دنیای اقتصاد: نرخ تورم ماهانه در اولین ماه زمستان، نسبت به ماه قبل کاهش یافت.نرخ تورم ماهانه در دی‌ماه نسبت به آذر ۳/ ۰ درصد افزایش داشته است، در حالی که آذرماه شاهد رشد ۲/ ۱ درصدی تورم بود. این داده‌ها نشان می‌دهد تغییرات شاخص بهای مصرف‌کننده، در اولین ماه زمستان ۹۴ نسبت به آخرین ماه پاییز، کمتر بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه هم که نشان‌دهنده تغییرات شاخص دی‌ماه سال جاری نسبت به همین ماه در سال گذشته است، ۴/ ۹ درصد اعلام شده که دومین ماه تورم تک‌رقمی نقطه‌به‌نقطه را ثبت کرده است. در آذرماه شاخص تورم نقطه‌به‌نقطه ۹/ ۹ درصد بود که اولین رکورد تورم تک‌رقمی بعد از ۵ سال را ثبت کرد. این رکورد نه تنها در دی‌ماه هم حفظ شد؛ بلکه با ۵/ ۰ درصد کاهش نسبت به ماه قبل، به روند نزولی خود ادامه داد.

شاخص میانگین سالانه نیز که نشان‌دهنده تحولات قیمتی در ۱۲ ماه منتهی به دی‌ماه است با ۴/ ۰ واحد درصد کاهش نسبت به مدت مشابه برای ماه قبل به ۲/ ۱۲ درصد رسیده است.این شاخص در آذرماه ۶/ ۱۲ درصد بود. به گزارش مرکز آمار شاخص کل (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۰ ) در دی‌ماه سال ۹۴ عدد ۴/ ۲۲۳ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل ۳/ ۰ درصد افزایش داشته است. افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴/ ۹ درصد است که نسبت به همین آمار در ماه قبل (۹/ ۹ درصد) کاهش یافته است. درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در دوازده ماه منتهی به دی‌ماه سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲/ ۱۲ درصد است که نسبت به همین اطلاع در آذرماه سال جاری (۶/ ۱۲) کاهش یافته است.


فاصله کم گروه خوراکی‌ها تا تورم تک‌رقمی

در همین حال، نرخ تورم میانگین در گروه خوراکی‌ها به 3/ 10 درصد رسیده است که تا تک‌رقمی شدن فاصله اندکی دارد. در گزارش مرکز آمار آمده است:شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در این ماه به رقم 4/ 260 رسید که نسبت به ماه قبل 8/ 0 درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد 6/ 258 رسید که نسبت به ماه قبل 8/ 0 درصد افزایش داشته است. شاخص اصلی گروه خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/ 7 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم دوازده ماهه این گروه 3/ 10 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 7/ 7 درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12 ماهه منتهی به دی‌ماه 94 نسبت به دوره مشابه سال قبل 1/ 10 درصد است که نسبت به همین اطلاع در آذرماه سال جاری 3/ 10 درصد کاهش داشته است.


شاخص ماهانه غیرخوراکی‌ها؛ بدون تغییر

شاخص ماهانه تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده است، اما میانگین سالانه با کاهش ۵/ ۰ درصدی نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به دی‌ماه سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲/ ۱۳ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه ۹۴ که ۲/ ۱۳ بود ۵/ ۰ درصد کاهش یافته است. به گزارش مرکز آمار شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات در دی‌ماه ۹۴ به رقم ۶/ ۲۱۰ رسید که نسبت به ماه قبل بدون تغییر مانده است. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲/ ۱۰ درصد بوده و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به دی‌ماه سال ۹۴ نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه ۲/ ۱۳ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری (۷/ ۱۳) کاهش یافته است.

تداوم تورم تک رقمی در دی‌ماه