خسارت 10میلیارد تومانی ایران‌خودرو از آتش‌سوزی خودروهای 405

مفیدی: استدلال فنی و مهندسی در خصوص آتش‌سوزی خودرو ۴۰۵ وجود ندارد علیرضا بهداد- مهدی مفیدی، رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در خصوص اعلام جرم اخیر نیروی انتظامی و نامه دادستان کل کشور به وزیر صنایع و معادن به خاطرآتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵ به خبرنگار ما گفت: هنوز هیچ اخطار فنی در این خصوص نشنیده‌ایم و بیشتر مسائل عنوان شده در این خصوص کلی بوده است.

وی با اشاره به اینکه شنبه‌شب گذشته در جریان بحث‌های مربوط به پژو ۴۰۵ قرار گرفته است، گفت: باید ریزتر وارد این قضیه شویم تا دلائل آن را دریابیم چرا که هنوز استدلال‌های فنی و مهندسی در این خصوص ارائه نشده است.

مفیدی این سخنان را در حالی عنوان می‌کند که شرکت ایران‌خودرو طی چند سال گذشته با افتتاح پایگاه‌های ساخت خودرو در خارج از کشور اعتبار زیادی کسب کرده است. اما در داخل با مشکلاتی روبه‌رو است که هر روز بر دامنه آن افزوده‌تر می‌شود.

اعلام جرم نیروی انتظامی به علت آتش‌سوزی در یکی از محصولات ایران‌خودرو و در پی آن نامه دادستان کل کشور به وزیر صنایع و معادن در خصوص پی‌گیری این مساله و تاثیر آن در افکار عمومی این شرکت را با چالشی جدید روبه‌رو کرده است. البته بحث عدم حمایت مالی داخلی و خارجی و اعتراضات کارگری در شرکت ایران‌خودرو‌دیزل نیز بر این قضایا بی‌تاثیر نبوده است. همچنین استعفای چند روز پیش معاون مالی و اقتصادی مدیرعامل ایران‌خودرو که هنوز مورد قبول واقع نشده نیز از وجود برخی مشکلات مالی در بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی خاورمیانه خبر می‌دهد.

اما پرونده آتش‌سوزی خودروهای پژو ۴۰۵ تحویلی سه ماه آخر سال ۸۳ که می‌رفت با فراخوان عمومی ایران‌خودرو مختومه شود، بار دیگر با مصاحبه سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی با یکی از خبرگزاری‌ها گشوده شد، سرهنگ هاشمی در این مصاحبه اعلام کرده بود که طی پنج ماه نخست امسال، نزدیک به ۱۲۴ تن از هموطنان، در اثر آتش‌سوزی در پژو ۴۰۵ جان خود را از دست داده‌اند. استدلال نیروی انتظامی از تصادفات جاده‌ای منجر به آتش‌سوزی این است که تصادفاتی که در آنها خودرو آتش گرفته است، بیشتر خسارتی بوده و چون خودرو دارای نقص فنی بوده پس از تصادف دچار آتش‌سوزی شده است.

اما منوچهر منطقی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو، کشته شدن افراد در اثر آتش‌سوزی محصولات ایران‌خودر را غیرقابل قبول می‌داند. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: آماری که سازمان آتش‌نشانی و نیروی انتظامی در خصوص مرگ افراد ارائه کرده‌اند، نشان‌دهنده این نیست که ایراد از خودرو بوده بلکه نشان می‌دهد خودرو پس از تصادف دچار آتش‌سوزی شده است که این مورد مربوط به حوادث جاده‌ای است. اگرچه منطقی با بیان این مطلب از عدم وجود ارتباط مشکلات ۴۰۵ با آتش‌سوزی‌های پس از تصادف و تبرئه ایران خودرو سخن می‌گوید، ولی نیروی انتظامی معتقد است که تصادف‌های ثبت شده بیشتر خسارتی بوده‌اند و نباید کسی در این تصادف‌ها کشته می‌شد، اما با توجه به اینکه خودروها دارای نقص فنی بوده‌اند پس از تصادف دچار آتش‌سوزی شده‌اند. منطقی در این خصوص می‌گوید: خیلی وقت است که قطعات مشکل‌دار مربوط به ۴۰۵ جمع‌آوری شده است و حتی فراخوان داده‌ایم که دارندگان خودروهای پژو ۴۰۵ برای بازبینی خودروهای خود به نمایندگی‌های ایران‌خودرو مراجعه کنند و اگر دقت کرده باشید تولید برخی از محصولات ایران‌خودرو کاهش یافت و از نیمه دوم ۸۴ خودروهایی که به بازار آمد تغییرات کیفی داشته‌اند و نقایص آن برطرف شده است.

وی می‌افزاید: براساس تمام اطلاعات موجود، مرگ افراد در اثر آتش‌سوزی محصولات این شرکت قابل قبول نیست و اگر چنین حادثه‌ای اتفاق افتاده باشد مربوط به تصادف جاده‌ای است و حتی تعداد حوادث ایجاد شده برای پژوهای ۴۰۵ فوق‌العاده کم است.

وی در خصوص تعداد این حوادث می‌گوید: نمی‌خواهم اعلام کنم که چه تعداد حادثه روی داده است چرا که باعث می‌شود تا استفاده‌های دیگری از این آمار شود اما کل خسارات برآورد شده که در اثر این آتش‌سوزی‌ها به وجود آمده ۱۰میلیارد تومان است.

منطقی می‌افزاید: تلاش می‌کنم تا بهمن‌ماه این مساله را به هر شکل حل کنیم که به همین منظور تیم‌های متعددی را گذاشته‌ایم تا روی این مساله کار کننده تا اگر معلوم شد که محصولات با مشکل مواجهند، فراخوان دهیم. وی می‌گوید: از مرداد‌ماه سال ۸۴ که بحث مشکل قطعه‌ای خودروی پژو ۴۰۵ و آتش‌سوزی در آنها مطرح شد تاکنون ۱۰۸ مورد اطلاعیه رادیویی ۶۸ مورد در جراید و ۸۰۰هزار تراکت در مراکز خدمات پس از فروش ایران‌خودرو توزیع شده است.

وی با اشاره به عدم مراجعه ۲۵درصد از مالکان خودروهای پژو ۴۰۵ می‌افزاید، متاسفانه برخی از مالکان این خودرو نسبت به فراخوان اعلام شده کم توجهی کرده‌اند و درصدد اعمال روش‌هایی هستیم که خودروهای پژو ۴۰۵ به محض حضور در یک نمایندگی به صورت ضرب‌الاجل مورد بررسی قرار گرفته و رفع عیب شوند.

منطقی همچنین جو کنونی ایجاد شده در مورد مشکل پژو ۴۰۵ را نامناسب و غیرمنصفانه توصیف کرده و افزوده است که این شرایط با توجه به موقعیت بین‌المللی ایران‌‌‌خودرو و شدت رقابت در بازارهای صادراتی برای صنعت کشور مناسب نیست.

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد در خصوص اینکه نیروی انتظامی، شرکت تحت مدیریت وی را مقصر مرگ ۱۲۴تن از افراد می‌داند، می‌افزاید: این موضوع باید توسط متخصصان هر دو طرف بررسی و ریشه‌یابی شود تا دلایل بروز این آتش‌سوزی‌ها مشخص شود. بنابراین قبل از این بررسی، قضاوت در این خصوص قابل قبول نیست و هیچ‌کس نمی‌‌تواند در مورد دلایل این آتش‌سوزی صحبت کند.

وی خاطر نشان می‌کند: اگر تمام خودروها دچار چنین حادثه‌ای می‌شدند آن وقت می‌‌توانستیم بگوییم که نقص از خودرو است، اما وقتی که در تعداد زیادی از خودروها تعداد کمی دچار آتش‌سوزی شده‌اند موضوعی است که نیاز به بررسی سه جانبه ایران‌‌خودرو، نیروی انتظامی و شرکت سازنده موتور، پژو، دارد و پس از این بررسی می‌توانیم به طور دقیق اعلام کنیم که دلایل آتش‌سوزی‌ها چه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که شایعه آتش‌سوزی خودرو پرشیا نیز وجود داشته است، می‌گوید: موتورهای مشکل‌دار بیشتر روی پژو ۴۰۵ نصب شده است و استفاده آن در بقیه محصولات محدود بوده است.

در واقع منطقی غیرمستقیم تایید می‌کند که سمند و پرشیا هم گرفتار آن قطعه مرموز مشکل‌دار شده‌اند اما پژو ۴۰۵ در این خصوص اکثریت دارد و بیشتر در کانون توجهات قرار گرفته است.