گروه دیپلماسی: محمد نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان در راس یک هیات عالی‌رتبه، دیروز با هدف میانجیگری بین تهران و ریاض، عازم عربستان شد و امروز وارد ایران خواهد شد. از جمله برنامه‌های این هیات عالی‌رتبه پاکستان دیدار با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. وزارت امورخارجه پاکستان عصر روز یکشنبه با صدور بیانیه رسمی اعلام کرد که نخست‌وزیر و فرمانده ارتش این کشور روز دوشنبه به عربستان و روز سه‌شنبه به ایران سفر می‌کنند. به گزارش «ایرنا» به نقل از سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان، «شهباز شریف» برادر نخست‌وزیر پاکستان و سروزیر ایالت پنجاب و «طارق فاطمی» دستیار ویژه نخست‌وزیر در امور خارجی نیز نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان را در سفر به ایران همراهی می‌کنند.

دولت پاکستان اعلام کرده که مصمم به رفع تنش میان ایران و عربستان است و از هیچ تلاشی در این مسیر دریغ نخواهد کرد، زیرا آن را به نفع جهان اسلام می‌داند. اگرچه گزارش‌ها حاکی است که سفر قریب‌الوقوع این هیات عالی‌رتبه پاکستانی به ایران، با محوریت رایزنی با مقامات عربستان و ایران با هدف میانجیگری میان دو کشور انجام می‌شود، اما سفر عالی‌ترین مقامات پاکستان به ایران در شرایط طلایی پس از لغو تحریم‌ها، می‌تواند فرصتی مغتنم برای رایزنی‌های مقامات دو کشور همسایه با هدف گسترش روابط در دوران پساتحریم باشد. نخست‌وزیر پاکستان، اولین رئیس دولت خارجی است که بعد از لغو تحریم‌ها، به ایران سفر می‌کند. رسانه‌های پاکستان همچنین نوشتند: محمدنواز شریف قرار است در سفر روز آینده خود به ایران ضمن ابلاغ پیام تبریک دولت و ملت پاکستان به حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی به مناسبت لغو تحریم‌ها، از وی برای سفر به پاکستان دعوت کند. همچنین کارشناسان و شخصیت‌های برجسته اقتصادی پاکستان تاکید دارند که سفر نواز شریف به ایران که در فرصت طلایی بعد از لغو تحریم‌ها انجام می‌شود، بهتر است صرفا محدود به موضوع میانجیگری نباشد و خوب است رایزنی‌هایی نیز با هدف زمینه‌سازی برای جهش در روابط اقتصادی و تجاری ایران و پاکستان در دیدار نوازشریف با مقام‌های ارشد ایران مطرح شود.


تلاش آلمان و فرانسه

همزمان وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه کشورش برای کاهش تنش میان ایران و عربستان تلاش می‌کند، اظهار کرد که نمی‌تواند تاکید کند که مذاکرات سوریه در 25 ژانویه برگزار می‌شود یا خیر. به گزارش «ایسنا» به نقل از شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه دیروز در سخنانی اظهار کرد فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و عربستان تلاش می‌کند. وزیر خارجه آلمان نیز با اشاره به بحران جدید میان ایران و عربستان گفت تلاش اروپایی و توانایی‌های ملی به‌کار گرفته خواهد شد که این بحران تشدید نشود و گام‌های کوچکی که در زمینه حل بحران سوریه برداشته شده‌اند هم از بین نروند.