استقبال کم تاکسیرانان تهرانی از خروج خودروهای فرسوده

علیرضا بهداد - پس از تصویب تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۸۵ که براساس آن باید ۲۵۰هزار خودروی فرسوده در سال‌جاری از رده خارج و به جای آنها به همین میزان خودروی دوگانه‌سوز تحویل داده شود، خروج خودروهای فرسوده وارد مرحله جدیدی شد. تسهیلات جدید دولت برای این طرح هنوز نتوانسته اقبال عمومی را جذب کند. از سویی دیگر خودروسازان نیز که تولید ۲۵۰هزار خودروی گازسوز طبق قانون بودجه در برنامه آنها قرار گرفته بود، بدون برنامه‌ریزی خاصی با این طرح مواجه شدند.

دولت نیز با درک این موضوع ستاد ویژه پیگیری تبصره ۱۳ قانون بودجه را تشکیل داد تا با اطلاع‌رسانی دقیق و پیگیری‌های موثر بتواند این طرح را طی سال‌جاری در کشور اجرا کند.

بر همین اساس در این ستاد نمایندگانی از وزارت کشور، خودروسازان، بانک ملت، نیروی انتظامی و... حضور یافتند تا هماهنگی بیشتری در این زمینه به عمل آید.

سید رضا فاطمی، مجری طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با بیان این نکته که طرح جدید از هر لحاظ برای دارندگان خودروهای فرسوده مناسب است می‌افزاید، در این طرح وام ۵میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله و تخفیفات ۱۰ تا ۴۳میلیون ریال برای دارندگان این خودروها لحاظ شده است، این در حالی است که در طرح قبلی شرایط به گونه‌ای بود که جذابیت از نظر اقتصادی برای مالکان خودروهای فرسوده وجود نداشت. بنابراین مهم‌ترین مساله این است که مردم بدانند که طرح جدید که از امسال شروع شده با طرح‌های سال قبل تفاوت دارد.

وی خاطر نشان می‌کند، مهم‌ترین مساله در این طرح عدم اعتماد مردم به اجرای آن است، اما تمام تلاش دولت این است، تا پایان سال‌جاری ۲۵۰هزار خودرو فرسوده را از رده خارج کند.

از ابتدای هفته گذشته مرحله اول طرح از رده‌خارج‌کردن خودروهای فرسوده آغاز شده است.

در این مرحله قرار است ۵۰هزار تاکسی با عمر بالای ۱۵ سال و ۱۵هزار تاکسی پلاک موقت از رده خارج شود. سازمان‌های مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی در تهران و سایر شهرستان‌های کشور موظف شده‌اند تا با ثبت‌نام از متقاضیان قدم اول را در اجرای طرح جدید بردارند.

اما پس از گذشت ۹ روز از آغاز ثبت‌نام، خبرها حکایت از آن دارد که خروج تاکسی‌های فرسوده از شهرهای کوچک با استقبال مواجه شده و ظرفیت آن تکمیل شده است. تاکسی‌های فرسوده از شهرهای کوچک در شهرهای بزرگ نیز به جز تهران استقبال خوبی به عمل آمده است.

صادقی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی کشور، در این رابطه می‌گوید، در روزهای اول ثبت‌نام به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم و توجیه نشدن سازمان‌های تاکسیرانی این طرح با وقفه‌ای مواجه شد، اما هم اکنون ثبت‌نام در حال انجام است که ظرفیت برخی از شهرها هم پر شده است.

وی سهمیه تهران را حدود ۱۲هزار تاکسی عنوان می‌کند و می‌افزاید، در تهران تاکنون استقبال خوبی از این طرح نشده است که با توجه به اینکه حدود دو هفته دیگر مهلت برای ثبت‌نام وجود دارد باید منتظر ماند تا مالکان خودروهای فرسوده نسبت به ثبت‌نام اقدام نمایند.

وی خاطرنشان می‌کند، براساس قانون اگر دارندگان تاکسی‌های فرسوده نسبت به از رده خارج کردن خودروی خود اقدام نکنند، اجازه تردد به آنها داده نخواهد شد، چرا که در مراحل بعدی اجرای این طرح اولویت با خودروهای شخصی خواهد بود.

اما دارندگان تاکسی‌های فرسوده بعد از تحویل تاکسی خود می‌توانند یکی از سه خودروی پراید، سمند و پژو GLi را جایگزین کنند. به گفته تیموری کرمانی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران تا ظهر روز گذشته، ۸۴۰نفر از آنها تاکسی‌های فرسوده در تهران ثبت‌نام کرده‌اند که تاکنون هیچ‌کدام از پراید استقبال نکرده‌اند. وی می‌افزاید: عمده تقاضا بیشتر به سمت پژو GLi است چرا که رانندگان تهرانی پراید را به عنوان تاکسی قبول نداشته و از طرفی هم به خاطر بضاعت مالی توان خرید سمند را ندارند.