همایش توسعه و ارتقاء زیست بوم نوآوری صنعت خراسان شمالی افتتاح شد

دنیای اقتصاد_خراسان شمالی: همچنین در ابتدای برگزاری همایش تانای صنعت ، نمایشگاه تانا نیز افتتاح شد که بخشی از تولیدات شرکت لوله گستر و مجتمع صنعتی اسفراین به نمایش گذاشته شد.

۶۲ ایده برای رفع مشکلات و نیازمندی‌های دو صنعت بزرگ مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین ارسال شده است . با بررسی‌های صورت گرفته از مجتمع صنعتی اسفراین و لوله گستر ۲۲ نیاز در این دو صنعت احصاء شده است که برای حل نیازمندی‌های آنها ، ۶۲ نفر ایده‌های خود را اعلام کرده اند ، از ۶۲ نفری که ایده‌های خود را ارسال کرده‌اند ۴۵ نفر از فناوران استانی و ملی دو نفر از کارگزاران رسمی ۱۱ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه و ۴ نفر نیز دانشجو بودند . ۸۰ درصد ایده‌های ارائه شده از خراسان شمالی و ۲۰ درصد از خارج از استان است.

نوآوری‌ها باید به خودکفایی منجر شود

محمدرضا حسین نژاد استاندار خراسان شمالی در این همایش گفت : جامعه و کشور نیاز به نوآوری با رویکرد خودکفایی رفع وابستگی‌ها دارد . نوآوری باید کمک کار تکمیل زنجیره تولید در بخش‌های مختلف باشد .

وی خاطرنشان کرد:به طور مثال ، انتظار می‌رود نوآوران و شرکت‌های دانش بنیان بتوانند برای تامین انرژی صنعت فولاد ، راهکار و ایده ارائه دهند .

حسین نژاد در ادامه گفت : در زمینه تامین آب برق و گاز فولاد نیاز به نوآوری است . همچنین زنجیره ارزش در استان در موضوعات مختلف باید با کمک حوزه دانش بنیان حل شود .

رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری مناسب نیست

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت : رتبه ایران در شاخص نوآوری در میان کشورهای جهان ۵۳ است که مناسب نیست مصطفی صفدری در حاشیه نمایشگاه تانای صنعت خراسان شمالی در اسفراین اظهار داشت  : پایین بودن رتبه ایران در نوآوری در حالی است که رتبه ما در تولید علم در میان کشورهای دنیا ۱۵ است .

وی رتبه قوانین کسب و کار  ایران را ۱۳۱ در میان ۱۳۲ کشور جهان عنوان کرد و افزود : شرایط نامناسبی در این شاخص داریم که بی‌ربط به پایین بودن رتبه در نوآوری نیست باید زیرساخت‌ها در زمینه قوانین و مقررات ارتقا یابد .

مشاور معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری افزود : در تبدیل علم به فناوری ،  فناوری به نوآوری و تجاری سازی ضعف داریم که باید برای رفع این ضعف تلاش شود.

وی اضافه کرد : در هزینه کرد تحقیق و توسعه توسط شرکت‌ها ، همکاری‌های پژوهشی میان دانشگاه‌ها و صنعت و تعداد معاملات در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک و اتحادهای استراتژیک فناورانه ضعف جدی وجود دارد .

صفدری با بیان اینکه نگاه زیست بوم در نوآوری باید مورد توجه قرار گیرد عنوان کرد : در دنیا نسل‌های مختلف مدل‌های نوآوری مورد توجه قرار دارد و نسل جدید فناوری باید مطابق با نوآوری باید سیستم فوتبالی و کار تیمی را مد نظر قرار دهد.

۴۰ واحد تولیدی وارد مدار تولید شدن

حسین حاجی بگلو مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در ادامه این همایش اظهار کرد : علاوه بر برگزاری این همایش تانا ، به دنبال آن هستیم تا تانای پتروشیمی ، صنعت ، آلومینا و سیمان را نیز برگزار کنیم.

وی اظهار کرد: با برگزاری این نوع از همایش‌ها ، نیازمندی‌های صنایع برطرف و سپس ایده‌های نوآورانه برای حل آنها ارائه می‌شود.

حاجی بگلو با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه بیان کرد : در این راستا ۱۰ تفاهم‌نامه میان صنایع با دانشگاه‌ها منعقد شده است .

وی افزود: در ۱۶۵ واحد تولیدی که در سال گذشته پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر شد ،  حدود ۴۰۰۰ شغل ایجاد شده است .