براساس قراردادی بین شرکت‌های حمل‌ونقل خارطوم و ایران خودرو، خط تولید پیکان به این شرکت سودانی فروخته شد. به گزارش ایسنا، علیرضا میرزایی، معاون صادرات ایران‌خودرو گفت: بر این اساس خطوط تولید پیکان شامل بدنه‌سازی و خط تزئینات به شرکت سودانی منتقل می‌شود و بانک‌های ایرانی قرار است تسهیلات مالی لازم برای این خرید را برای شرکت سودانی فراهم کنند.

او درباره چگونگی تامین تسهیلات برای شرکت سودانی گفت: بانک توسعه صادرات تسهیلاتی را برای شرکت سودانی تامین می‌کند. فقط بوروکراسی اداری این بانک و نحوه تامین ضمانت کافی برای شرکت سودانی مساله‌ساز شده که امیدواریم با کمک دولت این مشکل نیز حل شود. به هر حال با توجه به وجود ۵۰هزار دستگاه خودرو پیکان انگلیسی در سودان، سودانی‌ها خواستار این خودرو هستند.

امیر موسوی، مدیر پروژه سودان ایران‌خودرو، در این رابطه نیز گفت: طرف خرید شرکت حمل‌ونقل خارطوم سودان و ارزش فروش خط پیکان نیز ۲۴میلیون دلار است. ظرفیت این کارخانه در سال اول ۱۰هزار دستگاه است که در سال دوم به ۲۰هزار دستگاه خواهد رسید و ایران‌خودرو وظیفه فروش و آموزش و راه‌اندازی خط را بر عهده دارد. وی، قیمت پیکان در سودان را حدود شش‌هزار دلار خواند و گفت: خط تولید پیکان در طول ۱۴ ماه در سودان راه‌اندازی خواهد شد و طی سه سال قطعات آن مانند موتور و اجزای بدنه از ایران به سودان صادر و خودرو در آنجا مونتاژ می‌شود. ارزش سالانه این ارسال قطعات نیز سالانه حدود ۴۰میلیون دلار خواهد بود و ۵۰درصد تولیدات، سواری و ۵۰درصد تولیدات نیز خودرو وانت خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا خبر تولید دوباره پیکان در ایران خودرو برای ارسال به سودان صحت دارد یا خیر؟ گفت: چنین چیزی صحت ندارد، زیرا خط پیکان جمع‌آوری شده و پیش از تولید در سودان فقط پنج دستگاه از این خودرو برای تست به این کشور ارسال خواهد شد. موسوی ادامه داد: قرارداد ما با سودان ۱۰ ساله و درازمدت است و ایران قرار است سودان را ظرف ۱۰ سال خودروساز کند، به گونه‌ای که از سال چهارم، تولید داخل پیکان در سودان آغاز و به حدود ۳۰درصد می‌رسد و ایران خودرو قرار است در انتهای ۱۰سال خودرو ملی سودان را طراحی و در این کشور تولید کند.