نتایج یک بررسی که در مجله Traffic Injury Prevention منتشر شده به تاثیر سیستم‌های نظارت بر نقاط کور در تصادفات مربوط به تغییر لاین پرداخته است. این مطالعه نشان داد که نرخ وقوع تصادف در تغییر خط با خودروهایی که نظارت بر نقطه کور فعال دارند، ۱۴‌درصد کاهش یافته است. علاوه بر این، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌‌‌ها (ایالات‌متحده) برخی از آمارهای مربوط به تشخیص نقاط کور را منتشر کرد. نتایج این بررسی نشان می‌دهد استفاده از سیستم‌های نقطه کور، نرخ تصادفات جانبی و مقابل توسط خودروها را تا ۱۱‌درصد کاهش داده است. این نتایج حاکی از کاهش ۲۳ درصدی تصادفات منجر به جراحت بر اثر تغییر لاین، کاهش ۷ درصدی در نرخ خسارت به سایر وسایل نقلیه و کاهش ۹ درصدی نرخ جراحات وارده به افراد در وسایل نقلیه دیگر است. همچنین داده‌‌‌های انجمن بین‌المللی علوم ترافیک و ایمنی (ایالات‌متحده) نشان می‌دهد که تغییر خطوط باعث حدود ۱۷‌درصد از برخوردهای شدید است. طبعا با توجه به شرایط خاص رانندگی در ایران و عوامل تاثیرگذار مختلف بر آن، در صورت بررسی آماری، تفاوت معنادارتری را به دنبال رواج سیستم‌های نقطه کور، شاهد خواهیم بود.

تشخیص نقطه کور (BSD)

همان‌طور که گفته شد، یکی از موارد شایع در تصادفات رانندگی به وجود وسیله نقلیه دیگر در نقطه کور راننده مربوط است و حتی رانندگان مجرب هم از بروز آن در امان نیستند. اما رادار تشخیص نقطه کور (Blind Spot Detection) در چنین موقعیت‌‌‌هایی به کمک راننده می‌‌‌آید و در صورت وجود وسیله نقلیه در آن نقطه، روی آینه‌‌‌ جانبیِ همان سمت به راننده هشدار می‌دهد تا از تغییر ناگهانی لاین خود اجتناب کند.

دستیار تغییر لاین (LCA)

می‌توان حالتی را متصور شد که راننده متوجه هشدار روی آینه جانبی نشده است یا در فاصله کوتاهی از تصمیم برای تغییر لاین، می‌‌‌خواهد برای این کار اقدام کند. در صورتی که طی همین مدت، وسیله نقلیه دیگری در نقطه کور خودرو قرار گرفته باشد، صدای راهنمای خودرو قطع می‌شود، صدای هشدار دستیار تغییر لاین (Lane Change Assist) به گوش می‌رسد و روی کلاستر (صفحه‌کیلومتر) خودرو مشاهده می‌شود تا راننده آگاه شده و برای تغییر لاین درنگ کند.

هشدار ترافیک مجانب عقب (RCTA)

یکی دیگر از خطرات بالقوه برای رانندگان، مربوط به زمانی است که قصد دارند با دنده عقب از پارک خارج شوند و دید خوبی ندارند. در این وضعیت، عبور وسیله نقلیه دیگر از مسیر می‌تواند عاملی برای تصادف باشد. خودروهای فونیکس با بهره‌‌‌مندی از رادار هشدار ترافیک عبوری در عقب خودرو (Rear Cross Traffic Alert) در صورت نزدیک شدن وسیله نقلیه دیگر به راننده هشدار می‌دهند و مانع از بروز حادثه می‌‌‌شوند.

هشدار موقع باز کردن درب‌‌‌ها (DOW)

آخرین رادار از مجموعه رادارهای نقطه کور هم با پایش فضای اطراف، در هنگام باز کردن درهای خودرو اقدام به هشدار می‌کند. رادار Door Opening Warning وسیله‌‌‌ای که در حال نزدیک شدن است را تشخیص داده و با اعلام هشدار، از بروز برخورد جلوگیری می‌کند.