دنیای اقتصاد: به‌رغم آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در اوایل زمستان سال گذشته واردات خودروهای متفرقه و غیررسمی را ممنوع اعلام کرد، اما این دو دسته از واردکنندگان با استفاده از روش‌هایی جدید در حال زنده کردن سهم بازاری خود هستند.

براساس آمار واردات خودروهای سواری به کشور در سال گذشته، واردکنندگان متفرقه سهم ۵۰ درصدی و نمایندگی‌های غیررسمی سهم نزدیک به ۵ تا ۱۰ درصدی از بازار واردات خودرو کشور را در دست داشتند. در شرایطی این‌دسته از واردکنندگان با مقررات وزارت صنعت مبنی بر الزام به اخذ نمایندگی‌های رسمی، از فعالیت در بازار حذف شدند که در شرایط کنونی یکی از روش‌های‌ این شرکت‌ها برای حفظ سهم‌شان در بازار وارداتی‌ها، مشارکت با نمایندگی رسمی در قالب خرید ثبت سفارش است. در این بین اما این شرکت‌ها روش دومی را برای حفظ سهم خود در نظر گرفته‌اند و آن مذاکره با شرکت‌های مادر به منظور اخذ مجوز نمایندگی رسمی است تا بتوانند سهم بازار خود را براساس قوانین جدید کشور حفظ کنند. در همین راستا برخی از شرکت‌های متفرقه یا غیررسمی حتی در پی مذاکره با شرکت‌هایی هستند که پیش از این نماینده رسمی خود در ایران را معرفی کرده بودند.

طبق مقررات سال گذشته وزارت صنعت برخی از شرکت‌های خارجی می‌توانند چندین نمایندگی در کشور داشته باشند. موضوعی که فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز بر آن تاکید دارد و می‌گوید: از آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ چند نمایندگی از شرکت مادر را ممنوع نکرده است؛ بنابراین بسیاری از شرکت‌های متفرقه در حال مذاکره با شرکت‌های مادر برای اخذ نمایندگی دوم هستند. موضوعی که ممکن است موجب تعدد نمایندگی‌های رسمی برخی از شرکت‌های مادر در کشور شود.موضوع دیگر در این بین، نگرانی برندها از کاهش سهم‌شان در بازار خودروی ایران است؛ بر همین اساس آنگونه که به‌نظر می‌رسد، آنها از افزایش تعداد نمایندگی‌هایشان در بازار ایران استقبال می‌کنند تا ضمن کسب سهم گذشته‌شان بتوانند به توسعه بازار خود نیز بپردازند.