گروه خبر: سیدحسین هاشمی، استاندار تهران به اعلام نظر شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات اسفندماه واکنش نشان داد. او با اشاره به جلسه صبح دیروز خود با عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور درباره اعلام بررسی صلاحیت‌های کاندیداهای مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه در وزارت کشور مشاهده کردیم آمار بالایی بود و به نظرم این تعداد بالای ردصلاحیت‌ها دور از انتظار بود و من به شخصه این میزان ردصلاحیت‌ها را انتظار نداشتم.

به گزارش «ایسنا» استاندار تهران در حاشیه چهارمین دوره آموزشی اعضای شوراهای اسلامی شهرهای تابعه با بیان اینکه هیات نظارت روز گذشته فهرست کاندیداهای مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد اظهار کرد این افراد ۲۰ روز فرصت دارند تا اعتراض خود را نسبت به احراز صلاحیت خود اعلام کنند وی تاکید کرد: نباید اجازه دهیم فضا، فضای آلوده‌ای باشد. باید اجازه دهیم افراد مسوول در وزارت کشور با شورای نگهبان مذاکره کنند و افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده و احیانا حقی از آنها ضایع شده است، در مدت ۲۰ روز صلاحیت‌شان دوباره بررسی شود و به عرصه انتخابات بازگردند. هاشمی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی‌بر حضور حداکثری گفت: ایشان تاکید کردند کسانی که حتی نظام و من را قبول ندارند، رای دهند، اما باید کسی وجود داشته باشد که مردم به او رای دهند. هنگامی که رهبری فضا را این‌طور توصیف می‌کنند، باید تلاش کنیم که حقوق همه افراد رعایت شود. استاندار تهران تاکید کرد: براساس جلسه‌ای که داشتیم، مقرر شد کسانی که حق‌شان بوده، به جریان انتخابات برگردند و صلاحیت آنها با تعامل و گفت‌وگو احراز شود.


ردصلاحیت ۱۷۰۰ نفر در تهران

در خبری دیگر معاون سیاسی انتظامی فرماندار تهران اعلام کرد که هیات نظارت استان تهران صلاحیت 760 نفر را در تهران تایید کرده و از سوی دیگر حدود 1700 نفر در تهران ردصلاحیت شده‌اند. او دیروز گفت که ما نامه داوطلبانی را که صلاحیت آنها تایید نشده است از طریق پست به دست آنها می‌رسانیم و سپس نامه داوطلبان تایید صلاحیت شده را ارسال می‌کنیم. به گفته ناصربخت کسانی که ردصلاحیت شده‌اند سه روز فرصت دارند تا شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کنند. به گزارش «ایسنا» هیات اجرایی شهرستان تهران در بررسی خود صلاحیت 2299 نفر را تایید و 115 نفر را فاقد صلاحیت اعلام کرده بود.


تایید صلاحیت بیش از 40 درصد داوطلبان

با این همه، عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز به بیان آماری از تایید و ردصلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداخت. نجات‌الله ابراهیمیان که عصر شنبه از سخنگویی شورای نگهبان استعفا کرد، دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا» از احراز صلاحیت بیش از ۴۰ درصد داوطلبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: شورای نگهبان هنوز وارد مرحله رسیدگی به شکایات نشده است. ابراهیمیان افزود: آمار نهایی به تفکیک استان‌ها هنوز جمع بندی نشده است، اما بیش از ۵۰ درصد افراد هنوز احراز صلاحیت نشده‌اند.


ردصلاحیت حدود ۴۰ نماینده مجلس

با وجود برخی خبرها و گمانه‌زنی‌ها از ردصلاحیت برخی چهره‌های سیاسی، یک نماینده مجلس از ردصلاحیت حدود 40 نماینده فعلی مجلس نهم به «دنیای اقتصاد» خبر داد. خبرگزاری فارس نیز در خبری با اعلام اینکه هیات نظارت صلاحیت برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تأیید نکرده است، اسامی برخی از این نمایندگان را منتشر کرد.