کریستین ینسن، وزیر خارجه دانمارک که یکشنبه شب به همراه یک هیات سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد، روز گذشته با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد. طی این دیدار وزیر امور خارجه گفت که با رفع تحریم‌های ظالمانه در روزهای آینده و با اجرایی شدن برجام آخرین موانع همکاری ایران با دیگر کشورها برداشته می‌شود. به گزارش «ایرنا»، ظریف، رفت و آمد هیات‌های دیپلماتیک را زمینه‌ساز تبادل دیدگاه‌ها برای فهم بیشتر از یکدیگر دانست و افزود: «می‌توان با رفت و آمدها و تبادلات زمینه را برای فهم بیشتر از یکدیگر فراهم و از پدیده‌هایی مانند اسلام‌ستیزی که متاسفانه در برخی از کشورهای اروپایی در حال رشد است تا حد قابل‌توجهی جلوگیری کنیم.»

او تاکید کرد: «مشکلات منطقه‌ای همچون افراط‌گرایی، تروریسم و بحران‌های منطقه‌ای که گروهی کماکان به آن بحران‌ها دامن می‌زنند از جمله مواردی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.» وزیر امور خارجه همچنین در این نشست خبری مشترک از امضای یادداشت تفاهم بین بانک صادرات و واردات دانمارک و معاونت سرمایه‌گذاری وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران خبر داد. ظریف گفت: «در گذشته همکاری‌های خوبی با دانمارک در حوزه‌های مختلف داشتیم و هم اکنون زمینه‌های گوناگونی برای این همکاری‌ها وجود دارد.» او تاکید کرد که همکاری‌های بانکی زیربنای این همکاری‌ها محسوب می‌شود. به گفته وزیر امور خارجه، هیچ مانعی برای حضور کشورهای اروپایی در اقتصاد و بازار سرمایه ایران وجود ندارد و امکان همکاری‌ها در این زمینه فراهم است.

وزیر امور خارجه دانمارک نیز در این دیدار گفت که روز اجرای برجام در حال نزدیک شدن است و این روزهای آخری است که تحریم‌ها در مورد ایران وجود دارد. وزیر خارجه دانمارک، تروریسم را خطری برای کل جهان دانست و گفت: «آماده همکاری با هر کشوری هستیم که با تروریسم و افراطی‌گری مبارزه می‌کند.» کریستین ینسن در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ضمن قدردانی از استقبال گرم مقامات ایرانی به سابقه ۸۰ ساله روابط دو کشور اشاره کرد و افزود: «امروز این همکاری‌ها افزایش یافته و روز اجرای برجام که در حال نزدیک شدن به آن هستیم روزهای آخری است که تحریم‌ها وجود دارد.»


دیدار با شمخانی

از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر حسن نیت جمهوری اسلامی ایران در اجرای دقیق و سریع تعهدات خود در برجام، حفظ توافق را پیش نیاز اجرای کامل آن دانست. به گزارش «ایرنا» از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، شمخانی در این دیدار گفت که تلاش برای طراحی تحریم‌های جدید و تحدید توانمندی‌های دفاعی و بازدارنده جمهوری اسلامی ایران ضمن توسعه بی‌اعتمادی و ایجاد واکنش شدید از سوی دولت و ملت ایران، اقدامی در مسیر تخریب برجام است. او با ابراز امیدواری نسبت به عینیت یافتن اثرات مثبت تبادل هیات‌های سیاسی و اقتصادی در توسعه مناسبات همه‌جانبه میان ایران و کشورهای اروپایی افزود: «با توجه به مناسبات دوستانه میان دو کشور، زمینه‌های لازم به منظور افزایش مشارکت دانمارک در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری‌های فناورانه در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی ایران فراهم است.»


اوضاع خاورمیانه پیچیده است

همچنین روز گذشته آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در دیدار کریستین ینسن وزیر امور خارجه دانمارک، با ابراز تاسف از آموزش گروه‌های تروریستی در اوضاع به هم ریخته سوریه و یمن گفت: «این افراد در برگشت به کشورهای خود، میکروب و ویروس تروریستی را با خود می‌برند و همه جا را می‌توانند آلوده کنند.» به گزارش «ایرنا» هاشمی اوضاع منطقه خاورمیانه را به خاطر حضور گسترده تروریست‌ها و دخالت‌های مثبت و منفی قدرت‌های جهانی، بسیار پیچیده توصیف کرد. او در ادامه گفت که ایران به‌عنوان دموکراتیک‌ترین نظام منطقه همیشه بر توجه به آرای مردم تاکید داشته و دارد و در سوریه هم برگزاری انتخابات با حضور همه مردم این کشور، فرآیند مطلوبی است. هاشمی‌رفسنجانی خطاب به وزیر امور خارجه دانمارک و هیات همراه گفت: فرصت مناسبی برای کشور شما ایجاد شده تا در برخی اقلام مورد نیاز منطقه، مثل انسولین یا توربین‌های بادی در ایران سرمایه‌گذاری کنید. او با تاکید بر ظرفیت بخش خصوصی ایران برای همکاری با کشور دانمارک در بخش‌هایی از اقتصاد و صنعت گفت: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای همکاری با دانمارک ندارد.