در همین راستا مدیرعامل «گروه صنعتی بارز» به «دنیای اقتصاد» گفت: واردات تایر به ویژه در بخش تایرهای تی‌بی‌‌آر وضعیت قابل قبولی ندارد، چرا که تعرفه واردات این محصول ۴درصد تعیین شده در حالی که هزینه‌های تولید در ایران بسیار بالا بوده و از سویی مواد اولیه به مراتب برای تولیدکننده داخلی گران‌‌تر از محصولات وارداتی تمام می‌شود؛ به گونه‌‌ای که برخی مواد اولیه را گاهی تا ۶۰ درصد بالاتر از نرخ‌‌های جهانی باید خریداری کرد. جمال میرزایی ادامه داد: به‌طور کلی واردات مواد اولیه مشمول تعرفه‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی است و حداقل انتظار ما برای واردات تایرهای تی‌بی‌‌آر تعرفه ۲۵ درصد است؛ در غیر این صورت ما نیز خواستار واردات مواد اولیه با تعرفه ۴ درصد هستیم.

وی در رابطه با واردات تایرهای بی‌‌کیفیت اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری موارد شاهد واردات تایرهای بی‌‌نام و نشان به کشور هستیم در حالی که وارد‌‌کننده‌ها در این خصوص پاسخگو نیستند؛ این در حالی است که تایر با جان مردم سر و کار دارد و سازمان ملی استاندارد باید ناهمخوانی استانداردهای درج شده روی تایرهای وارداتی را با کیفیت واقعی این محصول بسنجد و از طرفی وزارت صمت نیز باید نظارت بیشتری درباره واردات تایر اعمال کند. مدیرعامل گروه صنعتی بارز درباره محدودیت‌‌های صادرات تایر نیز گفت: صادرات برخی تایرها مانند سواری و بایاس آزاد شده اما در بخش تی‌بی‌‌آر به دلیل کمتر بودن میزان تولید نسبت به نیاز کشور محدودیت‌‌ها همچنان اعمال می‌شود.

نکته مهم اینکه شرکت‌‌های تولید‌‌کننده تایر تضمین کرده‌‌اند که با آزاد‌‌سازی صادرات تایر مشکلی برای بازار داخل به وجود نیاید، اما همچنان شاهد هستیم که صادرات توسط برخی افراد به صرف داشتن کارت بازرگانی انجام می‌شود و با نرخ ارز آزاد ارزشان را تسعیر می‌کنند، در حالی که برای جلوگیری از آسیب به مصرف‌‌کننده داخلی، صادرات باید توسط تولید‌‌کننده‌ها انجام شود. میرزایی در ادامه به بیان مشکلات تولید‌‌کنندگان تایر پرداخت و خاطرنشان کرد: در حالی که سیر صعودی نرخ ارز هزینه‌های تمام شده تایر را افزایش داده، به دلیل تعیین دستوری قیمت‌‌ها، امکان افزایش قیمت فراهم نیست و همین امر تولید‌‌کننده‌ها را از نظر اقتصادی تحت فشار قرار داده است. علاوه بر این فقدان پرداخت تسهیلات ریالی از طرف بانک‌ها برای اجرای طرح‌های توسعه نیز مزید بر علت شده کمااینکه برای تکمیل طرح توسعه ۹۰ هزار تنی دچار بلاتکلیفی شده‌‌ایم.

وی افزود: شرکت‌‌های تولید‌‌کننده تایر در سال جاری متحمل زیان سنگینی شده‌‌اند و با وجود آگاهی مسوولان وزارت صمت از این شرایط، اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است؛ در حالی که امروز باید تایر براساس واقعیات موجود نرخ‌‌گذاری شده و امید است ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت در این رابطه نهایت مساعدت را داشته باشند. مدیرعامل گروه صنعتی بارز تصریح کرد: انتظار ما این است که تایر از لیست قیمت‌‌گذاری دستوری خارج شود و عرضه و تقاضا تعیین‌‌کننده نهایی قیمت باشد؛ در این صورت قطعا شاهد ارتقای کیفیت، افزایش تولید و همچنین تولید تایرهای جدید از جمله تایرهای سبز خواهیم بود. میرزایی با اشاره به اینکه تکنولوژی مورد استفاده در گروه صنعتی بارز متعلق به شرکت کنتینتال آلمان است که در رده چهارم تکنولوژی تایر دنیا قرار دارد، افزود: اگر چه ارتباط شرکت بارز با این مجموعه قطع شده اما در نظر داریم در برنامه‌های توسعه‌‌ای، تکنولوژی‌‌های جدیدی را وارد کنیم.

وی درباره طرح مباحث زیست محیطی در تولید تایر گفت: مجموعه بارز استانداردهای اروپایی را کسب کرده و از این نظر اقدامات قابل توجهی داشته که از جمله آنها می‌توان به کاهش میزان مصرف سوخت اشاره کرد؛ اگر چه علاقه‌‌مند به تولید تایر سبز برای حفاظت بیشتر از محیط زیست هستیم، اما با توجه به افزایش هزینه ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید این تایر و از طرفی قیمت‌‌گذاری دستوری، عملا تولید این محصولات دوستدار محیط زیست در حال حاضر فاقد توجیه اقتصادی است.