دلیل تاخیر در ارائه لوایح بودجه و برنامه ششم
گروه خبر: سخنگوی دولت روز گذشته دلایل عدم ارائه برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه 95 به مجلس را در هفته جاری تشریح کرد. محمدباقر نوبخت باتاکید براین نکته که لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه آماده است، گفت: به دلایلی تصمیم گرفته شد به جای هفته جاری، این دو لایحه هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. نوبخت همچنین گفت: «احتمال می‌دهم بودجه و برنامه ششم بعد از اجرایی شدن برجام به مجلس برود.»

قرار بود دولت هفته جاری این دو لایحه مهم اقتصادی را به مجلس تقدیم کند، اما به‌رغم وعده‌ای که هفته پیش سخنگوی دولت برای ارائه این دو لایحه در روزهای یکشنبه یا سه‌شنبه هفته جاری داده بود، برنامه ششم توسعه و لایحه بودجه ۹۵ به مجلس ارائه نشد تا آنجا که برخی از نمایندگان مجلس نسبت به دیرکرد دولت در ارائه این دو برنامه کلان اقتصادی از سوی دولت درموعد مقرر اعتراض کردند. روز گذشته نیز دراین راستا محمدرضا باهنر، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد دولت لوایح برنامه ششم توسعه و بودجه سال ۹۵ کل کشور را یکشنبه آینده تقدیم مجلس کند.

به هر حال نوبخت روز گذشته در نشست خبری هفتگی‌اش با خبرنگاران با بیان اینکه همه فرآیندهای تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال آینده و لایحه برنامه ششم توسعه انجام شده است، افزود: «طبق قانون باید ابتدا گزارشی از سال گذشته یعنی هر سال وضعیت شاخص‌های سال قبل اجرای برنامه توسعه تهیه شود که گزارش‌های مربوط به سال گذشته در سه جلد آماده شده است که تقدیم نمایندگان می‌شود.» نوبخت گفت: «ارقام بودجه همانند سال گذشته نیست، تبصره‌های تکراری را حذف کردیم و همه احکام جدید است، همه اینها کار تولیدی دولت است تا مجلس که می‌خواهد به ماده واحده آن رای بدهد، اطلاع داشته باشد که چه مبانی نظری در پشت آن قرار دارد.» سخنگوی دولت تاکید کرد: «آخرین ویرایش لایحه برنامه ششم توسعه تمام شده است که پس از تقدیم به مجلس برای انتشار به رسانه‌ها ارائه می‌شود.» نوبخت گفت: «این لوایح به‌طور مطلوب و به همراه پیوست‌ها داخل کیف‌های شفاف قرار داده شده و آماده است تا با تدبیری که داریم و متناسب با آن تقدیم مجلس شود. وی ادامه داد: دولت اقدامات خود را از نظر برنامه ششم و بودجه سال ۹۵ به وقت به اتمام رسانده است.»


نیازی به لایحه چند دوازدهم بودجه نیست

از آنجا که ظرف روزهای گذشته برخی از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار ارائه لایحه چند دوازدهم بودجه به‌دلیل تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه شده بودند، روز گذشته نوبخت به این در خواست پاسخ داد. او با اینکه نمایندگان فرصت کافی برای بررسی این دو لایحه را مجلس دارند، گفت: تردید ندارم با همکاری دولت و مجلس نیازی به بودجه چند دوازدهم ندارد. او تاکید کرد: «برای ارائه لایحه بودجه و بررسی آن هم همه‌چیز آماده است و فکر نکنم نیاز به ارائه بودجه چند دوازدهمی برای سال آینده باشد زیرا مجلس می‌تواند در زمان قانونی آن را بررسی و تصویب کند. کار برای عزیزان در مجلس آماده است و قطعا همه ما علاقه‌مند به مصالح ملی کشور هستیم و نیازی نیست در این زمینه کشور از نظر اقتصادی به آشوب کشیده شود و این مساله به سال بعد بیفتد.»


خبر خوش برای بازنشستگان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به عدم تعادل در پرداخت‌های کارکنان دولت و بازنشستگان در مورد رویکرد بودجه ۹۵ به حقوق کارکنان گفت: «ما برای همه کارکنان دولت به اندازه نرخ تورم که سال آینده ۱۱ درصد است، اما حقوق کارکنان را ۱۲ درصد افزایش در نظر گرفتیم، برای بازنشسته‌های زیر یک و نیم میلیون دریافتی نیز بیش از ۲۰ درصد اضافه کرده‌ایم.» نوبخت ادامه داد: «تصمیم داریم به همین ترتیب هر سال تا پایان برنامه این بخش از حقوق بازنشستگان را تا دو برابر افزایش دهیم که سال اول برنامه هم در حال انجام آن هستیم.» او همچنین تاکید کرد در سال ۹۵، تمامی دستگاه‌هایی که از بند ۱۰ ماده ۶۸ استفاده نمی‌کردند این اجازه داده شده تا با استفاده از این بند به حقوقشان اضافه شود.


شکایت دولت از حمله‌کنندگان به سفارت عربستان

بخش دیگری از سخنان سخنگوی دولت به موضوع عربستان و حمله به سفارت این کشور در تهران اختصاص داشت. نوبخت در این مورد، باتاکید براینکه دولت از حمله‌کنندگان به سفارت عربستان شکایت می‌کند، گفت: در این حادثه از نظر حیثیتی به کشور صدمه و خسارت وارد شد و از قوه‌قضائیه انتظار داریم با قاطعیت برخورد کند. سخنگوی دولت تصریح کرد: کدام ایرانی غیرتمند حاضر است کشورش را این چنین معرفی کند؟ سفارتخانه‌ها خاک کشورها محسوب می‌شوند، همانطور که ما هم در خارج کشور دیپلمات و سفارتخانه داریم. نوبخت ادامه داد: «اینکه تردید شود کسانی که این کار را انجام دادند، حساب شده و نفوذی باشند و عده‌ای هم تحت‌تاثیر احساسات باشند نفی نمی‌کنیم.»


ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا در مورد مساله ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی صحبت کردید، گفت: «بله صحبت و پیگیری کردیم، مستنداتی دوستان قوه‌قضائیه از محل‌هایی داشتند که مورد مذاکره قرار گرفت.»


قیمت ارز

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره علل افزایش قیمت دلار در بازار اظهار کرد: دولت خواهان افزایش قیمت ارز نیست و بنا به هر دلیلی قیمت ارز و برابری دلار در خیلی از زمینه‌ها شاخص اقتصاد است و مایل نیستیم سایر شاخص‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهیم. سخنگوی دولت تاکید کرد: بنابراین وعده رئیس کل بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار تحقق خواهد یافت.


اجرای برجام نزدیک است

در ادامه نوبخت با بیان اینکه تاریخ اجرای برجام نزدیک است و روزهای آینده شاهد به‌ثمر رسیدن این موفقیت و تلاش خواهیم بود، گفت: البته این موفقیت متعلق به هیچ جناح خاص سیاسی یا قوای خاصی نیست بلکه در این مسیر تمامی قوا تحت‌نظر رهبر انقلاب کار را پیش بردند، البته در این توافق کاستی‌هایی هم وجود دارد اما در نهایت این توافق برای ما قابل قبول است. وی همچنین اضافه کرد: در روز اجرای توافق تحریم‌ها برداشته می‌شود.


احتمال مبادله زندانیان

وی همچنین درباره پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی در آمریکا و احتمال مبادله آنها با زندانیان آمریکایی در ایران عنوان کرد: ‌فعلا چیزی خاصی غیر از آن‌ چیزی که بوده وجود ندارد. وظیفه وزارت خارجه صیانت از حقوق همه شهروندان است و با توجه به مصالح ملی و رعایت حقوق شهروندان ممکن است تمهیدات مختلفی اندیشیده شود.