به این ترتیب هر چند آیین‌نامه واردات پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت‌های افراد ذی‌نفوذ، ابلاغ شد اما ظاهرا با ابلاغ نشدن آن خیلی تفاوتی نداشت. اما آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد و مسوولان صنعتی نیز آن را بارها تکذیب کردند، تعیین سقف قیمتی برای واردات خودرو است. در این زمینه اواخر اردیبهشت ماه بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو حداکثر تا پایان همان ماه خبر داد و تاکید کرد که «محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌‌‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد.»به گفته وی،«در موضوع واردات خودرو، دولت واردکننده نخواهد بود، بلکه شرایط را تسهیل خواهد کرد. » آنچه در اظهارات وزیر و معاونان وی به کرات عنوان می‌شد« نبود شرط و شروط برای واردات» بود با این حال آیین‌نامه کنونی واردات بلاتکلیف، غیرشفاف و مملو از اما و‌اگر‌هایی است که خود مسیری برای ایجاد رانت در واردات باز خواهد کرد.

اما همان‌طور که عنوان شد یکی از مهم‌ترین بندهای این آیین‌‌‌نامه، تعیین سقف قیمتی برای خودروهای وارداتی است که طبق برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها، واردات خودروهای با قیمت زیر ۲۰‌هزار یورو مجاز اعلام شده و اولویت نیز با واردات خودروهای زیر ۱۰‌هزار یورو خواهد بود. در این رابطه سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام این خبر که مرحله اجرایی واردات خودرو عملا از ابتدای مهر آغاز می‌شود، مهلت ارائه درخواست واجدان شرایط واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت را تا ۱۹ شهریور ماه اعلام کرد و گفت: «آیین‌‌‌نامه واردات خودرو سه گروه را شامل می‌شود که پس از ارسال درخواست در مهلت مقرر یاد شده که ۱۹ شهریور ماه در نظر گرفته شده است، حداکثر تا آخر شهریور اسامی شرکت‌های منتخب اعلام خواهد شد. پس از تایید و اعلام شرکت‌هایی که الزامات آیین‌‌‌نامه واردات خودرو را با امتیاز بالاتری کسب کرده‌‌‌اند، واردات خودرو می‌تواند انجام شود. با توجه به اولویت داشتن واردات خودروهای زیر ۱۰‌هزار یورو، شرایط واردات سایر خودروها نیز بیستم شهریوراعلام می‌شود.»

به این ترتیب برخلاف اظهارات وزیر صمت و معاونان وی سقف مشخصی برای واردات خودرو در نظر گرفته است. خودروهای زیر ۲۰‌هزار یورو با اولویت ۱۰‌هزار یورو. آنچه مشخص است خودروهای زیر ۱۰‌هزار یورو به دو دلیل تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده و مهر انقضای آنها زده شده است. یکی اینکه استانداردهای جهانی برای تولید خودرو گسترش یافته این در شرایطی است که دیگر خودروی ۱۰‌هزار یورویی پاسخگوی استانداردهای جهانی نیست به همین دلیل برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد که خودرویی تولید کنند که تمامی استانداردها را دارا باشد و هم با قیمت ۱۰‌هزار یورو عرضه شود. اما دلیل دوم به رشد قیمت جهانی خودرو بازمی‌گردد و اینکه به دلیل رشد قیمت ریزتراشه‌ها و قطعات الکترونیکی دیگر نمی‌توان خودروی ۱۰‌هزار یورویی تولید کرد. در حال حاضر بسیاری از خودروسازان به سمت تولید و گسترش محصولات برقی رفتند این در شرایطی است که خودروی برقی ۱۰‌هزار دلاری در هیچ جای دنیا یافت نمی‌شود. به این ترتیب بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و وارد‌کنندگان تاکید دارند که خودروی ۱۰‌هزار دلاری که مسوولان صنعتی از آن به عنوان محصول اقتصادی و با اولویت واردات یاد می‌کنند امری نشدنی است و به سختی می‌توان از این نوع محصولات وارد کشور کرد. با این حال اما محصولات ۲۰‌هزار یورویی همچنان در بازارهای جهانی جولان می‌دهند و خریداران خاص خود را دارد. اما همان‌طور که عنوان شد واردات خودرو در آیین‌نامه، تعرفه مشخصی ندارد و قرار است تعرفه برحسب نوع خودروی وارداتی در کارگروهی تعیین شود. به این معنا که متناسب با خودروهای مختلف، وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تعرفه‌‌‌های متفاوتی را لحاظ خواهند کرد. عنوان می‌شود که جهت‌‌‌گیری دولت در آیین‌‌‌نامه واردات خودرو حمایت از مدل اقتصادی است تا ضمن ایجاد خط تولید در کشور، امکان انتقال تکنولوژی هم فراهم شود.

به این ترتیب همان‌طور که عنوان شد، قرار نیست تعرفه‌‌‌ای ثابت و یکسان برای واردات در نظر گرفته شود. در آیین‌‌‌نامه نیز آمده خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه می‌‌‌شوند و تعرفه و سود واردکننده نیز توسط کارگروهی به سرپرستی وزارت صمت تعیین خواهد شد. این در حالی است که پیش‌تر واردات خودرو مسیر هموارتری داشت و قوانین آن نیز شفاف‌‌‌تر بود و واردکنندگان از همان ابتدا تکلیف خود را بابت مسائل مهمی مانند تعرفه می‌‌‌دانستند و از طرفی، سودشان متناسب با نظام عرضه و تقاضا به دست می‌‌‌آمد. حالا دولت پس از چند ماه که برای تدوین قواعد و مقررات واردات خودرو وقت گذاشته، نتوانسته آیین‌‌‌نامه‌‌‌ای شفاف و مورد تایید فعالان عرصه واردات تدوین کند.

اما همان‌طور که عنوان شد دوران خودروهای با قیمت‌های زیر ۱۰هزار دلار گذشته است. گویا اکنون باید به دنبال خودروهای زیر ۲۰‌هزار دلار باشیم که هنوز می‌توانند تا حدی انتظارات خریداران را برآورده کنند. در زیر فهرستی از ۱۰ خودروی مقرون به‌‌‌صرفه با قیمت زیر ۲۰‌هزار دلار از سوی «دنیای‌اقتصاد» مورد بررسی قرار گرفته است.

۱)شورولت اسپارک ۲۰۲۱

27-07

این خودرو یک هاچ بک کوچک چهار سرنشین است که با قیمتی حدود 15‌هزار و 696 دلار ارزان‌‌‌ترین خودروی جدیدی است که امروز می‌توانید بخرید. شورولت اسپارک به‌رغم قیمت پایینش، به‌‌‌صورت استاندارد دارای ویژگی‌‌‌های ارتباطی مهمی مانند پخش صدای بلوتوث، اتصال تلفن‌‌‌های اندروید و گوشی‌‌‌های اپل است. این خودرو مجهز به موتور چهار سیلندر کوچک است که موتور قدرتمندی محسوب نمی‌شود. اگر به دنبال داشتن یک خودروی خوب برای سفرهای درون شهری خود هستید، شورولت اسپارک انتخاب مناسبی است.

2)میتسوبیشی میراژ 2022

27-10

میتسوبیشی میراژ هم یک خودروی هاچ بک کوچک است، اما برخلاف شورولت اسپارک که 4 نفره است این خودرو فضای کافی برای 5 سرنشین را دارد. فضای داخلی این خودرو بسیار مدرن و به‌روز شده و مجهز به نمایشگرهای لمسی است. این خودرو با قیمت 16‌هزار و 990 دلار در بازار ارائه می‌شود.

3)کیا ریو ال ایکس2022

27-18

کیا ریو ال ایکس مجهز به موتور چهارسیلندر و گیربکس سی‌‌‌وی‌‌‌تی است. همچنین یک صفحه نمایش 8 اینچی مجهز به دوربین عقب دارد. این خودرو قابلیت اتصال به گوشی‌‌‌های اندروید و تلفن‌‌‌های اپل را دارد. کیا ریو ال ایکس مدل 2022 اکنون با قیمت 17هزار و 275 یک خودروی مقرون به صرفه است.

4)نیسان ورسا 2022

27- (1)

نیسان ورسا تنها خودروی در این محدوده قیمتی است که مجهز به تجهیزات ایمنی برای راننده و کمک راننده است که در خودروهایی با این قیمت نادر است. این خودرو همچنین مجهز به ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، ترمز خودکار معکوس، هشدار خروج از مسیر، کروز کنترل، استارت دکمه‌‌‌ای و... است. نیسان ورسا 17هزار و 625 دلار قیمت‌گذاری شده است.

5)هیوندایی اکسنت 2022

27- (2)

هیوندایی اکسنت کوچک‌ترین خودروی هیوندایی است. این خودرو یکی از ارزان‌‌‌ترین خودروهای موجود در بازار است. خودرو از ترکیب یک موتور 4 سیلندر و یک سیستم انتقال قدرت 6 سرعته سی‌‌‌وی‌‌‌تی ساخته شده است. صندلی تاشو راننده در 6 جهت قابل تنظیم است. صفحه نمایش 7 اینچی، گرمکن صندلی و سیستم ارتباطی قوی از جمله امکانات این خودرو هستند. هیوندایی اکسنت با قیمت 17‌هزار و 670 وارد بازار شده است.

6)کیا فورته 2022

27- (3)

کیافورته مجهز به موتور 4 سیلندر است و دارای ویژگی‌‌‌های استانداردی مانند صفحه نمایش لمسی بزرگ 8 اینچی، قابلیت اتصال به گوشی‌‌‌های اندروید ، اپل و ترمز اضطراری خودکار است.اگرچه فورته یک انتخاب مناسب برای رانندگی است اما برای کسانی که به دنبال فضای بار فراوان هستند، انتخاب خوبی نیست چرا که صندوق عقب این خودرو کوچک است. این خودرو اکنون با قیمت 20هزار و 115 دلار به فروش می‌‌‌رسد.

7)هیوندای ونیو 2022

27-13

این محصول هیوندا مجهز به موتور 4 سیلندر است. همچنین این خودرو مجهز به صفحه نمایش 8 اینچی و ترمز اضطراری خودکار با قابلیت تشخیص عابر پیاده است. این محصول کمپانی هیوندایی 20هزار و 125 دلار قیمت‌گذاری شده است.

8)کیا سول 2022

27-08

کیا سول یک خودروی هاچ‌‌‌بک است. شرکت کیا در این مدل گیربکس دستی را حذف کرده است. هم‌‌‌اکنون فقط با گیربکس اتوماتیک عرضه می‌شود. این خودرو هم‌‌‌اکنون به‌‌‌صورت استاندارد از نمایشگر ۸ اینچی سود می‌‌‌برد. کیا سول همچنین مجهز به موتور 4 سیلندر است. قیمت 20هزار و 505 دلار برای این محصول کیا تعیین شده است.

9)نیسان سنترا 2022

27-11

پس از یک بازنگری کامل، سنترا ۲۰۲۲ با مشخصات فنی جدید به بازار معرفی شد و به لطف بهبودهای ظاهری و طراحی داخلی متمرکز بر فناوری، اکنون چیزی بیش از یک خرید ارزان است. سنترا مجهز به موتور 4 سیلندر، امکان اتصال گوشی‌‌‌های اندروید و اپل و اضطراری خودکار است. نیسان سنترا قیمتی معادل 20‌هزار و 535دلار دارد.

10)هیوندای النترا 2022

27-12

النترا از یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند. دارای سرعت قابل‌توجه است. ویژگی‌های استاندارد شامل اتصال به گوشی‌‌‌های اندروید و اپل، ترمز اضطراری خودکار با تشخیص عابر پیاده، سیستم هشدار نقطه کور و فرمان مرکزی است. صرف نظر از فضای داخلی این خودرو که کمی بی‌‌‌کیفیت است، خریداران از این خرید لذت خواهند برد.