد ۶۶دستگاه سمند، ۸۹وانت نیسان، ۹۳مینی‌بوس، ۶۹۰اتوبوس شهری، ۲۸۳اتوبوس شهاب و در مجموع یک‌هزار و ۲۲۱دستگاه خودرو را خودروساز‌های کشور دوگانه‌سوز کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال ۸۲ به دو برابر افزایش یافته است. در این سال سمند تنها خودروی سواری است که به صورت دوگانه‌سوز در کشور تولید شده است.

میزان تولید خودرو‌های دوگانه‌سوز در سال ۸۴ به طور چشمگیری افزایش یافته است به طوری که در این سال ۱۵هزار و ۷۲۴دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید ‌که این تعداد شامل ۶هزار و ۲۲۴دستگاه سمند، ۸۳۲دستگاه پژو ۴۰۵، ۱۷دستگاه آردی، یک دستگاه پژوپارس، ۵هزار و ۸۵۳دستگاه پراید، ۴۶دستگاه‌ وانت پیکان، ۲هزار و ۱۵دستگاه وانت نیسان، یک دستگاه مینی‌بوس کروز، ۱۸دستگاه مینی‌بوس، ۶۱۷دستگاه اتوبوس شهری و ۱۲۷دستگاه اتوبوس شهاب است.

تولید خودرو‌های گازسوز در سال ۸۴ نسبت به سال ۸۳، حدود ۱۳برابر افزایش پیدا کرده است.

اما تا اوایل مرداد ۸۵ نیز ۳هزار و ۴۳۹دستگاه سمند، ۶۹دستگاه پژو ۴۰۵، ۹دستگاه آردی، ۲دستگاه پژوپارس، ۳هزار و ۹۴۴دستگاه پراید، ۱۷دستگاه وانت‌پیکان، یک‌هزار و ۶۲۴دستگاه وانت نیسان، ۴دستگاه مینی‌بوس کروز، ۲۴۹اتوبوس شهری و ۳۳۵اتوبوس شهاب گازسوز تولید شده که نشان‌دهنده آن است که طی چهار ماهه سال‌جاری ۹هزار و ۶۹۲دستگاه خودروی گازسوز در کشور تولید می‌شود.

با احتساب ۲۵۰هزار خودروی دوگانه‌سوز مربوط به تبصره ۱۳ و تولید ماه‌های مرداد و شهریور تا پایان سال ۸۵، بیش از ۲۶۰هزار خودروی دوگانه‌سوز در کشور تولید خواهد شد.