گروه دیپلماسی: در ادامه واکنش‌های جهانی به اجرای برجام، رئیس‌جمهوری سوریه در پیامی لغو تحریم‌ها علیه جمهوی اسلامی ایران را تبریک گفت و تاکید کرد: این رویداد بزرگ ثمره مقاومت ملت ایران و صلابت در برابر اقدامات ظالمانه و پایداری خستگی‌ناپذیر است. در بخشی از پیام تبریک بشار اسد خطاب به حسن روحانی آمده است: این رویداد بزرگ ثمره مقاومت ایران و ایمان مردم این کشور به عادلانه بودن برنامه خود و نیز صلابت در مواجهه با اقدامات ظالمانه و پایداری خستگی‌ناپذیری است که از خود نشان داده و آن را به الگویی مثال‌زدنی از اراده و استقلال در تصمیم‌گیری مبدل کرده‌اند.

استقبال صدراعظم آلمان از اجرای برجام

همزمان و در ادامه واکنش‌های جهانی به اجرای برجام، «اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان به نقل از آنگلا مرکل، صدراعظم گفت که دولت این کشور از اجرای برجام استقبال می‌کند. او گفت که دولت این کشور از اینکه آژانس انرژی اتمی انجام تمام تعهدات از سوی ایران را تایید کرده و تحریم‌ها لغو شده‌اند، استقبال کرده است و آن را قدمی مهم برای به اجرادرآمدن کامل توافق به شمار می‌آورد. زایبرت بار دیگر با تاکید بر استقبال دولت آلمان از آخرین تحولات اظهار امیدواری کرد که دولت ایران از این فرصت برای عادی‌سازی روابط با جهان استفاده کند. وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به مطرح شدن طیفی از مسائل جهانی از جمله بحران اوکراین و سوریه، از اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران باید به‌عنوان اقدامی تاریخی یاد کرد.


استقبال ترکیه

احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه نیز با ابراز خرسندی از لغو تحریم‌ها علیه ایران، ابراز امیدواری کرد برجام به‌عنوان بهترین الگوی راه در حل بقیه پرونده‌ها و مشکلات منطقه قرار گیرد. او این مطلب را یکشنبه پیش از حرکت به انگلیس، طی سخنانی در فرودگاه بین‌المللی استانبول عنوان کرد. داوود اوغلو با تاکید بر اینکه تحریم‌ها در منطقه تاثیر منفی می‌گذارد، گفت: به همین خاطر از روند اجرای توافق هسته‌ای و از لغو تحریم‌ها استقبال می‌کنیم. ما معتقدیم با لغو تحریم‌ها روابط ترکیه و ایران در زمینه اقتصاد رونق پیدا خواهد کرد.


تبریک نخست‌وزیر عراق

همزمان، نخست‌وزیر عراق نیز یکشنبه شب رفع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و آغاز اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران با کشورهای بزرگ جهان را به دولت و ملت ایران تبریک گفت. دربیانیه صادره از دفتر حیدر العبادی، از قول او آمده است: انتظار داریم این توافق تاریخی در تقویت و استقرار ثبات و امنیت در منطقه و رفاه کشورها و ملت‌ها سهم بسزایی داشته باشد.


واکنش عمان به رفع تحریم‌ها

همچنین وزیر امور خارجه کشور پادشاهی عمان، ضمن استقبال از رفع تحریم‌های ایران، تاثیرات آن را بر منطقه مثبت ارزیابی کرد. خبرگزاری عمان در این ارتباط گزارش داد: یوسف بن علوی بن عبدالله در واکنش به اجرایی شدن برجام اعلام کرده است که پس از رفع این تحریم‌ها می‌توان گفت که شبح جنگ در منطقه از بین خواهد رفت.


برجام به حل بحران سوریه کمک می‌کند

از سوی دیگر، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که موفقیت دیپلماسی در حل مساله هسته‌ای ایران اکنون شرایط را برای پایان دادن به بحران سوریه مهیا می‌کند. فدریکا موگرینی در بیانیه خود که در پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپایی منتشر شده است، افزود: آغاز روند اجرای برجام نشان می‌دهد که دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی نتیجه موثری برای صلح و امنیت به ارمغان می‌آورد. او افزود: این توافق با ایران نشان می‌دهد که می‌توان بر مساله تقابل غلبه کرد و آن را شکست داد. توافق هسته‌ای ایران فرصت را برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای برای حل بحران سوریه و بررسی تهدید مشترک تروریسم که همه ما با آن مواجه هستیم، مهیا می‌کند.