سید حسین موسویان، معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و استاد دانشگاه پرینستون آمریکا با بیان اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ضربه سهمگینی بود که عربستان از ایران و آمریکا خورد، گفت: «حادثه به آتش کشیدن سفارت عربستان ممکن است از سوی خود سعودی‌ها طراحی و توسط عوامل نفوذی‌شان اجرا شده باشد.»

حسین موسویان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، ضمن تحلیل چرایی اقدامات عربستان علیه ایران، استراتژی این کشور در رویارویی برابر تهران را تحلیل کرد. موسویان معتقد است: «تصمیم عربستان برای قطع روابط با تهران یک اقدام احساسی نبود، بلکه بسیار حساب شده و از قبل طراحی شده است. بعد از تحولات بهار عربی یا بیداری اسلامی، نقش منطقه‌ای ایران تقویت و جایگاه عربستان سعودی در منطقه تضعیف شد. این وضعیت ریاض را نسبت به گذشته بی‌نهایت نگران‌تر و عصبانی‌تر کرد. منتهی عربستان با برجام در مورد ایران به بن‌بست رسید.» موسویان ادامه داد که برجام سهمگین‌ترین ضربه‌ای بود که عربستان از ایران و آمریکا و قدرت‌های جهانی خورد و ریاض متوجه شد که واشنگتن از تقابل آنها با تهران حمایت نخواهد کرد. او افزود: «بنابراین به احتمال قوی عربستان استراتژی جدیدی برای تقابل با ایران طراحی کرده است.» مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای گفت: «برای عملیاتی کردن این استراتژی، ریاض عکس‌العمل ایران در برابر جان باختن بیش از ۴۶۰ تن از حجاج را ارزیابی کرد و متوجه شد که ایران صبورانه و مدبرانه برخورد می‌کند. طرح اعدام شیخ نمر کلید جدیدی بود که البته به تنهایی نمی‌توانست زمینه‌ساز موفقیت استراتژی جدید سعودی‌ها شود، مگر اینکه حادثه‌ای در ایران رخ دهد که برای جهان شوک‌آور باشد و قدرت مانور عربستان را در جهان اسلام به‌وجود آورد.»

موسویان معتقد است حادثه به آتش کشیدن سفارت عربستان همان چیزی بود که نیاز ریاض را در این زمینه برآورده می‌کرد. او توضیح داد: «ریاض تعدادی از کشورهای اسلامی مثل بحرین، سودان و جیبوتی را به قطع رابطه با ایران اقناع کرد و موفق شد اولین گام را برای اجرایی کردن استراتژی تقابل با ایران بردارد.» او در مورد آینده روابط ایران و عربستان تاکید کرد که مسوولان سیاسی-امنیتی ایران باید ۲ مساله را مورد توجه قرار دهند: اول اینکه حادثه به آتش کشیدن سفارت عربستان ممکن است از سوی خود سعودی‌ها طراحی و توسط عوامل نفوذی‌شان اجرا شده باشد. ثانیا بعد از ناامیدی سعودی‌ها در به دام انداختن آمریکا و اروپا برای مقابله با ایران، ریاض برنامه گسترده‌تری برای تقابلی کردن رابطه ایران با کشورهای عربی - اسلامی و سپس جهان اسلام در نظر دارد. او همچنین گفت که در پی این اتفاقات ممکن است اوضاع خاورمیانه وخیم‌تر شود زیرا به هرحال ایران و عربستان دو قدرت تعیین‌کننده برای حل‌وفصل بحران‌های جاری خاورمیانه هستند و با وضعیت جدید ممکن است اوضاع وخیم‌تری در پیش روی خاورمیانه باشد.