گروه‌دیپلماسی: نشست سه‌جانبه معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه سوئیس و دستیار وزیر خارجه سوریه با هدف بررسی آخرین وضعیت بحران انسانی سوریه روز گذشته به میزبانی تهران و در هتل اسپیناس آغاز شد. به گزارش «ایرنا»، علاوه بر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی-آفریقای وزیرامور خارجه، منوئل بستلر معاون وزیر خارجه سوئیس و رئیس سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه و احمد عرنوس دستیار وزیر خارجه سوریه حضور دارند. در این نشست درباره چگونگی کمک به آوارگان سوری و نیز گفت‌وگوهای سوری - سوری معاونان دستگاه دیپلماسی سه کشور رایزنی‌های لازم به عمل می‌آید. دیگر موضوع این نشست، تحولات منطقه اعلام شده است.

قطع روابط بر مذاکرات وین و نیویورک تاثیر دارد

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه در این دیدار اقدام عربستان در قطع رابطه دیپلماتیک با ایران را بر گفت وگوهای مربوط به سوریه تاثیرگذار دانست و گفت: این اقدام بر مذاکرات وین و نیویورک تاثیر دارد اما تهران به این گفت‌وگو‌ها پایبند است. او با بیان اینکه مایلم درخصوص تحولات جدید در پی قطع روابط سیاسی ریاض و تهران و تاثیر احتمالی این تصمیم نابخردانه و نسنجیده عربستان صحبت کنم، گفت: این اقدام بر مذاکرات وین و نیویورک تاثیر دارد اما تهران به این گفت‌وگو‌ها پایبند است و با رایزنی با مقامات سازمان ملل و حکومت سوریه تلاش‌های خود را برای تداوم کمک همه‌جانبه به عمل می‌آوریم و امیدواریم عربستان از تاریخ درس بگیرد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ایران به تلاش‌های خود برای تداوم کمک‌های بشر دوستانه به سوریه ادامه می‌دهد. دستیار وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار گفت: علت اصلی بحران سوریه، حمایت برخی کشورها از تروریسم و تروریست‌ها است. احمد عرنوس با اشاره به اقدامات تروریستی داعش و حمایت برخی کشورها از این گروهک افزود: ما همواره می‌گفتیم کسانی که از داعش حمایت می‌کنند، این گروه علیه آنان اقدام خواهد کرد. همچنین معاون وزیر امورخارجه و رئیس سازمان کمک‌های انسان‌دوستانه سوئیس نیز با بیان اینکه حمایت و کمک‌های بشردوستانه ایران در حل بحران سوریه بسیار مهم و موثر است، گفت: «ما در حال انجام فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه هستیم و خواهان افزایش کمک‌های بشردوستانه ایران در این زمینه هستیم که این فرآیند را تسهیل کنیم.»


گفت‌وگوی تلفنی ایران و روسیه

همچنین میخائیل بوگدانف، نماینده پوتین در امور خاورمیانه و حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه درباره آخرین تحولات منطقه رایزنی و تبادل نظر کردند. در این گفت‌وگو، دو طرف با بررسی چگونگی اجرای توافقات اخیر پیرامون راه‌حل سیاسی سوریه بر ضرورت پایبندی طرف‌ها بر حل سیاسی بحران و طرد گروه‌های تروریستی در پیشبرد حل بحران سوریه تاکید کردند.