یک دانش‌آموخته دکتری مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت نوع ویژه‌ای از لنت‌ترمز شد که علاوه بر کیفیت برتر از تولید صدا جلوگیری می‌کند. به گزارش ایسنا، محسن معصومی، مجری طرح، صدای‌ترمز خودروها را از عوامل آلوده‌کننده محیط‌زیست برشمرد و گفت: در روش‌های متداول بر کاهش صدا از تغییر شکل هندسی، چند لایه کردن و تعبیه سوراخ در لنت استفاده می‌کنند ولی با تغییر شرایط محیطی و دمای لنت مشکل صدای ناخواسته تکرار می‌شد.

وی افزود: در این طرح ما برای نخستین بار موفق شدیم با استفاده از یک روش جدید صداهای ناخواسته را در تمام محدوده‌های دما و تواتر (فرکانس) بالا و پایین حذف کنیم.

معصومی، روش کار خود را اضافه کردن ماده‌ای به نام‌ترموپلاستیک الاستومر به لنت‌ترمز ذکر کرد و گفت: این ماده نوع خاصی از پلیمر است که خاصیت فیزیکی، مکانیکی و ارتجاعی لاستیک را در دمای پایین و فرآیند‌پذیری‌ ترموپلاستیک را در دمای بالا دارد.

وی افزود:‌ترکیبی که ما استفاده کردیم، بیش از ۱۵ جزء داشت که اجزای آن تنظیم و ‌درصد آنها برای رسیدن به نتیجه مطلوب به دقت و با کمک شبیه‌سازی رایانه‌ای و طراحی آزمایش تعیین شد. وی تصریح کرد: آزمایش‌های مختلف پس از تولید در واحدهای صنعتی درستی نتایج را تایید کرد.

معصومی هدف کلی این تحقیق را طراحی و ساخت مواد اصطکاکی حساس به دما برای حذف صدا ذکر کرد و گفت: مشکل صدای ‌ترمز علاوه بر خودروهای سواری در اتوبوس‌ها و قطارها نیز دیده می‌شود. وی افزود: در مرحله اول طرح مشکل صدا در خودروهای سواری

برطرف شد و در مرحله بعدی لنت‌ترمز بی‌صدا برای اتوبوس و قطار نیز ساخته خواهد شد.