محمد کاظمی افزود: موتور XUP نسبت به موتور پایه خود یعنی XU۷ تغییرات بسیاری داشت و بیش از ۳۰ قطعه در آن به صورت کامل تغییر کرد و موتوری کاملا جدید به وجود آمد تا بتواند استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت را که استانداردهای الزام‌آور است دارا باشد. مدیر طرح موتور XUP با بیان اینکه در این طرح، مهم‌ترین مساله مصرف سوخت و آلایندگی موتور بود، یادآور شد: موتور XU۷ از استاندارد آلایندگی یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا داده شده بود، اما موتور XUP از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است، به‌ویژه اینکه مصرف سوخت ترکیبی آن نیز روی خودروی پارس تقریبا ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و روی خودروی آریسان ۸.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش است.

از ابتدای طرح نیز مقرر شد موتور XUP به صورت دوگانه‌سوز طراحی و تولید شود تا بعدا بتواند در محصولات آریسان، سمند، پژو ۴۰۵ و پارس استفاده شود، اما به دلیل الزامات استانداردی، دو خودروی سمند و ۴۰۵ از خط تولید ایران‌خودرو خارج و دو خودروی پارس و آریسان تولید شدند.  وی با اشاره به تغییرات این موتور نسبت به موتور پایه عنوان کرد: در موتور XUP، برخی قطعات مانند مجموعه شاتون و پیستون به طور کامل تغییر کرده و جدید است. میل‌لنگ و یاتاقان‌ها نیز کاملا جدید هستند؛ روی بلوک موتور که تولید ایران‌خودرو است نیز تغییراتی صورت گرفته و سرسیلندر و چندراهه هوای این موتور کاملا جدید شده و به موتور XUM نزدیک است. با توجه به اینکه این موتور دوگانه‌سوز طراحی شده، تغییرات موادی در سوپاپ هوا و دود و سیت سوپاپ آن رخ داده است. 

کاظمی با بیان اینکه برخی از قطعات جانبی موتور مانند قطعات الکترونیکی و ECU، تغییراتی داشته‌اند، اظهار کرد: در نسخه تولیدی این محصول از دریچه گاز و پدال برقی استفاده شده است. همچنین قطعه خودرویی بسیار مهمی که به این موتور افزوده شده، منبع انبساط آب است که موجب تغییر کامل سامانه خنک‌کاری خودرو و موتور شده است. وی با اشاره به اینکه نسخه بنزین‌سوز موتور XUP دارای توان ۷۲ کیلووات و نسخه گازسوز آن دارای توان ۶۸ کیلووات است، عنوان کرد: پس از طراحی موتور EF۷ گازسوز، موتور XUP نیز موتور پایه گازسوز شد، زیرا موتور XU۷ که از قدیمی‌ترین موتورهای ایران‌خودرو به شمار می‌رود، در اصل یک موتور دوگانه‌سوز بود؛ اما موتور XUP که در حال حاضر روی محصول آریسان ۲ قرار دارد، تنها به شکل دوگانه‌سوز تولید می‌شود. وی با اشاره به اینکه خودروی آریسان ۲ نسبت به آریسان یک تغییرات بسیار زیادی دارد، گفت: مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته در این محصول، محرک شدن چرخ جلوی آن است.