واردات مگان انجام شد، مشکل تولید آن است

مژگان میرزایی- در حالی که برخی از مسوولان وزارت صنایع و معادن از سیاست‌های این وزارتخانه مبنی بر جلوگیری از ورود خودرو مگان به ایران سخن می‌گویند، چهارشنبه گذشته معاون امور اقتصادی و بین‌الملل این وزارتخانه، ضمن تایید ورود مگان به ایران تصریح کرد که مشکل مگان تنها بر سر تولید است. محسن شاطرزاده در نشست مطبوعاتی که عصر چهارشنبه گذشته ترتیب داده بود با پافشاری خبرنگار ما مبنی بر اطلاع از آخرین وضعیت تولید و واردات مگان اظهار داشت که قرارداد مگان یک قرارداد چند مرحله‌ای بود که واردات این خودرو طبق قرارداد انجام، ولی تولید آن به صورت CKD هنوز صورت نگرفته و دچار مشکل شده است. وی همچنین تاکید کرد که مشکل تولید مگان با سفر هیاتی از کشور ترکیه به ایران به زودی حل خواهد شد. واردات مگان از ترکیه به کشورمان در حالی متوقف شد که مسوولان وزارت تجارت ترکیه نیز از پذیرفتن خودرو سمند به‌دلیل مسائل ایمنی و استاندارد ممانعت به عمل آ‌وردند، هر چند مدیرکل دفتر روابط بین‌الملل وزارت صنایع بارها در اظهارنظرهای مختلف این دو موضوع را بی‌ربط با یکدیگر عنوان کرد، اما به گفته وی خودروی مگان همچنان حق ورود به کشور را ندارد، از سویی دیگر خودروی سمند نیز هنوز مجوز ورود به آن کشور را اخذ نکرده است. تردد خودروهای مگان در سطح شهر تهران نیز سوالی است که به‌رغم توقف ورود آن به کشور برای بسیاری از مردم جای سوال داشت. محسن شاطرزاده چهارشنبه گذشته تا حدودی توانست به این ابهام پاسخ قانع‌کننده‌ای دهد. وی اظهار داشت که طبق قرارداد ورود آن به صورت CBU صورت گرفته و مشکل تنها در تولید این خودرو است. وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر سفر هیات ترکی به همراه وزیر تجاری این کشور تصریح کرد که سفر این هیات تنها به‌دلیل مشکل تولید مگان نیست و موضوعات مختلفی در این نشست مطرح خواهد شد.محسن شاطرزاده، همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ در زمینه گازسوز کردن خودرو‌های فرسوده گفت: در تبصره ۱۳ فقط دوگانه‌سوز کردن خودروها مطرح نیست و جزئیات بیشتری در آن در نظر گرفته شده است. در این تبصره وزارت صنایع و معادن به عنوان یک هماهنگ‌کننده عمل می‌کند.

وی ادامه داد: تا سال گذشته گازسوز کردن خودرو‌ها توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام می‌شد و در سال جدید مجلس گازسوز کردن خودروها را به خودروسازها محول کرد و سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت موفق شد مبلغ ۷۰۰هزار تومان بابت گازسوز کردن هر خودرو به خودروساز بپردازد.

شاطرزاده مشکل اصلی خودروسازان را برای گازسوز کردن خودروها گران شدن مخزن گاز عنوان کرد و گفت: تامین تجهیزات دوگانه‌سوز کردن خودروها یکی از مشکلات اصلی خودروسازان است. با افزایش تقاضا برای مخزن گاز در بازار جهانی قیمت مخازن به صورت غیرقابل قبولی افزایش یافت که این افزایش قیمت مشکلات بسیاری برای خودروسازان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: ما امیدواریم خودروسازان تا پایان سال بتوانند تبصره ۱۳ قانون بودجه را برای گازسوز کردن ۲۸۰هزار دستگاه خودرو محقق کنند.

شاطرزاده تولید خودرو‌ها با موتور‌های پایه گازسوز را از وظایف خودروسازان دانست و اظهار داشت: تولید خودروها با موتور‌های پایه گازسوز از وظایف خودروسازان است، ولی خودروسازان برای انجام این وظیفه احتیاج به منابع دارند.

به همین منظور پیشنهاد‌هایی به رییس‌جمهور ارائه شده که در صورت موافقت، این مشکل خودروسازان هم برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: تمام خودروسازان مکلف هستند که تا تیرماه سال آینده خودروهای تولیدی خود را دوگانه‌سوز کنند. در غیر این صورت خودرو‌های آنها شماره‌گذاری نخواهد شد. حتی در مورد ال-۹۰ نیز ما آنها را مکلف به انجام این کار کرده‌ایم.

شاطرزاده در خصوص افزایش قیمت و تغییر آبشن‌‌های ال-۹۰ گفت: آبشن‌ها و قیمت خودروی لوگان تغییری نکرده و تمام شرایطی که در قرارداد لوگان قید شده در این خودرو لحاظ شده است.

وی ادامه داد: هدف اصلی از تولید لوگان ساخت یک خودروی داخلی با مشارکت یک شرکت خارجی با حداقل قیمت بود که این هدف محقق نشده است.

شاطرزاده مساله اصلی را در تولید لوگان مساله قیمت این خودرو دانست و عنوان کرد،تکنولوژی، ۶۰درصد ساخت داخلی و صادرات در مراحل بعدی قرار دارد. وی تصریح کرد: قیمت لوگان بدون آبشن ۶۷۵۰یورو بود که این رقم تغییری نکرده است.

شاطرزاده در خصوص قیمت خودروهای صادراتی با اشاره به وجود کمیته قیمت‌گذاری صادرات و عضویت وزارت صنایع در این کمیته گفت: قیمت‌های صادراتی خودرو در حد پایینی نیست و در واقع صدور خودرو از کشور صرفه اقتصادی به همراه دارد.

وی با بیان اینکه قیمت‌های صادراتی خودرو قابل دفاع است، گفت: قیمت صادراتی سمند و پژو بین ۱۲ تا ۱۸هزار دلار است و در واقع صادرات برای کشور یک سرمایه محسوب می‌شود.

وی افزود: صادرات خودرو حداقل ۳۰درصد ارزش افزوده به همراه خواهد داشت که ۱۵درصد آن سهم خودروسازان است و به این ترتیب حتی اگر با واردات قطعه به مونتاژ خودرو و سپس صدور آن نیز بپردازیم، صرفه اقتصادی به همراه خواهد داشت.وی در پایان از آغاز تولید کارخانه‌های خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو برای تولید پراید و سمند در ونزوئلا از اواخر ماه نوامبر خبر داد و گفت: قطعات SKD، این خودروها به ونزوئلا حمل شد و فاز اول تولید به زودی شروع خواهد شد.